لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۴

پیوستن آمریکایی های ایرانی تبار به اعتصاب غذا برای آزادی «شین» و «جاش»


سیندی هیکی (چپ) مادر شین باوئر همراه با لورا فاتال، مادر جاش فاتال
سیندی هیکی (چپ) مادر شین باوئر همراه با لورا فاتال، مادر جاش فاتال
مادران شین باوئر و جاش فتال، دو جوان آمریکایی که نزدیک به دو سال است در ایران زندانی هستند در بیانیه‌ای اعلام کرده اند که در سومین هفته برنامه اعتصاب غذا که در همبستگی با فرزندانشان و با هدف آزادی آنها جریان دارد، شخصیت‌های ایرانی – آمریکایی چون رکسانا صابری، روزنامه نگار، نازنین بنیادی، بازیگر و از سخنگویان سازمان عفو بین الملل، تریتا پارسی، بنیانگذار و رییس شورای ملی آمریکاییان ایرانی همراه گروهی از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در آمریکا به این حرکت می پیوندند.

شین باوئر، جاش فتال و سارا شورد تابستان دو سال پیش در نواحی کوهستانی مرزی ایران و عراق به دست مرزبانان ایرانی بازداشت و به جاسوسی متهم شدند.



سارا شورد که سپتامبر سال گذشته به دلیل بیماری پس از ۴۱۰ روز از زندان آزاد شد و به دنبال بازگشت به آمریکا، به فعالیت پیگیر برای آزادی دوستانش، جاش و شین پرداخت قرار است روز جمعه همراه نازنین بنیادی برنامه اعتصاب غذا را ادامه دهند.

سیندی هیکی، مادر شین باوئر، در گفت و گو با رادیو فردا درباره جزئیات برنامه اعتصاب غذای آنها که اینک وارد هفته سوم شده است می گوید:

سیندی هیکی: در سومین هفتۀ اعتصاب غذا، آمریکایی های ایرانی تبار در کشور ما به اعتصاب غذا می پیوندند. هفتۀ گذشته، ما کسانی را داشتیم که در گذشته زندانی شده بودند و همچنین کسانی را داشتیم مانند «دیپک چوپرا» که به حرکت ما پیوستند.

نتیجه اعتصاب غذا طی دو هفته گذشته چگونه بوده است؟

ما باز افراد بسیاری را داشتیم که به ما پیوستند، ما مادران، لورا و سیندی، لورا و من، هر دو اعتصاب غذا را در همبستگی با پسران مان آغاز کردیم که می خواهیم به خانه بازگردند.

ما این اعتصاب غذا را تا زمانی که آنها به خانه بازگردند ادامه می دهیم، از این رو نتیجه اصلی که می خواهیم ببینیم، بازگشت شین و جاش به خانه است.

خانم هیکی تا چه اندازه فکر می کنید که شین و جاش در آینده نزدیک آزاد شوند؟

ما همیشه امیدواریم، ۳۱ ژوئیه دو سال می شود. هیچ وقت فکر نمی کردم پسرم، شین و دوست خوبش، جاش همچنان در زندان باشند.

سارا، حدود ۹ ماه پیش آزاد شد. ما قطعاً امیدواریم و دعا می کنیم که آنها، هر دو آزاد شوند ولی هیچ نشانه‌ای نداریم که کی چنین اتفاقی رخ خواهد افتاد.

آنها در ۱۱ ماه مه به دادگاه آورده نشدند و ما نمی دانیم چرا به دادگاه برده نشدند و تاریخ دیگری هم برای دادگاه اعلام نشده است.

بسیار امیدواریم که آنها زود آزاد شوند اما باز می گویم، نشانه‌ای نداریم. این مسئله برای خانواده‌های ما بسیار سخت بوده، از این رو می خواهیم این مسئله هر چه زودتر پایان یابد.
XS
SM
MD
LG