لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

«قدرت های جهان از طرح صلح خاورمیانه حمایت کنند»


اجلاس رهبران اتحادیه عرب در ریاض، پایتخت عربستان
اجلاس رهبران اتحادیه عرب در ریاض، پایتخت عربستان

رهبران جهان عرب در پایان نشست اتحادیه عرب، از قدرت های جهانی خواستند تا از طرح آنها برای پايان داده به درگيری های ميان اعراب و اسراييل، حمايت کنند.


همزمان با اين درخواست، محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی هشدار داد که اگر برنامه صلح رد شود، خشونت های بيشتری در راه خواهد بود.


آقای عباس در دومین روز از اجلاس رهبران اتحاديه عرب در رياض از اسراييل خواست تا «بخت» پيش رو برای صلح را از دست ندهد و در عين حال خواستار پيگيری اين موضوع از سوی کميته ای به رهبری عربستان شد.


وی افزود: «من تکرار می کنم که فلسطينی ها صميمانه دست صلح به سوی مردم اسراييل دراز می کنند و ما نبايد شانس های خود را از بين ببريم.»


به گفته آقای عباس، «در صورت فقدان يک راه حل يا غير ممکن بودن به کارگيری آن ، کل منطقه در معرض تهديد جنگ، انفجارها و رويارويی های منطقه ای و بين المللی قرار می گيرد.»



«من تکرار می کنم که فلسطينی ها صميمانه دست صلح به سوی مردم اسراييل دراز می کنند و ما نبايد شانس های خود را از بين ببريم.»
محمود عباس

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل نيز در پیامی به اجلاس رياض گفت: «ابتکار صلح عربی يکی از ارکان روند صلح به شمار می رود. اين ابتکار نشان می دهد که اعراب در خصوص دستيابی به صلح جدی هستند.»


اجلاس رياض از رهبران جهان و کشورهای اسلامی خواست تا از پيشنهاد صلح اعراب معروف به «صلح در برابر زمين» حمايت کنند.


اين پيشنهاد بر مبنای برقراری رابطه رسمی کشورهای با اسراييل پایه ریزی شده و مشروط به اين است که تل آويو از سرزمين های اشغالی ناشی از جنگ سال ۱۹۷۶ عقب نشينی کرده و يک کشور فلسطينی همراه با بازگشت آوارگان تاسيس شود.


اين پيشنهاد که برای نخستين بار در سال ۲۰۰۲ و در اجلاس بيروت مطرح شد، از سوی اسراييل رد شده بود.


تل آويو بندهای مهم اين پيشنهاد از جمله عقب نشينی به مرزهای قبل از جنگ سال ۱۹۶۷، الحاق بخش شرقی اورشليم ( بيت المقدس) به کشور فلسطينی و بازگشت آوارگان به سرزمين هايی که اکنون جزء خاک اسراييل است را رد کرده است.


اسراييل در مقابل گفته است ترجيح می دهد که در ابتدا درباره صلح صحبت کند.


شيمون پرز، معاون نخست وزير اسراييل به راديو اين کشور گفت: «بايد بگويم که اجازه دهيد مذاکرات هدايت شود. شما (اعراب) با موضع خود بياييد و ما هم همچنين. من فکر نمی کنم نياز به اين داشته باشيم که از قبل تعيين کنيم چه چيزهای مورد قبول هست يا نه. هر طرف بايد موضع خود وارد مذاکره شود و درباره آن بحث کند.»


جنبش حماس که دولت فلسطينی را در اختيار دارد گرچه با طرح اعراب به صورت صريح مخالفت نکرده است، ولی از رهبران عربی خواسته تا بر سر حقوق آوارگان در بازگشت به خانه های خود که ۶۰ سال پيش و در زمان تشکيل دولت اسراييلی آنها را از دست داده اند معامله نکنند.


XS
SM
MD
LG