لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

آغاز فوتبال غرب آسيا، جوانگرايی در ترکيب تيم ملی ايران


هشتمين دوره رقابت های فوتبال غرب آسيا با انجام دو بازی آغاز شد و تيم های کويت و لبنان مقابل حريفان خود به پيروزی رسيدند. تيم ملی فوتبال ايران نيز يکشنبه شب مقابل عربستان قرار خواهد گرفت.

اين رقابت ها در کويت برگزار می شود.

در دوره قبلی بازی ها که به ميزبانی اردن انجام شد ايران با سرمربيگری افشين قطبی و در حالی که بازيکنان اصلی را به همراه داشت، در فينال مغلوب کويت شد و از دستيابی به جام قهرمانی باز ماند.

در شش دوره ای که تاکنون اين بازی ها به انجام رسيده، ايران چهار بار به جام قهرمانی دست يافته، يک بار نايب قهرمان شده و يک بار هم روی سکوی سوم ايستاده. عراق و کويت هم هر کدام يک بار قهرمان شده اند.

امسال تيم ملی ايران از جمله جوان ترين تيم های حاضر در اين رقابت هاست و از جمع بازيکنان اصلی فقط مهرداد پولادی و پژمان منتظری اين تيم را همراهی می کنند.

سرمربی تيم ملی ايران درباره اينکه آيا اين بازيکنان در آينده به تيم اصلی دعوت خواهند شد، به خبرنگاران گفت: «بستگی به نمايش خودشان دارد. قبلاً هم بازيکنانی داشتيم مثل پولادی که ملی پوش نبودند اما عملکردشان طوری بود که آمدند تيم ملی. حالا اين شانس را به بازيکنان ديگری داديم مثل يعقوب کريمی، پيام صادقيان و خيلی از جوانان ديگر که خودشان را قدم به قدم به تيم اصلی نزديک کنند.»

سوشا مکانی و يعقوب کريمی (نفت تهران)، عليرضا حقيقی (روبين کازان)، حامد لک و ميلاد نوری (صبا قم)، احسان حاج صفی، قاسم دهنوی و ميلاد فخرالدينی (تراکتورسازی)، مهرداد پولادی، حسين ماهينی و محمد خانزاده (پرسپوليس)، شجاع خليلزاده و احمد حسن زاده (مس کرمان)، پژمان منتظری (استقلال)، اميد ابراهيمی (سپاهان)، اميد نظری (آنجلهولم سوئد)، محسن مسلمان و پيام صادقيان (ذوبآهن)، آرش افشين (فولاد خوزستان) و جلال رافخايی (ملوان) بيست بازيکنی بودند که کی روش به اردوی اين تيم فراخواند.

اما آرش افشين به دليل حضور در تمرينات باشگاه ليل فرانسه از همراهی تيم ملی باز ماند. جلال رافخايی مصدوم شد و حسين ماهينی هم با جلب موافقت سرمربی تيم ملی از همراهی اين تيم انصراف داد. به همين خاطر کی روش تصميم گرفت مهدی محمد رضايی از فجر شيراز، مهرداد اولادی از ملوان بندرانزلی و وحيد اسماعيل بيگی از مس کرمان را جايگزين آنها کند.

در اين بين، محسن مسلمان و پژمان منتظری به دليل مشکلات خروجی نتوانستند همراه تيم ملی به کويت بروند. درحالی که سفير ايران در کويت به استقبال اين تيم آمده بود، کارلوس کی روش از او خواست تا پيگير مشکلات خروجی دو ملی پوش جامانده شود.

منتظری چندسال قبل هنگام بازگشت از کويت به ايران، مهر خروج در گذرنامه اش ثبت نشد و از منظر قانون، اين بازيکن هنوز در کويت است و به صورت غيرقانونی زندگی می کند! به همين خاطر رواديد سفر به کويت برايش صادر نشد. سفير هم قول داده به رغم تعطيلات کويت، مشکل اين بازيکن حل شود و او به بازی نخست مقابل عربستان برسد.

نتايج بازی های برگزار شده

در نخستين بازی و از گروه A، کويت ميزبان جام هفتم با نتيجه ۲-۱ بر فلسطين غلبه کرد. يوسف ناصر و بدر المتاوا گل های کويت را به ثمر رساندند. گل فلسطين که بازی خوبی نيز از خود به نمايش گذاشت را اشرف نعمان وارد دروازه کويت کرد.

در دومين بازی لبنان با گلزنی عدنان حيدر از سد تيم ملی عمان گذشت تا تئودور بوخر آلمانی که تيمش در مسابقات مقدماتی جام جهانی بر ايران هم غلبه کرده، اين بار شاگردان پل له گوئن فرانسوی را نيز تسليم کند.

در گروه دوم تيم های ايران، عربستان سعودی، بحرين و يمن حضور دارند.

هدايت تيم يمن را تام سنت فيت بلژيکی بر عهده دارد و بحرين نيز با گابريل کالدرون بازيکن سابق تيم ملی آرژانتين به اين رقابت ها آمده. قضاوت بازی ايران و عربستان به عهده مينورو توجو از ژاپن خواهد بود.

عربستان با هدايت فرانک ريکارد هلندی، به تازگی در ديداری دوستانه، تيم ملی آرژانتين با حضور ستارگانی چون ليونل مسی را با تساوی بدون گل متوقف کرد. گروه سوم هم متشکل از عراق، اردن و سوريه است.

مطابق مقررات، از هر گروه فقط يک تيم صعود می کند. بهترين تيم دوم از گروه های سه گانه نيز صعود خواهد کرد تا مرحله نيمه نهايی با شرکت چهار تيم به انجام برسد.
XS
SM
MD
LG