لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

«دیپلماسی مانع برنامه اتمی ایران نشده است»


روزنامه کريستين ساينس مانيتور نوشته است که دیپلماسی ديگر شانسی برای بازنگاه داشتن ايران از ادامه برنامه اتمی اش ندارد
روزنامه کريستين ساينس مانيتور نوشته است که دیپلماسی ديگر شانسی برای بازنگاه داشتن ايران از ادامه برنامه اتمی اش ندارد

برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران و رويکرد غرب در مواجهه با آن، کماکان جزو مطالبی است که بازتابی گسترده در مطبوعات جهان دارد.


روز سه شنبه نشريه کريستين ساينس مانيتور با پرداختن به مسئله هسته ای جمهوری اسلامی از منظری تهاجمی به برنامه اتمی تهران نگریسته است.


روزنامه کريستين ساينس مانيتور چاپ آمريکا، مطلب روز سه شنبه خود در خصوص ايران را با اين جمله آغاز می کند که «ايستادگی اخير ايران در برابر آژانس بين المللی انرژی اتمی همه چيز را به روشنی بيان می کند؛ اينکه ديپلماسی ديگر شانسی برای بازنگاه داشتن ايران از ادامه برنامه اتمی اش ندارد؛ و تحريم های سازمان ملل هم تاثير خود را از دست داده اند.»


اين مقاله در ادامه تنها راه جلوگيری از دستيابی تهران به جنگ افزار اتمی را «حمله پيشگيرانه» به مواضع اتمی ايران برشمرده و همزمان، عواقب توليد سلاح هسته ای توسط جمهوری اسلامی را «غير قابل تحمل» و «بی سابقه» توصيف می کند.


نويسنده کريستين ساينس مانيتور در مطلب خود سپس به رد نظريه «توازن قدرت» در خصوص ايران اتمی می پردازد.



خطرات دستيابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی، قابل قياس با خطرات اتمی موجود در دوران جنگ سرد نيست؛ چراکه اگر رقابت های تسليحاتی آن دوران ميان واشينگتن و مسکو با درايت ديپلماتيک اداره می شد، ايران مسلح به جنگ افزار اتمی پتانسيل انفجار در هر لحظه را دارا خواهد بود.
کریستین ساینس مانیتور

به نوشته اين روزنامه، خطرات دستيابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی، قابل قياس با خطرات اتمی موجود در دوران جنگ سرد نيست؛ چراکه اگر رقابت های تسليحاتی آن دوران ميان واشينگتن و مسکو با درايت ديپلماتيک اداره می شد، ايران مسلح به جنگ افزار اتمی پتانسيل انفجار در هر لحظه را دارا خواهد بود.


کريستين ساينس مانيتور در ادامه آنچه را که «قصد احمدی نژاد برای نسل کشی در اسرایيل» ناميده، شاهدی بر اين ادعا بر می شمرد.


اين مقاله توسل به قدرت نظامی عليه برنامه اتمی جمهوری اسلامی را گزينه ای کار آمد و نتيجه بخش محسوب می کند.


به نوشته اين روزنامه انهدام ۲۵۰۰ هدف بالقوه در خاک ايران، تضمين کننده کارآمدی گزينه نظامی خواهد بود.


اين اهداف عبارتند از تاسيسات اتمی، مراکز کنترل و فرماندهی، پدافند هوايی، اهداف از پيش تعيين شده در نيروی هوايی و دريايی، و موشک های شهاب ۳.


مقاله اخير، از نيروی هوايی ايالات متحده به عنوان بهترين گزينه برای اجرای اين عمليات ياد می کند؛ اما در همين حال اسراييل را نيز ناتوان از عملی کردن چنين حمله ای نمی داند.


نويسنده کريستين ساينس مانيتور اين طرح را «دفاع از خويشتن» می نامد و با استناد به همين مساله آن را «قانونی» بر می شمرد.


تهران همواره تاکيد کرده که برنامه اتمی اش اهداف صلح آميز را دنبال می کند و صرفا به منظور توليد انرژی انجام می پذيرد.


انتشار مقاله اخير کريستين ساينس مانيتور و گزارش ها و مطالب نظير آن در حالی منتشر می شوند که دولتمردان آمريکا، اسرایيل و اروپا همواره توسل به گزينه نظامی در برخورد با برنامه اتمی تهران را در شرايط فعلی منتفی دانسته اند؛ هرچند واشينگتن همزمان تاکيد دارد که گزينه نظامی کماکان روز ميز گزينه ها باقی می ماند.


XS
SM
MD
LG