لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

فرود پنج فروند هواپیمای جدید «ای‌تی‌آر» ایران در فرودگاه مهرآباد


هرکدام از هواپیماهای تحویل شده قادرند ۷۰ مسافر را تا مسافت ۱۵۲۸ کیلومتری جابجا کنند.
هرکدام از هواپیماهای تحویل شده قادرند ۷۰ مسافر را تا مسافت ۱۵۲۸ کیلومتری جابجا کنند.

وزارت راه و ترابری ایران روز یکشنبه ۱۴ مرداد از ورود پنج هواپیمای سفارشی به شرکت ای‌آرتی به کشور خبر داد.

شرکت هواپیمایی «ایران ایر» برای خرید ۲۰ هواپیمای کوتاه‌برد با شرکت ایتالیایی‌ـ‌فرانسوی «ای‌تی‌آر» قرارداد بسته است که هشت فروند آن تحویل ایران شده بود و با تحویل هواپیماهای جدید، شمار آنها به ۱۳ فروند رسیده است.

سایت رسمی وزارت راه‌وشهرسازی ایران روز یکشنبه گزارش داد که پنج فروند هواپیمای جدید با فرود در فرودگاه مهرآباد تهران به ناوگان هواپیمایی ایران پیوستند.

این هواپیما‌ها که روز شنبه از فرودگاه تولوز فرانسه پرواز کرده بودند، پس از سوخت‌گیری در فرودگاه ارومیه و ۱۱ ساعت پرواز، وارد فرودگاه مهرآباد شدند.

این گزارش می‌افزاید که کماکان احتمال تحویل سه فروند هواپیمای دیگر ای‌تی‌آر به شرکت هواپیمایی ایران وجود دارد.

هرکدام از هواپیماهای تحویل شده قادرند ۷۰ مسافر را تا مسافت ۱۵۲۸ کیلومتری جابجا کنند.

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران ایر، در مراسم ورود هواپیماها گفت: «فردا که پانزدهم مرداد است فرصت ۹۰ روزه وزارت خزانه‌‌داری آمریکا برای قطع همکاری شرکت‌ها با ایران به اتمام می‌رسد، اما علی‌رغم این شرایط و ابطال مجوز فروش هواپیمای ای‌تی‌آر به ایران توانستیم با مذاکرات متعدد با مقامات مختلف اروپایی به ویژه فرانسوی و ایتالیایی و همچنین مذاکرات فنی متخصصان دو شرکت هما و ای‌تی‌آر این پنج هواپیما را تحویل بگیریم».

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که همراه با این هواپیماها معادل پنج میلیون یورو قطعات یدکی اعم از ساخت آمریکا و ساخت اروپا نیز وارد کشور شده است که بتوانیم از بهره‌برداری مطمئن هواپیماها اطمینان داشته باشیم.

وی مدعی شد که «با تعامل مثبت با دنیا، آمریکا را منزوی کرده‌ایم».

این تحول در آستانه بازگشت دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام می‌شود که احتمالا از روز ۱۵ مرداد از سر گرفته خواهد شد. دور دوم تحریم‌ها که شامل کاهش چشمگیر یا قطع صادرات نفت ایران نیز می‌شود از ۱۳ آبان امسال آغاز خواهد شد.

در این میان خبرگزاری رویترز روز یکشنبه گزارش داد که شرکت ای‌تی‌آر تلاش زیادی برای جلب توافق آمریکا برای فروش هواپیماها به ایران انجام داده بود و می‌گوید که با لغو قراردادش با ایران دچار زیان می‌شود.

سایت رسمی این شرکت هنوز گزارشی درباره تحویل هواپیماها به ایران و سرانجام هواپیماهای باقی مانده منتشر نکرده است. این شرکت همچنین از پاسخ به سوالات رویترز اجتناب کرده است.

شرکت ایران ایر تاکنون قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما با شرکت‌های خارجی امضا کرده است، اما به خاطر تحریم‌های آمریکا و لغو مجوز فروش هواپیما به ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، تنها موفق شده است تعداد اندکی از هواپیماها را دریافت کند.

شرکت ایرباس فرانسه که سهامدار ای‌تی‌آر نیز هست، تنها سه فروند از ۱۰۰ هواپیمایی که قرارداد فروش آن به ایران را امضا کرده بود، تحویل داده و ماه گذشته اعلام کرد که قصد ندارد هواپیمای جدیدی به ایران تحویل دهد.

شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا نیز که قرارداد فروش ۸۰ هواپیما به ایران ایر داشت، اعلام کرده است که این قرارداد را عملیاتی نخواهد کرد.

منابع: وزارت راه و ترابری، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رویترز/ د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG