لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

مدیرعامل ای‌تی‌آر: نمی‌توانیم هواپیماهای سفارشی ایران را تحویل دهیم


هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ که تحویل هما شده است.
هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ که تحویل هما شده است.

مدیرعامل هواپیماسازی آی‌تی‌آر می‌گوید این شرکت به خاطر تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند سفارش‌های ایران را تحویل دهد.

کریستین شرر، مدیرعامل شرکت ای‌تی‌آر، در مصاحبه با نشریه فرانسوی «لا تریبیون» که روز دوشنبه چهارم تیر منتشر شد، اظهار داشت که تحریم‌های آمریکا به شدت بر این شرکت «تاثیر منفی» گذاشته است.

مدیرعامل ای‌تی‌آر می‌گوید از ۸۰ فروند هواپیمایی که برای تحویل در سال ۲۰۱۸ سفارش شده، ۱۲ فروند متعلق به ایران است.

به گفته کریستین شرر، ایرانی‌ها خواستار تحویل هواپیماهایشان هستند اما ای‌تی‌آر نمی‌تواند در مقابل تحریم‌های آمریکا ریسک کند و شرکت‌های ایرباس و لئوناردو را که دو سهام‌دار ‌ای‌تی‌آر هستند در معرض این تحریم‌ها قرار دهد.

مدیرعامل این شرکت‌فرانسوی-ایتالیایی می‌گوید ای‌تی‌آر باید دوباره برای تحویل هواپیماهای سفارشی ایران از آمریکا مجوز اخذ کند تا دو هواپیمای‌ آماده شده و بقیه هواپیماهای در حال ساخت را تحویل تهران بدهد.

ایران در فروردین ۱۳۹۵ قرارداد خرید ۲۰ فروند ای‌تی‌آر را برای نوسازی ایران‌ایر به امضاء رساند.

این هواپیماها که برای پروازهای داخلی ساخته شده است، با ظرفیت ۷۰ سرنشین، ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر برد دارند و در زمره هواپیماهای کم‌مصرف محسوب می‌شوند. بیش از ۱۰ درصد از قطعات این هواپیماها آمریکایی است.

از ۲۰ فروند هواپیمای سفارشی ای‌تی‌آر تاکنون هشت فروند هواپیما تحویل ایران شده است.

اظهارات مدیرعامل ای‌تی‌آر در حالی است که پیشتر اصغر فخریه کاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی ایران در امور قراردادهای بین‌المللی، و فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هما، گفته بودند ای‌تی‌آر هواپیماهای سفارشی را تا قبل از اجرای تحریم‌های آمریکا به ایران تحویل می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ای‌تی‌آر با اشاره به مهلت سه ماهه آمریکا به شرکت‌ها برای خروج از ایران، اظهار داشت که این زمان برای صنعت هواپیمایی بسیار ناچیز است.

وی همچنین خواستار کمک دولت فرانسه برای گرفتن معافیت از آمریکا شد تا این شرکت بتواند تولیدات خود را به ایران تحویل دهد و به خاطر امنیت پروازها و مردم امکان خدمات پس از فروش نیز داشته باشد.

ایران در کنار ۲۰ فروند هواپیمای سفارش شده به ای‌تی‌آر، ۱۰۰ فروند هواپیما به ایرباس و ۸۰ فروند هواپیما نیز به بویینگ سفارش داده است. از این تعداد تنها سه فروند ایرباس و هشت فروند ای‌تی‌آر به ایران تحویل داده شده است. سرنوشت قرارداد ایران با بویینگ و ایرباس نیز پس از خروج آمریکا از برجام نامعلوم است.

با استفاده از لاتریبیون، خبرگزاری مهر، خبرگزاری ایرنا، ایسنا و رادیو فردا/ ح.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG