لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

۹ کشته در جريان سقوط هواپيمای باری جمهوری آذربايجان در افغانستان


يک هواپيمای باری آذربايجان مخصوص نيروهای آيساف در ولايت پروان افغانستان سقوط کرده است. ۲۵ درصد از نيازهای غير نظامی نيروهای خارجی در افغانستان، از طريق آذربايجان حمل و نقل می شود.

جواد وهاب زاده، معاون عملياتی فرودگاه کابل در گفت و گو با راديو فردا می گويد که هواپيمای باری حامل خلبان، کمک خلبان و هفت نيروی همراه بوده است.

شرکت هواپيمايی ترابری «خطوط هوايی آذربايجان» (آزال) نيز با تاييد اين خبر اعلام کرده است که چهار آذربايجانی و دو ازبک در ميان نيروهای همراه بوده اند.

عبدالحليم مجددی فرماندار منطقه سياگرد افغانستان که حادثه در اين محل رخ داده است به خبرگزاری ترند آذربايجان گفته است که همه سرنشين های اين هواپيما کشته شده اند.

وی علت حادثه را برخورد هواپيما به يک کوه در حوالی سياگرد عنوان کرده است.

اداره هواپيمايی کشور آذربايجان نيز طی اطلاعيه ای گفته است که هواپیمای ترابری IL-76 4K-AZ 55 شرکت حمل و نقل «سيلک وی» آذربايجانی که در افغانستان سقوط کرد، دارای ۹ خدمه بود.

«سرگئی کوزمين»، خلبان اين هواپيما در سال ۱۹۶۹ متولد شده است و چهار هزار و ۵۷۶ ساعت پرواز در کارنامه خود داشته است.

به گزارش اداره خدمات کنترل ترافيک هوايی افغانستان، اين حادثه ساعت ۱۱ صبح به وقت کابل روی داده است. هواپيمای یاد شده که از ساعت ۲۱:۲۶ (به وقت محلی) در مسير باکو به بگرام در پرواز بود، حامل ۱۸ تن محموله بود.

ذبيح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ضمن تماس با مطبوعات افغانستان ادعا کرده است که اين هواپيمای باری با شليک نيروهای طالبان سقوط کرده است، اما مقامات افغانستان و آذربايجان اين خبر را تکذيب کردند.

آقای مجاهد اذعان داشته که اين هواپيما حاوی محموله نظامی بوده است، موضوعی که آقای وهاب زاده به شدت آن را تکذيب کرده است.

استاندار ولايت پروان نيز در گفت و گو با خبرگزاری ترند گفته است که شدت انفجار هواپيما و حريق آن به حدی بوده است که هيچ جنازه ای قابل تشخيص نيست.

وی در ادامه گفت که جعبه سياه هواپيما پيدا شده است و برای تحقيقات در اختيار مراجع مربوطه قرار داده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG