لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

بحرین انتشار کتاب‌ها و نشریات همسو با حزب‌الله لبنان را ممنوع کرد


حمد بن عیسی آل خلیفه (راست) امیر بحرین شمشیری با قدمت ۱۴۰ سال را به ملک عبدالله، پادشاه عربستان هدیه می‌دهد.
حمد بن عیسی آل خلیفه (راست) امیر بحرین شمشیری با قدمت ۱۴۰ سال را به ملک عبدالله، پادشاه عربستان هدیه می‌دهد.
اميرنشين بحرين انتشار و توزيع هر گونه کتاب و نشریه‌ای که حاوی مطالبی در حمايت از سازمان حزب‌الله لبنان باشد را ممنوع اعلام کرد.

بحرين در آغاز اجرايی کردن اين دستور، کتاب‌های نوشته شده از سوی افراد حامی حزب‌الله را جمع آوری کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی بحرين، از روز شنبه، بيست و سوم شهريور، يک انتشاراتی و چاپخانه مرتبط با شيعيان نيز در بحرين مهر و موم شد.

اداره رسمی اطلاع رسانی بحرين در توجيه اين دستور مدعی شد که محتويات اين کتاب‌ها موجب «نفاق داخلی، ترويج نفرت و ايدئولوژی افراطی» می‌شود و اين امر، «يک تهديد مستقيم عليه صلح و امنيت بحرين» است.

بر اساس گزارش اين نهاد بحرينی، از اين پس هر تلاش برای واردات کتاب‌ها و انتشارات همسو با حزب الله به خاک بحرين، «تلاشی گستاخانه برای لطمه زدن به حاکميت بحرين» محسوب خواهد شد.

حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله و ساير مسوولان اين سازمان شيعه لبنانی همسو با جمهوری اسلامی ايران در آغاز سال ۲۰۱۱ که ناآرامی‌های شيعيان بحرين عليه خاندان سنی حاکم آغاز شد، حمايت خود را از اين خيزش اعلام کردند. ايران نیز به حمايت قاطع از قيام شيعيان بحرينی پرداخت.

بحرين چند ماه پيش به عنوان نخستين کشور عربی و اسلامی، گروه حزب‌الله لبنان را به دليل «مداخله در امور داخلی بحرين» رسماً در فهرست گروه‎های تروريستی قرار داد و پنج اميرنشين ديگر عضو شورای همکاری خليج فارس نیز با این کشور همراهی کردند.

وزيران امور خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس به تازگی در نشست خود در عربستان، حزب‌الله را به خاطر حمايت از رژيم بشار اسد و اعزام نيروهای شبه نظامی برای کمک به بقای نظام کنونی سوريه به شدت تقبيح کردند.

بحرين در کنار عربستان سعودی، کويت، عمان، قطر و عربستان سعودی از تير ماه امسال حزب الله را مورد تحريم قرار دادند.

از جمله اين تحريم‌ها، خودداری از تمديد ويزا برای شيعيانی است که در مظان حمايت از حزب‌الله هستند؛ همچنين فعاليت بازرگانان خرد و کلانی که همسو با حزب‌الله تشخيص داده شوند، در تمامی اميرنشين‌های حاشیه خلیج فارس ممنوع شده است.

بحرين از بهار امسال نيز همه گروه‌ها و تشکل‌های این کشور را از هر گونه تماس مستقيم يا غير مستقيم با حزب‌الله و عوامل مرتبط با آن اکيدا منع کرد.

قرار است به زودی حساب‌های بانکی افراد مشکوک به همکاری و حامی حزب‌الله در اميرنشين‌های خليج فارس نيز مورد رسيدگی موشکافانه قرار گيرد.

به گزارش رسانه‌های کشورهای خليج فارس، عبداللطيف بن راشد الزيانی دبيرکل شورای همکاری خليج فارس نيز خبر داده است که در روزهای آينده وزيران کشور اين پيمان در رياض تشکيل جلسه خواهند داد تا ساز و کار اجرايی در عملی کردن گام‌های امنيتی جديد عليه حزب‌الله و افراد مرتبط با اين سازمان را بررسی کنند.

تحليلگران، تصميمات گرفته شده از سوی کشورهای عضو پيمان همکاری خليج فارس را برای بيان حمايت خود از خاندان آل خليفه در بحرين، اقداماتی برای بيان قدرت‌نمايی مجموعه این اميرنشين‌ها در برابر جمهوری اسلامی ايران و حزب‌الله لبنان می‌دانند.

نهادهای بین‌المللی حقوق بشر از حاکميت بحرين به خاطر برخورد خشونت‌بار با شورش دو سال و نيمه شيعيان آن کشور انتقادهای زيادی مطرح کرده‌اند اما در همين حال، از برخی از اقدامات حاکميت بحرين در راستای تامين خواسته‌های معترضين نیز ابراز خشنودی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG