لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۴

ایران اتهام دخالت در بحرین را رد کرد


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
جمهوری اسلامی ایران اتهام دخالت در امور داخلی بحرین و کشورهای منطقه را که در بیانیه اخیر شورای همکاری کشورهای خلیج فارس مطرح شده است رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه، ۱۳ خرداد، اظهار داشت: «متأسفانه شورای همکاری [کشورهای خلیج فارس] در حالی اتهامات واهی خود را در این خصوص تکرار می‌کند که برخی از اعضای شورا باید در مورد دخالت‌های خود در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله سوریه و بحرین و حمایت تسلیحاتی و مالی آنان از گروه‌های تروریستی پاسخ‌گو باشند.»

وزرای امور خارجه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در نشست اخیر خود که در جده عربستان برگزار شد اظهارات ماه گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، را نشانه‌ای «آشکار» از دخالت ایران در امور داخلی کشور بحرین دانستند.

آیت‌الله خامنه‌ای اواسط ماه اردیبهشت در اجلاس بین‌المللی علما و بیداری اسلامی با اشاره به ناآرامی‌های بحرین گفته بود که در این کشور «اکثریتی مظلوم سال‌های متمادی است از حق رای و دیگر حقوق اساسی یک ملت محرومند و حال به مطالبه حق خود برخاسته‌اند».

او همچنین حکومت بحرین را حکومتی «جبار و سکولار» خواند که «تظاهر به سنی‌گری» می‌کنند و می‌خواهند وانمود کنند که تقابل آنان با مخالفان شیعه‌مذهب، «نزاع شیعه و سنی» است.

شورای همکاری کشورهای خلیج فارس اما این اظهارات را به شدت محکوم کرده و نیز رفتار ایران در قبال بحرین را «ناسازگار با اسلام، قوانین بین‌المللی و حسن هم‌جواری» دانسته است.

در بیانیه این شورا که روز یک‌شنبه، ۱۱ خرداد، منتشر شد، همچنین ایران به «اشغال» جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در خلیج فارس متهم شده و چنین ادعا شده که این جزایر تحت حاکمیت امارات متحده عربی است.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این ادعا می‌گوید که مواضع شورای همکاری کشورهای خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه «مداخله‌جویانه» است.

آقای عراقچی اظهار داشت: «تکرار این موضع هیچ گونه تأثیری بر واقعیت‌های موجود حقوقی و تاریخی نداشته و نخواهد داشت و این جزایر بخش جدایی‌ناپذیر از سرزمین ایران هستند.»

امارات متحده عربی مدعی جزایر سه‌گانه است که از سال ۱۹۷۱ در توافقی میان ایران و بریتانیا به ایران واگذار شد. ایران اما ادعای امارات را رد می‌کند و این جزایر را جزئی از خاک خود می‌داند.

عباس عراقچی همچنین در واکنش به مواضع شورای همکاری کشورهای خلیج فارس درباره گفت‌وگوهای اتمی ایران با قدرت‌های جهانی و ادعای عدم پیشرفت در مذاکرات اظهار داشت: «این‌ گونه ادعاها صرفا به دلیل ناآگاهی و بی‌اطلاعی این شورا از روند این مذاکرات است.»

وزرای شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در بیانیه خود از ایران خواسته‌اند به تلاش‌های دیپلماتیکی که برای حل مسئله هسته‌ای آن انجام می‌شود، پاسخی مناسب بدهد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را رعایت کند.

کشورهای بسیاری نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران ظنین هستند. در همین راستا گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان مذاکرات دامنه‌داری را با ایران انجام داده‌اند که هنوز به نتیجه نرسیده است.
XS
SM
MD
LG