لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۹

حساب بانکی «چهار فرد مشهور» در ارتباط با کمک به زلزله‌زدگان «مسدود شده است»


زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان پارسال در استان کرمانشاه بیش از ۶۰۰ کشته و بیش از ۱۰ هزار زخمی برجای گذاشت.
زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان پارسال در استان کرمانشاه بیش از ۶۰۰ کشته و بیش از ۱۰ هزار زخمی برجای گذاشت.

یک روز پس از گفته‌های رئیس «پلیس فتای تهران» درباره مسدود شدن حساب‌های معرفی شده توسط «چهار سلبریتی» برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، دو مقام سازمان بهزیستی و کمیته امداد از عملکرد سلبریتی‌ها در این زمینه انتقاد کردند.

در روزهای گذشته سایت «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به صداوسیما و سایت امنیتی «مشرق نیوز» به نقل از تورج کاظمی رئیس پلیس فتای تهران، از مسدود شدن حساب‌های معرفی شده توسط یک فوتبالیست و سه بازیگر سینما برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه، خبر داده بودند.

آقای کاظمی در عین حال گفته بود که هیچ کسی از این سلبریتی‌ها شکایت نکرده است.

در همین حال، ابوالقاسم رستگار، مدیرکل هماهنگی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، در مصاحبه با شماره روز چهارشنبه دوم خرداد روزنامه «ایران» گفت هنرمندانی که برای دریافت کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان اقدام کردند، «هیچ مجوزی نداشتند».

وی مدعی شد که «هنرمندان با جوسازی و تحریک احساسات، باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم» شدند.

محمد کوزه‌گر، قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی، نیز گفت که برخی سلبریتی‌ها درباره نحوه هزینه کردن کمک‌های جمع آوری شده توضیحی نداده‌اند و «این موضوع باعث شده تا مردم نسبت به آنها بی‌اعتماد شوند».

رئیس پلیس فتای تهران بدون ذکر نام گفته بود که شماره حساب اعلام شده از سوی یک بازیکن فوتبال «متعلق به خودش نبود» و پلیس فتا این فرد را احضار و حسابش را مسدود کرد.

علی دایی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، بهمن‌ماه پارسال خبر داده بود که دادستانی حساب‌هایی که او برای کمک به زلزله‌زدگان معرفی کرده بود را مسدود کرده است.

آقای دایی گفته بود که در این زمینه با دادستانی مذاکره خواهد کرد اما از آن زمان گزارشی درباره وضعیت این حساب منتشر نشده است.

برخی سایت‌های ورزشی خبر داده بودند که حدود «هفت میلیارد تومان» به حساب معرفی شده توسط علی دایی واریز شده است.

برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی نیز از محسن افشانی، نوید محمدزاده و سحر قریشی به عنوان بازیگرانی نام برده‌اند که حساب آنها مسدود شده است.

با این حال هنوز گزارش رسمی در این زمینه منتشر نشده و این هنرمندان به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

پس از زلزله کرمانشاه تعدادی از چهره‌های سرشناس ورزشی، دانشگاهی و سینمایی از جمله صادق زیباکلام، علی دایی، نیکی کریمی، نوید محمدزاده، الهام پاوه‌نژاد، رامبد جوان، بهنوش بختیاری، گوهر خیراندیش، محمدرضا گلزار، باران کوثری، نیوشا ضیغمی، حامد بهداد و همچنین نرگس کلباسی از طریق حساب‌های شخصی، و همچنین حساب‌های مربوط به موسسات و نهادهای سینمایی و حمایتی از مردم درخواست کمک کردند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، خبر داده بود که سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به حساب معرفی شده توسط او واریز شده است.

وی اعلام کرده بود که قصد دارد این مبلغ را صرف ساخت دهکده‌ای نمونه مبتنی بر «اصول بین‌المللی توسعه پایدار» کند که نام آن را «دهکده امید» گذاشته است.

اعلام این خبرهمزمان با مرگ چند کودک زلزله‌زده بر اثر سرمازدگی، از جمله «سارینا ذهابی» باعث انتقاد از صادق زیباکلام شد و برخی از او خواستند که این مبلغ را صرف اهدای کانکس به زلزله‌زدگان کند.

صادق زیباکلام اما این انتقادها را ناشی از «انتقام‌گیری» نهادهای رسمی و افراد تندرو از سلبریتی‌هایی دانست که مردم به جای نهادهای رسمی به آن‌ها اعتماد کرده بودند.

نرگس کلباسی اشتری، یک «نیکوکار ایرانی‌- بریتانیایی»، نیز دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع‌آوری کرده بود.

پیش از این نیز برخی از مقامات رسمی از جمع آوری مستقیم کمک توسط هنرمندان و چهره‌های شاخص انتقاد، و آنان را متهم کرده بودند که گزارشی درباره نحوه هزینه کردن کمک‌های جمع‌آوری شده ارائه نکرده‌اند.

از جمله اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، خواستار تحویل کمک‌های جمع‌آوری شده به این سازمان شده بود.

فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و اسلام‌آباد نیز گفته بود: «برخی از فضای حاکم بر مناطق زلزله‌زده برای قهرمان‌سازی خود سوء استفاده می‌کنند و این مسئله به نوعی بازی با احساسات مردم و سوء استفاده از این احساسات به شمار می‌رود».

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری که ۲۱ آبان سال ۹۶ در مرز ایران و عراق واقع در استان کرمانشاه روی داد بیش از ۶۰۰ کشته و بیش از ۱۰ هزار زخمی برجای گذاشت.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کمبودها و انتقادهای مردم منطقه از جمله کمبود کانکس و سرویس بهداشتی، مرگ چند کودک به دلیل سرما و آب‌گرفتگی چادرهای زلزله‌زدگان منتشر شده‌ است.

بر اساس گزارش‌های باشگاه خبرنگاران جوان، سایت‌های مشرق نیوز و زیتون، روزنامه ایران، رادیو فردا / ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG