لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

ابراهيمی: بحران سوريه به سمت بدتر شدن پيش می‌رود


الاخضر الابراهيمی فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه.
الاخضر الابراهيمی فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه.
الاخضر الابراهيمی فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه گفت که اوضاع در اين کشور به سمت بحرانی‌تر شدن پيش می‌رود.

اين سخنان ابراهيمی در جريان بازديد بعد از ظهر سه شنبه ۲۹ شهريور از اردوگاه آوارگان سوری در اردن مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابراهيمی به خبرنگاران گفت: «بحران سوريه بايد پايان يابد، بايد راه حلی پيدا شود که آوارگان سوری هر کجا باشند بتوانند به کشورشان باز گردند و رنج‌هايشان پايان يابد.»

او ادامه داد: «وضعيت در سوريه بسيار بد است، با کمال تاسف رو به بهبود هم نمی‌رود بلکه به سمت شديد‌تر شدن پيش می‌رود.»

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تاکيد کرد که تمام تلاش خود را برای کمک به مردم سوريه به منظور خارج شدن از اين بحران به کار خواهد بست.

اين در حالی است که کاروان ابراهيمی در اردوگاه الزعتری اردن، با خشم آوارگان روبرو شد؛ مساله‌ای که باعث شد که وی نيم ساعت پس از حضورش در اردوگاه آن را ترک کند.

آوارگان سوری که عليه ابراهيمی شعار می‌دادند و خواستار خروج او از اردوگاه بودند، به سمت خيميه محل حضور او که محل ثبت مشخصات آوارگان توسط کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بود، به حرکت در آمدند.

يکی از آوارگان به خبرنگاران گفت که ابراهيمی به بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه، فرصت بيشتری برای کشتن مردم را فراهم می‌آورد.

آوارگان که تجمع شان پس از خروج ابراهيمی از اردوگاه ادامه يافت، از کشورهای عربی خواستند ارتش آزاد سوريه – مخالفان مسلح بشار اسد- را مسلح کنند.

شمار آوارگان سوری در اردوگاه الزعتری به حدود ۳۲ هزار نفر می‌رسد. آن‌ها می‌گويند که از وضعيت «دشوار زندگی» در اردوگاه در رنج هستند. اين در حالی است که بر پايه آخرين اعلام کميساريای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، شمار آوارگان سوريه که به کشورهای همسايه پناه برده‌اند، از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشت.

ابراهيمی پيش از اردن از اردوگاه آوارگان سوری در ترکيه هم بازديد کرده بود. او هفته پيش به دمشق رفته بود و با بشار اسد، شماری ديگر از مسئولان سوری و تعدادی از شخصيت‌های اپوزيسيون ديدار و گفت‌و‌گو کرده بود.

افزايش کشته شدگان غير نظامی

سازمان عفو بين الملل روز چهارشنبه در گزارشی از افزايش کشته شدن غير نظاميان در سوريه خبر داد. اين سازمان يادآور شده که شمار زيادی از قربانيان کودک هستند که در گلوله باران بی‌هدف مناطق تحت کنترل مخالفان توسط نيروهای دولتی، کشته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سازمان عفو بين الملل در گزارش خود اعلام کرد که در نيمه اول ماه سپتامبر جاری، تنها در ۲۶ شهر و روستا در ادلب، جبل الزاويه و شمال حماه دستکم ۱۶۶ غير نظامی کشته شدند که ۴۸ تن آن‌ها کودک و ۲۰ تن ديگر زن هستند. همچنين صد‌ها غير نظامی ديگر زخمی شدند.

دوناتيلا ورويرا مشاور بلند پايه سازمان عفو بين الملل که به تازگی سفری به شمال سوريه داشته است خاطرنشان کرد که نيروهای دولتی به شکلی روتين با استفاده از سلاح‌هايی که نمی‌توان توسط آن‌ها اماکن مشخصی را هدف قرار داد، مناطق تحت کنترل مخالفان را هدف قرار می‌دهند.

نخست وزير قطر: اسد راهی جز واگذاری قدرت ندارد

از سويی، حمد بن جاسم نخست وزير و وزير امور خارجه قطر در مصاحبه با روزنامه کويتی «الرای» گفت که بشار اسد راهی جز واگذاری قدرت ندارد.
او در اين مصاحبه اظهار داشت: «من معتقدم پس از اين خونريزی بشار اسد راهی جز يک تصميم شجاع که واگذاری منظم قدرت است ندارد، به شرط اينکه انتقامجويی از طرفی عليه طرف ديگر نباشد.»

نخست وزير قطر افزود: «ما به الاخضر الابراهيمی اعتماد کامل داريم اما به طرف ديگر اعتماد نداريم از همين رو بيم داريم که از ماموريت الابراهيمی برای کشتار بيشتر سوء استفاده شود. از همين رو اميد داريم با وجود سختی اوضاع، راه حلی برای بحران سوريه وجود داشته باشد.»

اين تحولات در حالی است که درگيری‌ها در مناطق مختلف سوريه به ويژه در شمال اين کشور ادامه دارد.

شبکه سوری حقوق بشر اعلام کرد که تا ساعات ظهر چهارشنبه، دستکم ۵۴ نفر در مناطق مختلف سوريه کشته شدند.
XS
SM
MD
LG