لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

انفجار در منطقه مسيحی نشين دمشق همزمان با ديدار ابراهيمی و بشار اسد


تصویر یکی از انفجارهای پیشین در سوریه.
تصویر یکی از انفجارهای پیشین در سوریه.
یک انفجار قوی صبح روز يکشنبه، ۳۰ مهر، منطقه مسيحی نشين «باب توما» واقع در دمشق پايتخت سوريه را به لرزه در آورد و حداقل ۱۳ کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشته است.

اين انفجار در حالی روی داد که اخضر ابراهيمی فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران سوريه، با بشار اسد ریيس جمهوری سوريه، ديدار و گفت‌و‌گو می‌کرد.

تلويزيون دولتی سوريه در اين باره گزارش داد که انفجار ناشی از خودروی بمب گذاری شده بود که روبروی پاسگاه پليس منطقه باب توما روی داد.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه نيز در بيانيه‌ای وقوع اين انفجار را تاييد کرد و آن را ناشی از انفجار خودرويی بمب گذاری شده دانست. بنا بر اين بيانيه دستکم ۱۰ نفر در اين انفجار کشته شدند.

هنوز آمار دقيق تلفات انفجار مشخص نيست. تلويزيون دولتی سوريه از خسارت‌های بزرگ مادی در محل انفجار خبر داده است.

منطقه بابا توما که در بخش تاريخی دمشق قرار دارد و عمده ساکنان آن مسيحی هستند، حدود سه ماه پيش شاهد درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان مسلح بود. اين منطقه جزو مناطق گردشگری دمشق به شمار می‌آيد و تعداد زيادی هتل در آن واقع است.

در همين حال، اخضر ابراهيمی با بشار اسد ديدار و درباره اوضاع سوريه با وی گفت‌و‌گو کرد. به نظر می‌رسد ابراهيمی در جريان سفرش به دمشق نتوانسته است طرف‌های درگير سوری را برای آتش بس در روزهای عيد قربان متقاعد کند.

ابراهيمی در جريان سفر هفته گذشته خود به تهران، پيشنهاد داده بود تا طرف‌های درگير در سوريه برای آتش بس در روزهای عيد قربان به توافق برسند. اين پيشنهاد با استقبال طرف‌های بين المللی و منطقه‌ای روبرو شده است. ترکيه، ايران، اتحاديه عرب، سازمان ملل متحد، روسيه و چين، استقبال خود را از پيشنهاد آقای ابراهيمی اعلام کرده‌اند.

شورای ملی سوريه که در آن طيف‌های گسترده‌ای از معترضان حضور دارند نيز موافقت خود را با آتش بس پيشنهادی اخضر ابراهيمی اعلام کرده است. فرماندهی مشترک شوراهای نظامی مخالفان در سوريه نيز اعلام کرد به شرط آزادی معترضان زندانی به ويژه زندانیان بازداشت شده در زندان‌های نظام حاکم بر اين کشور و وجود تضمين‌هايی برای عدم نقض آتش بس از سوی نيروهای دولتی، با اين پيشنهاد موافق است.

جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه هم پيشنهاد آقای ابراهيمی را قابل بحث خوانده بود.

اما ابراهيمی روز يکشنبه پس از ديدار با بشار اسد از همه طرف‌های درگير در سوريه خواست با اقدامی داوطلبانه، استفاده از سلاح در روزهای عيد قربان را کنار گذارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابراهيمی در جمع خبرنگاران در دمشق گفت: «از همه می‌خواهم با تصميمی داوطلبانه، استفاده از سلاح در روزهای عيد را کنار گذارند. از آن‌ها می‌خواهم هر وقت خود خواستند، امروز يا فردا دست به اين اقدام بزنند.»

عید فطر که در کشورهای عربی چهار روز جشن گرفته می‌شود، از جمعه آينده آغاز می‌شود.
فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران سوريه ادامه داد: «اين پيشنهاد شخصی است و نه يک طرح تفصيلی يا بخشی از طرح صلح.»

ابراهيمی اميد دارد با آتش بسی کوتاه مدت، بتواند به آتش بسی دائمی ميان طرف‌های درگير سوری دست يابد.

او روز شنبه با وليد معلم وزير امور خارجه سوريه در دمشق ديدار و گفت‌و‌گو کرده بود. او در اين ديدار خواستار آتش بس ميان نيروهای دولتی و مخالفان در روزهای تعطيلات عيد قربان شده بود.

ابراهيمی روز جمعه هنگام ورود به دمشق به خبرنگاران گفته بود که «کاهش ميزان خشونت‌ها در سوريه» محور مذاکراتش در اين کشور خواهد بود.
XS
SM
MD
LG