لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

تنش میان برزيل و فرانسه درباره کمک ۲۰ میلیون دلاری مقابله با آتش‌سوزی در آمازون


تازه‌ترين آمارهای دولتی نشان می‌دهد که روزهای يکشنبه و دوشنبه حدود هزار و ۶۰۰ آتش‌سوزی جديد در برزيل روی داده است.
تازه‌ترين آمارهای دولتی نشان می‌دهد که روزهای يکشنبه و دوشنبه حدود هزار و ۶۰۰ آتش‌سوزی جديد در برزيل روی داده است.

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، روز سه‌شنبه پنجم شهریور گفت اگر امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، «توهین‌ها به او را پس بگیرد» حاضر است در مورد کمک پیشنهادی کشورهای گروه هفت برای مقابله با آتش‌سوزی آمازون مذاکره کند.

این موضع‌گیری جدید آقای بولسونارو پس از یک روز جنگ لفظی بین رهبران فرانسه و برزیل در مورد نحوه مقابله با گسترده‌ترین آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون مطرح می‌شود که علاوه بر نگرانی‌های شدید در مورد محیط زیست جهانی، قرارداد تجاری عظیم بین اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای لاتین را به خطر انداخته است.

آقای بولسونارو به خبرنگاران گفت: «آقای مکرون باید توهین به من را پس بگیرد. برای گفت‌وگو و یا پذیرش هر چیزی از فرانسه، با در نظر گرفتن بهترین نیت، ابتدا او باید این کلمات را پس بگیرد. بعد از آن می‌توانیم گفت‌وگو کنیم».

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، وضعیت جنگل‌های آمازون را در دستور کار اجلاس گروه هفت قرار داد و این کشورها با توجه به اهمیت پوشش گیاهی ناحیه آمازون برای محیط زیست جهان تصمیم گرفتند ۲۰ میلیون دلار به منظور مقابله با آتش‌سوزی و احیای جنگل‌های منطقه اختصاص دهند.

آقای مکرون روز دوشنبه اظهارنظرهای ژائیر بولسونارو در مورد همسرش را به عنوان «سخنانی به شدت توهین‌آمیز» محکوم کرد. بولسونارو نیز در واکنش به این سخنان، رئیس‌جمهوری فرانسه را متهم کرد که با برزیل مثل «یک مستعمره» برخورد می‌کند.

بر اساس گزارش‌هایی که اوايل روز سه‌شنبه منتشر شد رئیس دفتر ریاست جمهوری برزیل گفته بود این کشور پیشنهاد کمک مالی کشورهای گروه هفت برای مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون را رد خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل نیز پیشنهاد مکرون را به تمسخر گرفت و این موضوع مناسبات میان دو رهبر را پرتنش کرده است.

آقای مکرون در تازه‌ترین اظهار نظر خود ضمن بی‌اعتنایی به رد این پیشنهاد از سوی برزیل گفت این کمک مالی برای ۹ کشور منطقه در نظر گرفته شده و نشانه دوستی است و نه «خصومت».

او افزود این کمک مالی نه فقط برای برزیل بلکه برای تمام کشورهای منطقه از جمله بولیوی و کلمبیا است. فرانسه نیز به خاطر قلمرو خود، گویان فرانسه، که در شمال برزیل قرار دارد خود را یکی از کشورهای ناحیه آمازون تلقی می‌کند.

اونیکس لورزنونی، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری برزیل، در مصاحبه‌ای با وبسایت خبری جی ۱ گفت: «ما (از این پیشنهاد) قدردانی می‌کنیم ولی این منابع ممکن است بیشتر به درد احیا جنگل‌ها در اروپا بخورد».

او افزود: «مکرون حتی نتوانست از وقوع یک آتش‌سوزی قابل پیش‌بینی در یکی از میراث‌های تاریخی جهان پیشگیری کند. او چه درسی می‌خواهد به کشور ما بدهد؟» اشاره او به آتش‌سوزی ویرانگر در کلیسای جامع نتردام بود.

ریکاردو سالس، وزیر محیط زیست برزیل اوایل، روز سه‌شنبه در ابتدا به خبرنگاران گفت از پیشنهاد کمک گروه هفت استقبال کرده‌اند. اما او پس از جلسه ژائیر بولسونارو با هيات دولت برزیل موضعش را تغییر داد.

رئیس دفتر ریاست جمهوری برزیل گفت: «برزیل همواره یک کشور آزاد و دمکراتیک بوده و هیچ گاه عملکرد استعماری و امپریالیستی که شاید هدف مکرون فرانسوی باشد نداشته است».

۶۰ درصد از جنگل‌های آمازون در خاک برزیل و سایر بخش‌های آن در هشت کشور دیگر از جمله قلمرو فرانسوی گویان واقع شده است.

تازه‌ترين آمارهای دولتی نشان می‌دهد که روزهای يکشنبه و دوشنبه حدود هزار و ۶۰۰ آتش‌سوزی جديد در برزيل روی داده و به اين ترتيب مجموع آتش‌سوزی‌ها در سال جاری به بیش از ۸۲ هزار مورد رسيده که بالاترين رقم از سال ۲۰۱۳ است.

آقای بولسونارو که منکر تغییرات جوی زمین است به خاطر بی‌توجهی و کندی در مقابله با وقوع آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه در جنگل‌های آمازون به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و در روزهای اخیر در اعتراض به ویرانی آمازون تظاهرات متعددی در برزیل برگزار شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG