لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

بیش از ۴۰ میلیون دلار کمک کشورهای عضو گروه ۷ برای مهار آتش سوزی آمازون


آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون امسال به یک رکورد تاريخی رسيده است.
آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون امسال به یک رکورد تاريخی رسيده است.

کشورهای عضو گروه ۷ حاضر در نشست بیاریتز فرانسه، ده‌ها میلیون دلار برای مقابله با آتش سوزی‌های جنگل های گرمسیری آمازون اختصاص می‌دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز دوشنبه چهارم شهریور اعضای گروه ۷ کمکی معادل ۲۰ میلیون دلار جهت مقابله با آتش سوزی در جنگل‌های آمازون ارائه خواهند کرد و علاوه بر آن بریتانیا ۱۲ میلیون دلار و کانادا ۱۱ میلیون دلار به طور جداگانه به مهار آتش سوزی کمک خواهند کرد.

طبق این گزارش، کانادا به برزیل پیشنهاد کرده است تا هواپیماهای ویژه برای مهار آتش سوزی به این کشور اعزام کند.

سازمان محیط زیستی «ائتلاف زمین» که از حمایت لئوناردو دی کاپریو برخوردار است، نیز می‌گوید، کمکی پنج میلیون دلاری به آتش سوزی گسترده جنگل‌های آمازون اختصاص داده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، خبر کمک ۲۰ میلیون دلاری گروه ۷ را اعلام کرده است.

امانوئل مکرون تصریح کرد، فرانسه تا ساعاتی دیگر کمک نظامی برای مقابله با آتش سوزی در منطقه ارائه خواهد کرد.

ریکاردو سالس، وزیر محیط زیست برزیل، ضمن استقبال از این کمک ها گفته است، برزیل باید تصمیم بگیرد که چگونه از این منابع استفاده شود.

جان رابینسون، رئیس حفاظت از جامعه حفاظت از حیات وحش، در این زمینه گفته است: پس از خاموش شدن آتش سوزی، بودجه جهانی و اراده سیاسی بیشتری در برزیل مورد نیاز خواهد بود.

رابینسون گفت ، برزیل به مقرراتی نیاز دارد که محدودیت‌های مشخصی را برای جلوگیری از سوزاندن جنگل‌ها و تبدیل آن به زمین‌های کشاورزی و مرتع اعمال کند و همزمان باید مشوق‌هایی برای سرمایه گذاری‌های جایگزین ارائه شود.

در حالی خبر کمک های بین المللی برای مقابله آتش سوزی جنگل‌های آمازون منتشر شده که ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل، می گوید غرب برای سواستفاده از برزیل دست به این اقدامات می زند.

ژایر بولسونارو گفته است: آیا کسی بدون چشم داشت به کسی کمک می‌کند؟ اینها در این مدت طولانی چه چیزی از اینجا می خواهند؟

آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون امسال به یک رکورد تاريخی رسيده و بر اساس داده‌های مرکز تحقيقات فضايی برزيل، تاکنون بيش از ۷۲ هزار و ۸۴۳ مورد آتش‌سوزی ثبت شده است.

مرکز تحقيقات فضايی برزيل ۲۹ مرداد اعلام کرد آتش‌سوزی‌ها به نسبت همين بازه زمانی در سال گذشته ۸۳ درصد افزايش يافته است و از سال ۲۰۱۳ که ثبت آتش‌سوزی‌ها در آمازون آغاز شده به بالاترين ميزان رسيده است.

آتش‌سوزی در طبيعت در ماه‌های خشک پديده‌ای معمولی است ولی برخی از موارد عمدی و توسط مزرعه‌داران اتفاق می‌افتد که برای گسترش مراتع دامپروری به طور غيرقانونی جنگل‌ها را از بين می‌برند.

افزايش بی‌سابقه آتش‌سوزی در طبيعت از زمان به قدرت رسيدن بولسونارو در ماه ژانويه روی می‌دهد. او با بی‌توجهی به هشدارها و نگرانی‌های بين‌المللی در مورد افزايش جنگل‌زدايی وعده داده است که کشاورزی و بهره‌برداری از معادن در آمازون را گسترش خواهد داد.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG