لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

گزارش سالانه بوش به کنگره آمریکا


قرار است رييس جمهوری آمريکا امشب به تفصيل درباره وضعيت عراق سخن بگويد.
قرار است رييس جمهوری آمريکا امشب به تفصيل درباره وضعيت عراق سخن بگويد.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نيمه شب سه شنبه ، سوم بهمن ماه، در کنگره آمريکا سخنرانی خواهد کرد.


سخنرانی سالانه رييس جمهوری آمريکا در جمع نمايندگان دو مجلس، از آن رو انجام می شود که بر اساس قانون اساسی ايالات متحده، رييس جمهوری اين کشور بايد کنگره آمريکا را از چگونگی وضعيت ايالات متحده با خبر کند .


اين سخنرانی که از مهم ترين سخنرانی های آقای بوش در دوران رياست جمهوری وی است، فرصتی برای او خواهد بود تا در برابر کنگره به بازگو کردن تصميمات دولتش بپردازد .


قرار است رييس جمهوری آمريکا امشب به تفصيل درباره وضعيت عراق سخن بگويد .


انتظار می رود آقای بوش بر طرح جديد خود مبنی بر افزايش نيروهای آمريکايی در عراق و فرستادن ۲۱ هزار و ۵۰۰ نيروی ديگر به اين کشور تمرکز کند .


به نظر می رسد وی در سخنرانی سالانه خود در جمع نمايندگان دو مجلس بر خواسته خود از دولت عراق مبنی بر قبول مسووليت بيشتر در زمينه تامين امنيت عراق تاکيد کند .


نظرسنجی های سراسری در ايالات متحده محبوبيت رييس جمهوری آمريکا را ۳۰ درصد تخمين می زنند. به نظر می رسد نگرانی ها درباره جنگ عراق بر محبوبيت جرج بوش تاثير منفی گذاشته است .



نظرسنجی های سراسری در ايالات متحده محبوبيت رييس جمهوری آمريکا را ۳۰ درصد تخمين می زنند. به نظر می رسد نگرانی ها درباره جنگ عراق بر محبوبيت جرج بوش تاثير منفی گذاشته است .

رابرت اسپايتزر، استاد علوم سياسی در دانشگاه نيويورک، می گويد: جرج بوش با اين خطر مواجه است که از سوی کنگره تحت تسلط دموکرات ها به عنوان رييس جمهوری منفعل شناخته شود.


او افزايد:« در اين مقطع من فکر می کنم جرج بوش در موقعيتی قرار دارد که بيش از آنکه بخواهد طرح های خود را در کنگره پيش ببرد، می خواهد ابتکار را از دموکرات ها بگيرد. زيرا من فکر نمی کنم در کنگره حمايت زيادی از آنچه رييس جمهوری آمريکا می خواهد انجام دهد صورت گيرد. در واقع در اين زمان و در هفتمين سال رياست جمهوری، جرج بوش کارهای ناتمام چندانی به جز در عراق ندارد.»


رييس جمهوری آمريکا بر اساس قانون اساسی اين کشور، قدرت و اختيار آن را دارد که آن دسته از مصوبات کنگره را که نمی پسندد، وتو کند. اما تکيه بر اين قدرت می تواند در تضاد با شش سال رياست جمهوری آقای بوش باشد که کنگره متشکل از حزب جمهوريخواه طرفدار وی بود .


در ارتباط با موضوعات داخلی، تحليلگران می گويند که انتظار ندارند در سخنرانی امشب هيچ طرح اصلی و مهمی برای سال آخر دوره دوم رياست جمهوری جرج بوش مطرح شود.


اما آقای اسپايتزر می گويد: مسايل داخلی بخش عمده اين سخنرانی را تشکیل می دهد زيرا در غير اين صورت آمريکايی ها احساس خواهند کرد که نيازهايشان ناديده گرفته شده اند .


به گفته وی، «مطمئنا مسائل داخلی زيادی برای گفتن وجود ندارد. جرج بوش به مردم کشورش نخواهد گفت من هيچ طرح مهمی در دستور کارم ندارم. او درباره سياست های داخلی در زمان باقی مانده از رياست جمهوری خود سخن خواهد گفت اما اين سياست ها مهم نخواهند بود يا دست کم تاکنون به آنها پرداخته شده است. او درباره مسايل داخلی صحبت خواهد کرد زيرا از نظر سياسی مجبور است اما کنگره آنها را نخواهد پذيرفت.»


اين استاد علوم سياسی، می گويد: سياست داخلی جرج بوش در گذشته بر کاهش نرخ ماليات تمرکز داشت. اما وی خاطر نشان می کند انتظار ندارد رييس جمهوری آمريکا در برابر کنگره اين کشور بيش از اين نرخ ماليات ها را کاهش دهد .


اين سخنرانی يکی از قديمی ترين تشريفات در برنامه های رياست جمهوری در آمريکا است و در عین حال، فرصت مهمی برای افزايش حمايت مردم اين کشور از رييس جمهوری به شمار می رود، آن هم در شرايطی که هم مجلس سنا و هم مجلس نمايندگان مخالف طرح های آقای بوش هستند .


طی سال های گذشته، ماهيت اين سخنرانی تغيير کرده است. در هشتم ژانويه ۱۷۹۰، جرج واشينگتن نخستين رييس جمهوری ايالات متحده، نخستين سخنرانی سالانه خود را در جمع نمايندگان دو مجلس در نيويورک ايراد کرد .


در قرن بيستم راديو و تلويزيون اين امکان را به روسای جمهوری آمريکا داده اند که ايده ها و سياست هايشان را نه تنها با کنگره بلکه با مردم آمريکا نيز در ميان بگذارند.


XS
SM
MD
LG