لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

برنامه ريزى مخالفان براى تظاهرات همزمان با مراسم سوگند احمدى نژاد


هواداران جنبش سبز در ايران كه به نتيجه انتخابات رياست جمهوری معترض هستند خواستار برپايى تظاهرات در مقابل مجلس شوراى اسلامى همزمان با اداى مراسم سوگند محمود احمدى نژاد شدند.

در فراخوان سايت ها و وبلاگ هاى طرفدار مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى معترض انتخابات، از هواداران جنبش سبز خواسته شده است تا روز چهارشنبه با تجمع در ميدان بهارستان بر ضد مراسم سوگند محمود احمدى نژاد در دوره دوم رياست جمهورى وى تظاهرات كنند.

آقاى احمدى نژاد قرار است در اين روز در مجلس شوراى اسلامى حاضر شود و به طور رسمى براى پاسدارى از قانون اساسى سوگند ياد كند.

انتظار مى رود كه تدابير شديد امنيتى در اطراف مجلس شوراى اسلامى و ميدان بهارستان تهران در نظر گرفته شود. معترضان از مير حسين موسوى و مهدى كروبى خواسته اند تا به تجمع اعتراضى بپيوندند. هنوز مشخص نيست كه آيا آنها به اين فراخوان پاسخ مثبت خواهند داد يا نه.

اين دو نامزد معترض با رد نتايج انتخابات گفته اند كه دولت بر آمده از آن مشروعيت ندارد.

آقاى كروبى روز سه شنبه به روزنامه اسپانيايى «ال پاييس» گفته بود كه او و مير حسين موسوى قصد دارند تا به اعتراض هاى خود عليه انتخاب محمود احمدى نژاد ادامه دهند.

در برخى وب سايت ها از معترضان خواسته شده است كه در صورت ممانعت نيروى هاى پليس و بسيج از تجمع، در مسيرهاى منتهى به خيابان جمهورى و خيابان هاى جنوبى بهارستان دست به اعتراض بزنند.

روز دوشنبه و ساعاتى پس از مراسم تنفيذ حكم محمود احمدى نژاد از سوى آيت الله على خامنه اى، رهبر ايران، صدها معترض به ميدان ونك و خيابان وليعصر تهران ريخته و شعارهاى «مرگ بر ديكتاتور» و «دولت كودتا، استعفاء استعفاء» سر دادند.

در فراخوان سايت ها و وبلاگ هاى طرفدار مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى معترض انتخابات، از هواداران جنبش سبز خواسته شده است تا روز چهارشنبه با تجمع در ميدان بهارستان بر ضد مراسم سوگند محمود احمدى نژاد در دوره دوم رياست جمهورى وى تظاهرات كنند.
فراخوان هاى مشابهى براى تظاهرات در شهرهاى اصلى ايران در روز چهارشنبه نيز اعلام شده است.

چالش «تظاهرات»

اعتراض هاى خيابانى به نتيجه انتخابات رياست جمهورى از روز ۲۵ خرداد شدت گرفت و در بزرگترين راهپيمايى اين روز بيش از يك ميليون نفر از مردم تهران شركت كردند.

اين اعتراض ها به چالشى عمده براى دولت تبديل شده است و به رغم سركوب گسترده نيروهاى امنيتى در ۵۰ روز گذشته اعتراض ها ادامه داشته است.

گرچه از شدت و حجم تظاهرات خيابانى در هفته هاى اخير كاسته شده است ولى برخورد شديد با معترضان مى تواند دوره تازه اى از نا آرامى ها را به دنبال داشته باشد.

در جريان تيراندازى نيروهاى لباس شخصى و بسيج به روى تظاهر كنندگان در چند هفته گذشته، حداقل ۳۰ نفر كشته شده اند. اين در حالى است كه مخالفان، شمار تلفات را بيش از اين رقم اعلام كرده اند.

جناح اقليت مجلس شوراى اسلامى اعلام كرده است كه در مراسم اداى سوگند محمود احمدى نژاد حضور نخواهد يافت. برخى از اعضاى اين طيف در مراسم تنفيذ رييس دولت نهم نيز شركت نكرده بودند.

احمدى نژاد در حالى قرار است روز چهارشنبه در مجلس حاضر شود كه با اصولگرايان و نمايندگان نزديك به آنها در مجلس نيز دچار اختلافات زيادى است.

انتصاب اسفنديار رحيم مشايى به عنوان معاون اول رييس جمهورى موج گسترده انتقادهاى اصولگرايان را برانگيخت و احمدى نژاد متهم شد كه از دستور رهبر جمهورى اسلامى مبنى بر بركنارى وى سرپيچى كرده است.

مشورت نكردن آقاى احمدى نژاد با نمايندگان مجلس براى تعيين كابينه جديد خود از ديگر انتقادهاى اصولگرايان مجلس است كه به نظر مى رسد تنش را در روابط دولت با پارلمان داراى اكثريت اصولگرايان افزايش دهد.

اين در حالى است كه آيت الله خامنه اى همچنان به عنوان مهمترين حامى رييس دولت نهم به شمار مى رود و روز دوشنبه در مراسم تنفيذ، وى را مردى «سختكوش» و «شجاع» معرفى كرد.
XS
SM
MD
LG