لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

لبنان: حکم اینترپول برای بازداشت کارلوس غصن را دریافت کرده‌ایم


کارلوس غصن همراه با همسرش در آوریل سال ۲۰۱۹.
کارلوس غصن همراه با همسرش در آوریل سال ۲۰۱۹.

لبنان روز پنجشنبه ۱۲ دی حکم اینترپول برای بازداشت کارلوس غصن، مدیر سابق و فراری نیسان، را دریافت کرد و ترکیه نیز در مورد فرار جسورانه او از ژاپن تحقیقاتی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از روز سه‌شنبه که کارلوس غصن از فرارش به لبنان برای گریختن از نظام قصایی «فاسد» ژاپن خبر داد تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفته است.

یک منبع قوه قضائیه لبنان گفت نهادهای امنیتی این کشور اعلان قرمز اینترپول را دریافت کرده‌اند ولی هنوز آن را به نهادهای قضایی ارجاع نداده‌اند. اینترپول اعلام قرمز را برای بازداشت سریع افراد تحت تعقیب صادر می‌کند.

یک مقام امنیتی لبنان نیز گفت هنوز مشخص نیست که آقای غصن در رابطه با حکم اینترپول احضار شود ولی لبنان اتباع خود را به کشورهای دیگر مسترد نمی‌کند.

منبع مطلع در قوه قضائیه لبنان نیز گفت در موارد قبلی که این کشور حکم بین‌المللی بازداشت اتباع خود را دریافت کرده این افراد بازداشت نشده‌اند، فقط پاسپورت آنها ضبط و وثیقه‌ای برای آنها تعیین شده است.

کارلوس غصن که لبنانی‌تبار است با این کشور ارتباط عمیقی دارد. او دوران کودکی خود را در لبنان سپری کرده و در یک بانک، مستغلات و شراب‌سازی سهام دارد.

آقای غصن، ۶۵ ساله علاوه بر لبنان تابعیت فرانسوی و برزیلی نیز دارد. او در منزلش در شهر توکیو تحت نظر بود ولی آن‌طور که خبرگزاری رویترز دریافته است با کمک یک شرکت امنیتی بین‌المللی و بر اساس طرحی که اجرای آن سه ماه طول کشید چند روز پیش از ژاپن گریخت و از مسیر ترکیه به لبنان رفت.

یک سخنگوی پلیس ترکیه گفت در تحقیقات مربوط به عبور آقای غصن از این کشور تاکنون هفت نفر از جمله چهار خلبان و سه کارمند فرودگاه بازداشت شده‌اند. این افراد روز پنجشنبه برای پاسخگویی به دادستانی و مراجع قضایی به دادگاه احضار شدند.

اطلاعات رديابی پروازها نشان می‌دهد که آقای غصن ابتدا به استانبول رفته و از آنجا برای پرواز به لبنان از دو هواپیما استفاده کرده است.

نزدیکان آقای غصن گفته‌اند پس از آنکه دادگاه دوم او در ژاپن تا آوریل ۲۰۲۱ به تاخیر افتاد و به دلیل ممنوعیت تماس‌ با همسرش که یکی از شروط سختگیرانه وثیقه بود، او تصمیم گرفت از ژاپن فرار کند.

یکی از نزدیکان او اظهار داشت: «آنها گفتند آمادگی برای برگزاری دادگاه دوم یک سال دیگر طول می‌کشد. او به خاطر ممنوع شدن تماس و دیدار با همسرش به شدت تحت فشار بود».

کارلوس غصن نوامبر سال ۲۰۱۸ در ژاپن دستگیر و به چهار جرم مالی از جمله مخفی کردن میزان درآمدش و ثروت‌اندوزی از طریق پرداخت پول به نمایندگی‌های فروش خودرو در خاورمیانه متهم شد. او این اتهامات را رد کرده است.

«ان‌اچ‌کی» رادیو تلویزیون ملی ژاپن، روز پنجشنبه گزارش داد که دستگاه قضایی ژاپن به آقای غصن اجازه داده بود که در دوران آزادی با وثیقه یک گذرنامه فرانسوی اضافی را در یک صندوق امن پیش خود نگاه دارد.

با توجه به اینکه همه گذرنامه‌های دیگرش نزد وکلای ژاپنی بود گمان می‌رود که او با استفاده از همین گذرنامه توانسته است بگریزد.

وکلای ژاپنی آقای غصن، دادستانی ژاپن و سفارت فرانسه در توکیو هنوز در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG