لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

چالش نمایندگان ایران و ترکیه بر سر حقوق زنان


عشرت شایق، نماینده تبریز در مجلس ایران می گوید که جمهوری اسلامی حقوق زنان را در همه زمینه ها تامین کرده است.
عشرت شایق، نماینده تبریز در مجلس ایران می گوید که جمهوری اسلامی حقوق زنان را در همه زمینه ها تامین کرده است.

شنبه‌ شب گذشته‌ نمایندگان زن عضو مجلس شورای اسلامی ایران و نمایندگان زن عضو پارلمان ترکیه‌ در آنکارا گرد هم آمدند تا جایگاه‌ زن در این دو کشور همسایه‌ را مورد بررسی قرار دهند.


در این همایش که‌ « مرحبا همسایه‌ » نام داشت و با همکاری مشترک رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و سازمان مستقل زنان « جاروی پرنده » برگزار شد، شماری از فعالین جنبش زنان، روزنامه‌ نگاران و نویسندگان زن ترکیه‌ نیز مشارکت داشتند.


به‌ گزارش آژانس خبرترک ، عشرت شایق نماینده‌ تبریز، آذرشهرو اسکودر مجلس شورای اسلامی ایران نخستین سخنران این همایش بود.


خانم شایق در سخنان خود به‌ تشریح وضعیت زنان در جامعه‌ ایران پرداخت و گفت: در قانون مدنی ایران که‌ در سال ۱۳۰۷ تدوین شده‌ حقوق زنان ایرانی مد نظر قرار گرفته‌ و جمهوری اسلامی نیز حقوق زنان را در همه‌ زمینه‌ها تامین کرده‌ است.


در ادامه این نشست، گولسون بیلگه‌ خان ، نماینده‌ آنکارا در پارلمان از حزب جمهوریخواه‌ مردم و رییس کمیسیون برابری حقوق زن و مرد در پارلمان اروپا، به‌ تشریح جایگاه‌ زن در ترکیه‌ پرداخت و دستاوردهای جمهوری لاییک ترکیه‌ را بر شمرد .


خانم بیلگه‌ خان به‌ گفته‌های آ تاترک ، بنیانگذار جمهوری ترکیه‌ استناد کرد که‌‌ عدم مشارکت زنان در جامعه‌ را باعث عقب ماندگی دانسته‌ وسپس خاطر نشان کرد: درحال حاضر، زنان ترکیه‌ در همه‌ عرصه‌ها از دیوان عالی اداری و قوه‌ قضا ییه ‌ گرفته‌ تا عالی ترین ارکان حاکمیت، دارای قدرت و جایگاه‌ بالایی هستند.


زمانی که‌ سردبیر یک نشریه‌ ترکیه‌ انتقاد کرد که برای دریافت اطلاعات درباره‌ زنان ایرانی چرا هنوز وارد خاک ایران نشده‌ایم باید روسری و حجاب داشته‌ باشیم؟ نماینده‌ زنان جمهوری اسلامی عصبانی شد و گفت: ایران کشوری مسلمان است و طبق قوانین شرع و دین اداره‌ می شود.

رییس کمیسیون برابری حقوق زن و مرد در پارلمان اروپا، وضعیت زنان در ایران را مورد


انتقاد قرار داد و از اجبار در پوشیدن حجاب، سنگسار و رجم زنان و به طور کلی قوانین تبعیض آمیز جمهوری اسلامی علیه‌ زنان ایرانی ابراز نگرانی کرد.

عشرت شایق ، نماینده‌ مجلس شورای اسلامی و زهرا کرمانی مشاور استان آذربایجان شرقی در واکنش به این اظهارات، هرگونه‌ تبعیض علیه‌ زنان ایرانی را انکار کردند.


روزنامه‌ صباح ، چاپ آنکارا در شماره‌ روز دوشنبه خود با درج گزارش همایش نمایندگان زن ترکیه‌ و ایران نوشته‌ است: قریب به‌ اتفاق شرکت کنندگان ترک این همایش معتقد بودند زنان ایران از حق و حقوق کافی برخوردار نیستند.


بر اساس این گزارش، زمانی که‌ سردبیر یک نشریه‌ ترکیه‌ انتقاد کرد که برای دریافت اطلاعات درباره‌ زنان ایرانی چرا هنوز وارد خاک ایران نشده‌ایم باید روسری و حجاب داشته‌ باشیم؟ نماینده‌ زنان جمهوری اسلامی عصبانی شد و گفت: ایران کشوری مسلمان است و طبق قوانین شرع و دین اداره‌ می شود.


به‌ نوشته‌ صباح ، خانم شایق در پاسخ به‌ انتقادها مقابله‌ به‌ مثل کرد و گفت: ایران همانند ترکیه‌ نیست و در آن زنان محجبه‌ از تحصیل محروم نمی شوند.


اما شرکت کنندگان در همایش با توجیهات نمایندگان زن ایرانی قانع نشدند.


XS
SM
MD
LG