لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

درگيری‌ مسلحانه مخالفان و هواداران بشار اسد در شمال لبنان ۱۵ کشته داد


معترضان سوری ساکن شمال لبنان در حال شعار دادن علیه بشار اسد
معترضان سوری ساکن شمال لبنان در حال شعار دادن علیه بشار اسد
منابع بيمارستانی در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان اعلام کردند که در جريان درگيری‌های مسلحانه ميان هواداران و مخالفان بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه در اين شهر دستکم ۱۵ نفر کشته شدند.

اين خونبارترين درگيری‌ها در لبنان از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوريه طی ۱۴ ماه گذشته است. ارتش لبنان روز يکشنبه به منظور آرام کردن اوضاع در محل درگيری‌ها مستقر شد. از اين رو اکنون منطقه شاهد آرامش نسبی است.

درگيری‌های عمده ميان ساکنان منطقه «جبل تبانه» که سنی مذهب و مخالف نظام بشار اسد هستند از يک سو، با ساکنان منطقه «جبل محسن» که علوی مذهب و هوادار نظام بشار اسد هستند، روی داد. محل درگيری‌ها هم خيابان سوريه در حد فاصل دو منطقه است. در اين درگيری‌ها دو طرف از تيربار و خمپاره‌ انداز استفاده کردند.

درگيری‌های اخير بامداد شنبه آغاز شد و تا ظهر يکشنبه ادامه داشت. اين نخستين بار نيست که در هفته‌های اخير علوی‌ها و سنی‌ها با يکديگر در طرابلس درگير می‌شوند. افزايش شمار کشته شدگان در درگيری‌های طرابلس نشان دهنده ميزان تهديدی است که امنيت و ثبات در لبنان در نتيجه ناآرامی‌های سوريه با آن روبرو است.

به منظور آرام کردن اوضاع، نجيب ميقاتی نخست وزير لبنان که خود از شهر طرابلس است، به زادگاه خود رفت و در منزل شخصی خود با شماری از فعالان مدنی، رهبران طوايف مختلف در شهر و مسئولان امنيتی تشکيل جلسه داد. در اين نشست شبانه از ارتش لبنان و نيروهای امنيتی اين کشور خواسته شد «تمام اقدام‌های لازم را به منظور متوقف کردن درگيری‌ها به کار ببندند».

در اين جلسه همچنين از نيروهای امنيتی خواسته شد با «مشتی آهنين» در برابر هر کس که بخواهد امنيت و ثبات را در طرابلس به خطر اندازد، برخورد کنند.

رهبران طوايف نيز تاکيد کردند که از حمايت سياسی از هرکس که «باعث بر هم زدن امنيت می‌شود»، دست خواهند کشيد.

همچنين در دفتر نخست وزيری در طرابلس، مروان شربل وزير کشور لبنان با مسئولان محلی تشکيل جلسه داد که طی آن با ورود ارتش به مناطق محل درگيری موافقت شد.

پيشتر بيروت پايتخت لبنان هم شاهد درگيری ميان هواداران و مخالفان بشار اسد بود. ميان گروه‌های سياسی در لبنان اختلاف‌هايی قديمی و بی‌ارتباط به نا‌آرامی‌های سوريه وجود دارد اما اعتراض‌ها در سوريه که آن را سنی‌های اين کشور رهبری می‌کنند، بر شدت و حدت اختلاف‌ها در لبنان افزوده است. بشار اسد از اقليت علوی مذهب سوريه است.
XS
SM
MD
LG