لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

کلینتون: در استفاده از اقدام نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی تردید نمی‌کنم ‎


هیلاری کلینتون، نامزد درون حزبی دمکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری، روز چهارشنبه ۱۸ شهریور در هشداری به ایران گفت به عنوان رییس جمهوری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در استفاده از اقدام نظامی تردید نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم کلینتون ضمن اشاره به اینکه شخصا در مذاکرات طولانی مربوط به توافق هسته‌ای با ایران شرکت داشته، این توافق را به عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده برای خاورمیانه ستود.

وی با وجود این تاکید کرد که این توافق اقدامی در راستای عادی‌سازی مناسبات با ایران نیست.

وزیر امور سابق خارجه آمریکا در یک مرکز پژوهش‌های استراتژیک در شهر واشینگتن گفت: «باید در نظر داشته باشیم که مسئله ایران برای رییس جمهوری آینده آمریکا یک آزمایش خطیر خواهد بود. ایران می‌خواهد ببیند تا چه اندازه می‌تواند قواعد را به نفع خود تغییر دهد».

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اگر به ریاست جمهوری برسم این تلاش ایران به جایی نخواهد رسید. من با هر گونه تخلف ایران از توافق و تعهداتش به شدت برخورد خواهم کرد».

سخنان خانم کلینتون همزمان با آماده شدن کنگره برای بحث در مورد توافق هسته‌ای با ایران عنوان شد. دمکرات‌ها آرای لازم برای جلوگیری از رای‌گیری در مورد توافق را به دست آورده‌اند.

هر چند این توافق یکی از موفقیت‌های مهم دولت باراک اوباما است و با وجود مخالفت یکپارچه و سرسختانه جمهوریخواهان به دست آمده است، ولی اجرا و نظارت بر اجرای آن بر عهده دولت بعدی آمریکا خواهد بود و به همین خاطر به یکی از موضوعات مهم انتخابات ریاست جمهوری بدل شده است.

جمهوریخواهان با تبلیغات گسترده خود سعی می‌کنند مخالفت در کنگره و جامعه یهودیان آمریکا با این توافق را تشدید کنند، و آن را به عنوان جزئی از سیاست خارجی اوباما- کلینتون محکوم کرده‌اند.

بر اساس نظر سنجی موسسه «پیو» که روز سه‌شنبه نتایج آن منتشر شد فقط ۲۱ درصد از مردم آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را قبول دارند و حمایت از آن به نسبت اواسط ماه ژوییه ۱۲ درصد کاهش یافته است.

خانم کلینتون در سخنان خود با اشاره به مجازات‌های سنگین و از جمله احتمال اقدام نظامی در صورت عدم اجرای تعهدات ایران، سعی کرد منتقدان این توافق را قانع کند.

او در عین حال از اسرائیل که نخست‌وزیر آن مخالف سرسخت این توافق است، حمایت کرد و وعده داد اگر به ریاست جمهوری برسد در ماه اول شروع کار خود نخست وزیر اسرائیل را به کاخ سفید دعوت خواهد کرد.

هیلاری کلینتون گفت: «ایرانی‌ها و تمام جهان باید بدانند که در صورت لزوم ما خیلی قاطعانه عمل خواهیم کرد. به عنوان رییس جمهوری من برای دفاع از آمریکا و متحدانش هر اقدامی که لازم باشد انجام خواهم داد».

وی ضمن هشدار جدی به ایران تاکید کرد که رد توافق هسته‌ای به انزوای بین‌المللی آمریکا منجر خواهد شد.

این نامزد درون حزبی دمکرات‌ها افزود: «چندین نامزد حزب جمهوریخواه گفته‌اند که در صورت رسیدن به قدرت این قرارداد را پاره خواهند کرد. این نه رهبری بلکه بی‌مسئولیتی است».

خانم کلینتون گفت اقدامات لازم برای جلوگیری از حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و سایر فعالیت‌های مخرب آن کشور در سطح منطقه را انجام خواهد داد.

از جمله پیشنهادات او، افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس و افزایش حمایت از اسرائیل و سایر متحدان آمریکا در منطقه است. خانم کلینتون در عین حال تشکیل یک ائتلاف برای جلوگیری از ارسال اسلحه برای حماس و مبارزه با گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران از جمله حزب الله لبنان را مطرح کرد.

نکته دیگر در سخنان خانم کلینتون اعمال فشار به کشورهای منطقه است تا از ورود و تردد هواپیما‌ها و کشتی‌های حامل تسلیحات سپاه پاسداران در قلمرو خود جلوگیری کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که خانم کلینتون در دوره عهده‌داری مقام وزارت خارجه آمریکا در شروع مذاکرات با ایران که به توافق وین در تیرماه منجر شد نقش مهمی داشت. او یکی از مشاوران ارشد خود را به مذاکرات پنهانی با ایران فرستاد که به میزبانی سلطان عمان برگزار شد. این تماس پنهانی زمینه ساز دور جدید مذاکرات طی سال‌های اخیر شد.

به گفته مشاوران، خانم کلینتون حتی پس از کناره‌گیری از مقام وزارت خارجه از نزدیک در جریان پیشرفت مذاکرات بوده است.

حمایت وی از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران با موضع گیری‌های قبلی‌اش در قبال سیاست‌های باراک اوباما تناقض دارد.

خانم کلینتون در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۸ دعوت رقیب خود باراک اوباما از رهبران ایران برای گفت‌وگوی مستقیم و نامشروط را «غیرمسئولانه و ساده لوحانه» توصیف کرده بود.

در مقابل، باراک اوباما نیز اظهارات آن زمان هیلاری کلینتون را که گفته بود «در صورتی که ایران علیه اسرائیل از سلاح هسته‌ای استفاده کند آن کشور را محو خواهد کرد» سخنانی تند و گستاخی شبیه به حرف‌های جورج دبلیو بوش توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG