لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۰

ادامه دستگیری فعالان سیاسی و مدنی؛ مدیر مسئول مجله «گفتگو» بازداشت شد


مراد ثقفی، مدیر مسئول مجله گفتگو، روز چهارشنبه در خانه‌اش بازداشت شد.
مراد ثقفی، مدیر مسئول مجله گفتگو، روز چهارشنبه در خانه‌اش بازداشت شد.

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که موج دستگیری فعالان سیاسی و مدنی در روزهای آخر سال ۱۳۹۵ ادامه دارد و روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، مراد ثقفی، مدیر مسئول مجله گفتگو، نیز در خانه‌اش بازداشت شد.

حامد زرگر، وکیل سابق آقای ثقفی، به خبرگزاری ایلنا گفته است که درباره علت بازداشت این روزنامه‌نگار توضیحی به خانواده او داده نشده و تنها آقای ثقفی روز پنج‌شنبه با خانواده خود تماس گرفته و تاکید کرده که در بازداشت به‌سر می‌برد.

آقای زرگر همچنین اعلام کرد که به دلیل تعطیلی دادسرا هنوز موفق به اعلام وکالت خود برای این پرونده نشده است.

هنوز روشن نیست که این فعال سیاسی از سوی چه ارگان و به چه دلیلی بازداشت شده است. مرادثقفی علاوه بر سردبیری گفتگو، مدیر نشر شیرازه و مدیر سازمان غیر دولتی «در شهر» نیز هست.

مرداد ثقفی همچنین برادرزاده خدیجه ثقفی همسر آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، است.

او روز ۱۹ اسفند در نشستی با عنوان «شورای شهر مردم؛ امکانات و محدودیت‌ها» به انتقاد از «فساد گسترده» در شهرداری تهران پرداخته بود.

آقای ثقفی در این سخنرانی با تاکید بر اینکه در مدیریت شهری باید «به سمت مالیات و عوارض شهرداری برویم نه اینکه به سمت شهر فروشی حرکت کنیم»، از روند تراکم فروشی توسط شهرداری تهران انتقاد کرده بود.

وی اظهار داشت: «تنها درآمدی که مستقیما به دست شهرداری می‌رسد فروش تراکم و تخلف است. در نتیجه پول شیرینی برای شهرداری به حساب می‌آید و به هیچ جا و هیچ کسی هم گزارش نمی‌دهد. شورای شهر می‌تواند به کارهای مختلف مثل امور رفاهی، آموزش و پرورش و … رسیدگی کند اما انجام نمی‌دهد».

مدیرمسوول مجله گفتگو افزوده بود: «قدرت در دست یک نفر است آن هم در دست شهردار، بدون کنترل است و می‌تواند منافع ملی را نادیده بگیرد چنانچه امروز هم نادیده می‌گیرند. اگر ۱۰ درصد بودجه شهرداری برای خروج از رکود هزینه می‌شد، نتیجه چشمگیری داشت؛ این راه حل به خصوصی سازی و استبداد منجر می‌شود».

موج بازداشت‌های گسترده

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره بازداشت ۱۲مدیرمسئول کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب یا حامی دولت از جمله علی احمدنیا، مدیر کانال تلگرامی اصلاحات‌نیوز، منتشر شده است.

علی مطهری، نایب رییس مجلس، روز چهارشنبه وزیر اطلاعات ایران به خاطر بازداشت این افراد و حبس دوباره احسان مازندرانی، مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان، هشدار داد و او را تهدید به استیضاح کرد.

احسان مازندرانی که به تازگی از زندان آزاد شده بود، روز یکشنبه با هجوم نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به خانه خود بار دیگر بازداشت شد.

دادستان تهران علت بازداشت او را اجرای کامل حکم دو سال زندان اعلام کرده است، اما وکیل و همسر آقای مازندرانی مدارکی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد دوره محکومیت او به پایان رسیده و از همین رو روز ۲۳ بهمن آزاد شده بود.

در همین حال ملیحه حسینی، همسر احسان مازندرانی که خود نیز از چند سال پیش خبرنگار روزنامه فرهیختگان بوده،در صفحه فیسبوکش خبر داد که از این روزنامه اخراج شده است.

احسان مازندرانی درتماس تلفنی کوتاهی با خانواده اعلام کرده که از روز دوشنبه در اعتراض به «روند غیر قانونی، سیاسی و خودسرانه» بازداشت خود اعتصاب غذای خشک کرده است.

عیسی سحرخیز و آفرین چیت‌ساز که آبان سال ۹۴ به همراه احسان مازندرانی دستگیر شده بودند همچنان زندانی هستند.

روز ۱۹ اسفند و چهار روز پیش از بازداشت احسان مازندرانی، هنگامه شهیدی،‌ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در شهر مشهد بازداشت و به بند ۲۰٩ زندان اوین در تهران منتقل شد.

در شبکه‌های مجازی از جمله توئیتر خانم شهیدی، دست‌خطی از آخرین نوشته وی پیش از بازداشت منتشر شده بود. هنگامه شهیدی در نوشته خود بدون اشاره به جزئیات خبر داده بود که از «برخی رسانه‌ها و افراد نزدیک به دولت هشدارهایی» مبنی بر احتمال بازداشت خود دریافت کرده است.

وی اعلام کرده بود که دلیلی برای بازداشتش وجود ندارد، مگر اینکه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، «پروژه‌ای» برای «بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران» وجود داشته باشد.

وی تهدید کرده بود که در صورت بازداشت، در اعتراض به «رویه غیرقانونی محدود کردن روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی» در ایران از همان لحظه اول اعتصاب غذا خواهد کرد.

طاهره ریاحی، دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری برنا، خبرگزاری وابسته به دولت، نیز روز هفتم دی، از سوی «مأموران وزارت اطلاعات» بازداشت شد و براساس گزارش‌ها همچنان زندانی است.

در همین حال تعدادی از وب‌سایت‌ها روز چهارم بهمن‌ماه خبر داده بودند که زینب کریمیان، خبرنگار سابق خبرگزاری‌های ایرنا و مهر و همکار یک برنامه تلویزیونی و صالح دلدم، تهیه‌کننده و کارگردان جوان سینما، نیز بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG