لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

کاسترو خواستار محدوديت دوران زمامداری در کوبا شد


رائول کاسترو ۷۹ ساله همراه با برادرش، فيدل، در مجموع ۵۲ سال بر کوبا حکومت کرده‌ اند.
رائول کاسترو ۷۹ ساله همراه با برادرش، فيدل، در مجموع ۵۲ سال بر کوبا حکومت کرده‌ اند.
رائول کاسترو، رييس جمهور کوبا، برای نخستين بار از زمان به قدرت رسيدن او و برادرش در ۵۰ سال پيش، پيشنهاد کرد که دوران زمامداری رهبران در کوبا محدود شود.

آقای کاسترو که ۷۹ ساله است و همراه برادرش، فيدل کاسترو، در مجموع ۵۲ سال بر کوبا حکومت کرده‌ اند، در سخنان خود از نبود افراد جوان در حاکميت کشور اظهار تأسف کرد و گفت کوبا اکنون بهای اشتباهاتی را می‌پردازد که در گذشته صورت گرفته است.

رئيس جمهور کوبا که در نشست حزب کمونيست سخن می‌ گفت اظهار داشت که شخصاً «جوان‌گرايی نظام‌ مند» در حکومت را آغاز خواهد کرد.

رائول کاسترو در ادامه گفت که سياستمداران و ديگر مقام‌های مهم مملکتی، از جمله خود وی به عنوان رئيس جمهور فعلی، بايد طول زمان خدمتشان به دو دوره ۵ ساله محدود شود.

وی در اين زمينه به محدوديت زمامداری «رياست شورای حکومتی و وزيران او» اشاره کرد. آقای کاسترو در حال حاضر رياست اين شورا را بر عهده دارد.

رييس جمهور کوبا پس از تشديد بيماری برادرش، فيدل، در سال ۲۰۰۸ روی کار آمد و در صورتی که محدوديت اشغال مناصب دولتی از سوی او رعايت شود، وی حداقل تا سال ۲۰۱۸ بر سر کار خواهد بود.

رائل کاسترو در اشاره به محدوديت دوران زمامداری در کوبا گفت که او و برادرش تلاش های مختلفی برای ارتقاء رهبران جوان صورت داده اند ولی اين تلاش ها موفقيت آميز نبوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نظر می رسد که اشاره آقای کاسترو به برکناری وزير امور خارجه و معاون رييس جمهور در سال ۲۰۰۹ است که بعدها به سوء استفاده از قدرت متهم شدند.

وی افزود: امروزه ما با پيامدهای فقدان رهبران جوان دست به گريبان هستيم.

رائول کاسترو در سخنرانی دو ساعت و ۳۰ دقيقه ای خود همچنين پيشنهادهای ديگری برای ايجاد تغييرات در کوبا مطرح کرد که شامل حذف تدريجی دفترچه های سهمیه و یارانه ساير کالاها، غير دولتی کردن اقتصاد کشور و دادن اختيارات بيشتر به بخش های مختلف اقتصادی خواهد بود.

وی اظهار داشت: حزب کمونيست مدتهاست که در حال مطالعه قانونی کردن فروش خودرو و مسکن است. اين فعاليت های اقتصادی از زمان انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ تا کنون ممنوع است.

رييس جمهور کوبا گفته که اين کشور برای سال های طولانی مشکلات را ناديده گرفته است و تاکيد کرد که بقاء کوبا بستگی به اتخاذ تصميم های حياتی دارد.

آقای کاسترو گفت: «هيچ کشور يا شخصی نمی تواند بيش از آنچه که دارد خرج کند. دو با دو، چهار می شود. نه پنج، شش يا هفت که ما بعضی وقت ها اين گونه حساب می کرديم.»

وی اظهار داشت که اعمال تغييرات مورد بحث با عجله صورت نخواهد گرفت ولی اين تغييرات بدون وقفه خواهد بود. آقای کاسترو در عين حال هرگونه اعمال شوک به اقتصاد کوبا را رد کرد.

رييس جمهور کوبا از زمان به قدرت رسيدن در مقام ریاست جمهوری، دهها هزار هکتار از زمين های دولتی را به کشاورزان خرده پا واگذار کرده و به کوبايی ها اجازه داده است تا کسب و کار خود را راه بياندازند، خانه اجاره کنند و نيروی کار استخدام نمايند.
XS
SM
MD
LG