لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

۹ درویش زندان‌های تهران و شیراز به اعتصاب غذای خود پایان دادند


۹ درویش محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز پس از ۳۴ روز اعتصاب غذا، با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست برای برداشتن آنچه که «نگاه امنیتی» به دراویش خوانده‌اند، به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

حمیدرضا مرادی سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفا دانشجو، مصطفا عبدی و کسری نوری از روز ۹ شهریور اقدام به اعتصاب غذا کرده بودند.

به گزارش «مجذوبان نور»، وب‌سایت خبری درویش‌های گنابادی ایران، این ۹ درویش زندانی، دلیل اعتصاب غذای خود را «بسته‌شدن تمام راه‌های قانونی» ذکر کرده‌اند.

دراویش زندانی ضمن پایان اعلام اعتصاب غذای خود در آستانه عید قربان، اعلام کرده‌اند که حق اعتصاب غذا را برای رسیدن به خواسته‌شان که به گفته آنان برداشتن «نگاه امنیتی از پیروان طریقت و عرفان» است، برای خود محفوظ می‌دانند.

این دروایش زندانی، «تخریب حسینیه‌های دراویش و اعمال انواع محدودیت‌ها بر دراویش گنابادی» در ده سال گذشته را نتیجه رویکرد «افراط‌گرایانه و دیدگاه متحجرانه دولتمردان» و برآمده از یک اشتباه بزرگ راهبردی و استراتژیک در مقوله امنیت ملی دانسته‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی ریاست آن را بر عهده دارد، روز ۳۰ شهریور در نامه‌ای سرگشاده‌ به‌‌بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نوشته بود که دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید...» مواجه هستند.

این ۹ درویش گنابادی تنها خواسته خود از حاکمیت را، برداشتن «نگاه امنیتی» و تضمین امنیت و حق حیات و آزادی «اهل طریقت» در چهار چوب قانون ذکر و این خواسته خود را به مثابه «پیش آوردن دست دوستی و صلح و صفا به سوی دلسوزان ملک و مملکت» توصیف کرده‌اند.

این دراویش همچنین از آنچه که در این نامه «حصر پنهانی» نورعلی تابنده و «محرومیت» وی از سفر به شهر بیدخت زادگاهش، خوانده شده، انتقاد کرده‌اند.

نورعلی تابنده که از سوی دراویش گنابادی «مجذوب علیشاه» نامیده می‌شود، قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی است.

شهر بیدخت در شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی از جمله محل‌های اصلی زندگی دروایش گنابادی ایران است.

دراین نامه همچنین از به «خشونت‌کشیدن» تجمع‌های دراویش گنابادی انتقاد شده است.

در هفته‌های گذشته تعدادی از دراویش گنابادی سه بار در مقابل نهادهای قضایی و دولتی در تهران تجمع کردند.

اعتراض‌های دروایش گنابادی با تجمع در مقابل دادستانی تهران در روز ۲۹ شهریور آغاز شد و در جریان این تجمع‌ها صد‌ها تن از معترضان بازداشت شدند که شماری از آن‌ها آزاد شده‌اند.

XS
SM
MD
LG