لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

بازداشت دستیار «صدر» به اتهام قتل سربازان آمریکایی


مقتدا صدر، رهبر جنبش صدر و جیش المهدی
مقتدا صدر، رهبر جنبش صدر و جیش المهدی

نيروهای آمريکايی مستقر در عراق روز پنج شنبه يک دستيار ارشد مقتدا صدر، روحانی تندوری شيعه را به اتهام کشتن پنج سرباز آمريکایی در کربلا بازداشت کردند.


ارتش آمريکا در بيانيه ای اعلام کرد که ظرف روزهای گذشته نيروهای ائتلاف در بصره و حله، قيس خزائلی، برادر وی ليث خزائلی و چندين تن ديگر از شبکه وابسته به او را به جرم دست داشتن در ربودن و کشتن پنج سرباز آمريکايی که در کربلا و در ماه ژانويه به وقوع پيوسته را دستگير کرده اند.


قيس خزائلی، پيشتر سخنگوی مقتدا صدر بود و اکنون دستيار ارشد وی است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، چهار تن از اين سربازان در ۲۵ ژانويه از يک مقر دولت عراق در کربلا ربوده شده بودند و چندی بعد اجساد سه تن از آنها توسط پليس پيدا شد و يکی ديگر از آنها در راه بيمارستان جان سپرد. بر اساس بيانيه ارتش آمريکا، ربودن اين سربازان در يک عمليات پيچيده صورت گرفته بود.



ارتش آمريکا روز چهارشنبه احمد شيبانی، يکی از دستياران ارشد مقتدا صدر را به دستور نوری المالکی، نخست وزير عراق آزاد کرد.

مهاجمان به زبان انگليسی صحبت می کردند و يونيفورم سربازان ايالات متحده به تن داشته و اسلحه آمريکايی نيز همراه خود داشتند که آنها را قادر کرده بود تا از ايست بازرسی برای ورود به ساختمان استانداری عبور کنند.


آزادی يک دستيار ديگر مقتدا صدر


در تحولی ديگر، ارتش آمريکا روز چهارشنبه احمد شيبانی، يکی ديگر از دستياران ارشد مقتدا صدر را به دستور نوری المالکی، نخست وزير عراق آزاد کرد.


آقای شيبانی همراه با ۱۷ نفر ديگر از طرفداران مقتدا صدر به اتهام حمل سلاح های سنگين توسط نيروهای آمريکايی بازداشت شدند. اما به رغم اينکه يک دادگاه عراقی در سال گذشته هيچ شواهدی عليه وی پيدا نکرد ارتش آمريکا همچنان وی را در بازداشت نگهداشت.


دفتر المالکی روز چهارشنبه در بيانيه ای تاييد کرد که آزادی وی به دستور نخست وزير عراق صورت گرفته است.


احمد شیبانی، دستیار مقتدا صدر، پس از آزادی با نخست وزیر عراق دیدار کرد.

جنبش صدر و جيش المهدی که آقای شيبانی از افراد کليدی آنها محسوب می شود يکی از حاميان اصلی نوری المالکی به شمار می روند و با وجود آنکه آمريکا آنها را به عنوان بزرگترين تهديد در عراق اعلام کرده است ولی دارای چندين وزير در دولت عراق هستند.


نصار الرباعی، رهبر جناح صدر در پارلمان عراق در اين زمينه گفت که نيروهای آمريکايی، شيبانی را بدون هيچگونه اتهامی بازداشت کرده بودند.


يکی ديگر از اعضای شورای سياسی جنبش صدر گفت که «اين يک پيروزی بزرگ برای ما به شمار می رود.»


هشدار درباره خروج زودهنگام نيروهای ائتلاف


طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری عراق که در توکيو، پايتخت ژاپن به سر می برد روز پنج شنبه درباره خروج زودهنگام نيروهای ائتلاف هشدار داد.


طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری عراق که در توکيو، پايتخت ژاپن به سر می برد روز پنج شنبه نسبت به خروج زودهنگام نيروهای ائتلاف هشدار داد.

آقای الهاشمی گفت: در صورتی که نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا قبل از آمادگی ارتش ملی برای به دست گرفتن امنيت عراق، آن را ترک کنند، کشورش با هرج و مرج رو به رو خواهد شد.


وی اظهار داشت: ما خواستار باقی مانده نيروهای ائتلاف در عراق هستيم تا زمانی که ارتش ملی عراق به اندازه کافی شرايط لازم را کسب کنند و برقراری امنيت را در عراق به عهده گيرند.


به گفته معاون رييس جمهوری عراق، «ارتش در حال حاضر در چنين وضعيتی به سر نمی برد.»


اظهارات اين مقام عراقی پس از آن صورت می گيرد که رهبران دمکرات آمريکا گفته اند که در لايحه بودجه جنگ يک جدول زمانبندی برای خروج ارتش آمريکا از عراق پيش بينی شده است.


بر اساس اين لايحه، نيروهای رزمی آمريکا از اول سپتامبر ۲۰۰۸ از عراق خارج خواهند شد.


کاخ سفيد هشدار داده است که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، هر لايحه ای که در آن جدول زمانبندی برای خروج ارتش آمريکا از عراق تعيين شده باشد را وتو خواهد کرد.


اما دمکرات ها در اين زمينه پيش دستی کرده و گفته اند که چنين زمان بندی ای را در لوايح و با زبان ديگری دنبال خواهند کرد تا زمينه ای برای اعمال فشار و پايان جنگ فراهم شود.


XS
SM
MD
LG