لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

اژه‌ای: قوه قضاییه در مورد آزادی زاغری و فروغی تصمیمی نگرفته است


غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌گوید که نازنین زاغری یک «پرونده جاری دیگر» هم دارد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌گوید که نازنین زاغری یک «پرونده جاری دیگر» هم دارد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌گوید که قوه قضائیه ایران هنوز در مورد آزادی نازنین زاغری و کمال فروغی تصمیمی نگرفته است. به این ترتیب، آخرین فرصت برای آزادی خانم زاغری تا پیش از کریسمس از دست رفت.

سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه سوم دی‌ به خبرنگاران گفت که هیئت بریتانیایی به ریاست بوریس جانسون، وزیر امور خارجه این کشور، در سفر به ایران، درباره نازنین زاغری و کمال فروغی «با قوه قضاییه صحبتی نداشتند و قوه قضائیه در مورد این افراد تصمیمی نگرفته است».

وی با اشاره به قوانین جزایی ایران مبنی بر آزادی مشروط افراد به شرط گذراندن یک سوم یا نیمی از حبس خود، گفت که «این دو زندانی» هم «مانند سایر زندانی‌ها هستند و اگر روزی مستحق تخفیف مجازات باشند این امر صورت می‌گیرد».

آقای محسنی اژه‌ای در عین حال تاکید کرد که نازنین زاغری یک «پرونده جاری دیگر» هم دارد، «ولی نمی‌دانم در چه مرحله‌ای است».

این مقام قوه قضائیه اشاره ای به جزییات این پرونده نکرد.

وی در این مورد که آیا وزیر خارجه بریتانیا با رئیس قوه قضائیه دیدار داشت یا نه؟ گفت: «من اطلاعی ندارم. این امور از طریق وزیر امور خارجه صورت می‌گیرد ولی می‌دانم که ملاقاتی صورت نگرفته است».

نازنین زاغری از سوی سپاه پاسداران به همکاری با موسسات مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» متهم شده و دادگاه انقلاب او را به پنج سال حبس محکوم کرده است.

وی روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط سپاه پاسداران بازداشت شد.
بوریس جانسون که ماه گذشته از ایران دیدار کرد می‌گوید که در ملاقات با مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار آزادی شهروندان دو تابعیتی شده است.

ریچارد رتکلیف، شوهر خانم زاغری، روز ۳۰ آذر به روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت گفت وکیل نازنین پی برده ‌است که در وب‌سایت قوه قضائیه ایران، نام نازنین زاغری-رتکلیف از فهرست پرونده‌های «بسته» حذف شده و به فهرست «مشمول آزادی زودهنگام» منتقل شده‌ است.

با این حال، غلامحسین اسماعیلی رئیس‌ کل دادگستری استان تهران، در واکنش گفته است: «هیچ‌کدام از ادعاهایی که رسانه‌های غربی تاکنون درباره این پرونده مطرح کرده‌اند، مورد تایید مراجع قضایی نیست».

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که روزنامه تایمز لندن روز یکشنبه گفت که آخرین فرصت برای آزادی نازنین زاغری تا پیش از کریسمس- روز دوشنبه- از دست رفت.

اشاره این روزنامه به آخرین پرواز احتمالی بین تهران و لندن در روز شنبه است که نازنین زاغری مسافر آن نبوده است.

کمال فروغی ۷۷ ساله، دیگر شهروند ایرانی- بریتانیایی، از هفت سال پیش در ایران زندانی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و کسانی که با گذرنامه ایرانی وارد کشور می‌شوند را به عنوان شهروند ایران به رسمیت می‌شناسد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، رادیو فردا و روزنامه تایمز/ ک.ر/ب.ک
XS
SM
MD
LG