لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

پایان تبلیغات رسمی؛ شمارش معکوس برای انتخاب رییس جمهور ایران


مهلت نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى ايران براى تبليغات در ساعت هشت صبح روز پنج شنبه پايان يافت و شمارش معكوس براى انتخاب نهمین رييس جمهور آغاز شد.

ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعيه اى اعلام كرد كه ممنوعيت تبليغات انتخاباتى بر اساس ماده ۶۶ قانون انتخابات رياست جمهورى صورت مى گيرد و از راى دهندگان خواسته است تا در زمان حضور در شعب اخذ راى از همراه داشتن نماد تبليغاتى نامزد خاص خوددارى كنند.

انتخابات رياست جمهورى ايران روز جمعه، ۲۲ خرداد، برگزار مى شود و به مدت ۱۰ ساعت ادامه خواهد يافت.

در صورت تاييد شوراى نگهبان و وزارت كشور اين راى گيرى مى تواند تا چهار ساعت ديگر تمديد شود.

بر اساس اعلام كامران دانشجو، رييس ستاد انتخابات كشور، بيش از ۴۶ هزار صندوق راى براى انتخابات پيش بينى شده است و ۴۶ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر نيز واجد شرايط راى دادن هستند.

مقام هاى وزارت كشور ايران مى گويند كه شمارش آراء از ساعت ۱۲ شب جمعه آغاز و نتايج آن به صورت تدريجى اعلام مى شود. قرار است كه ظرف ۲۴ ساعت نتيجه كل آراء منتشر شود.

جلوگيرى از اجتماعات

اسماعيل احمدى مقدم، فرمانده نيروى انتظامى جمهورى اسلامى، گفته است كه از ابتداى روز پنجشنبه با پايان يافتن زمان تبليغات كانديداها تا پايان راى گيرى، پليس از اجتماعات و تجمعات جلوگيرى خواهد كرد.

وى گفته است: اگر كسانى بخواهند براى خود شادى كنند بايد مراكزى را براى خودشان با كسب مجوز قانونى انتخاب كنند.

در روزهاى اخير طرفداران نامزدهاى انتخابات دهم رياست جمهورى با حضور گسترده در خيابان ها به تبليغ براى نامزد خود و شعار عليه رقباى ديگر پرداختند.

فرمانده نيروى انتظامى مى گويد: «فضاى امنيتى انتخابات بسيار خوب است و پليس يكى از سخت ترين ماموريت هاى خودش را تمرين و تجربه مى كند.»

انتخابات این دوره رياست جمهورى در روزهاى تبليغات رسمی بسيار پر سر و صدا بود و رقباى محمود احمدى نژاد، دولت وى را به ناكارآمدى، گسترش فقر و بى سياستى در عرصه خارجى متهم كردند و ارائه آمارهاى پيشرفت در چهار سال گذشته را «دروغ» خواندند.

چهار نامزد تاييد شده از سوى شوراى نگهبان در مناظره هاى تلويزيونى ده روز گذشته به شدت گذشته و عملكرد يكديگر را مورد انتقاد قرار دادند و رييس جمهور ايران در سخنان خود با نام بردن از برخى مقام هاى جمهورى اسلامى، آنها را به فساد اقتصادى و دست اندازى به بيت المال متهم كرد.

اين اظهارات محمود احمدى نژاد واكنش هاى گسترده اى در ميان روحانيون بلندپايه، سياستمداران، روزنامه ها و توده هاى مردم برانگيخت و جبهه وسيعى را عليه وى بوجود آورد.

به رغم اعتراض ها و درخواست هاى افرادى كه از آنها در مناظره محمود احمدى نژاد نام برده شده بود، عزت الله ضرغامى، رييس راديو و تلويزيون دولتى ايران، گفت كه درخواست پاسخگويى به اين سخنان پس از انتخابات بررسى مى شود.

با اين حال، صدا و سيما موافقت كرد كه آقاى احمدى نژاد در يك فرصت ۲۰ دقيقه اى اضافه كه چهار شنبه شب به وى داده شد، به انتقادهاى رقباى خود پاسخ دهد.
XS
SM
MD
LG