لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

ضرغامی: در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری، «مناظره‌های عادلانه» برگزار می‌شود


عزت‌الله ضرغامی، ریيس رادیو و تلویزیون دولتی ايران.
عزت‌الله ضرغامی، ریيس رادیو و تلویزیون دولتی ايران.
عزت‌الله ضرغامی، ریيس رادیو و تلویزیون دولتی ايران، روز پنجشنبه از «آسيب ‌شناسی» در مورد مناظره‌های انتخابات پيشين رياست جمهوری در اين کشور خبر داد و تاکيد کرد که «گفت ‌و گوهای دوجانبه، چه بين نامزدهای انتخاباتی و چه طرفداران و نمايندگان آنها» به صورت عادلانه از طريق تلويزيون دولتی ايران پخش خواهد شد.

آقای ضرغامی گفت: «با استفاده از تجربيات قبلی سازمان و آسيب‌شناسی‌ای که در مورد اين مناظرات انجام داديم می‌توانيم طرح مناسب‌تری ارائه دهيم» که به مشارکت بيشتر مردم بيانجامد.

مناظره‌های نامزدهای دوره پيشين انتخابات رياست جمهوری ايران با حاشيه‌های بسياری همراه بود که دامنه آن تا هم‌اکنون ادامه يافته است.

در اين مناظره‌ها به خانواده برخی از سران نظام جمهوری اسلامی از جمله آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، ریيس مجمع تشخيص مصلت نظام و علی اکبر ناطق نوری، ریيس پيشين مجلس شورای اسلامی، اتهام فساد مالی وارد شد در حالی که آنها در اين مناظره‌ها حضور نداشتند.

اين موضوع باعث شد که صحبت از پخش «غيرمستقيم» مناظره‌ها برای انتخابات سال آينده رياست جمهوری در ايران به ميان بيايد به‌طوری که در روزهای اخير اخبار ضد و نقيضی در اين ‌باره منتشر شده است.

امير خجسته، ریيس کميسيون امور شوراهای مجلس ايران روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان، اظهار داشت که بر اساس مصوبه اين کميسيون، مناظرات انتخاباتی کانديداهای رياست‌جمهوری ديگر به صورت زنده پخش نمی‌شود.

اين در حالی است که به گفته محمد ابراهيم رضايی، نايب ریيس کميسيون امور شوراهای مجلس ايران، مناظره های نامزدهای انتخابات رياست جمهوری همچنان به صورت «زنده» از تلويزيون پخش می‌شود.

با وجود این، قانون انتخابات رياست جمهوری ايران اکنون با اصلاحاتی مواجه شده است که بر اساس يکی از بندهای آن اگر در مناظره‌ای به شخصی اهانت شد، صدا و سيما موظف است که به آن شخص فرصت دفاع بدهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ریيس رادیو و تلویزیون دولتی ایران که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به انتخابات رياست جمهوری پيش روی اظهار داشت: «مجموعه‌های جالب، پربيننده و عادلانه‌ای برای همه نامزدهای انتخاباتی در نظر گرفته‌ايم و در حال حاضر ستاد انتخابات سازمان صدا و سيما آخرين بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و پس از اين که اين مجموعه به تصويب سازمان رسيد بايد در مقطع انتخابات نيز در شورای تبليغ انتخابات به تصويب برسد.»

درآمد «۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليارد تومانی» صدا و سيما

بخش ديگری از سخنان روز پنجشنبه عزت ‌الله ضرغامی به درآمدهای سازمان صدا و سيما اختصاص داشت که به گفته او بخش بزرگی از بودجه این سازمان که حدود ۶۶۰ تا ۷۰۰ ميليارد تومان می‌شود از طریق آگهی های بازرگانی تامین خواهد شد.

آقای ضرغامی گفت: «سازمان صدا و سيما نيمی از اعتباراتی را که برای اداره‌اش نياز دارد از طريق درآمدهای بازرگانی به دست می‌آورد. من فکر می‌کنم هيچ دستگاهی اين توانمندی را ندارد که بخش بزرگی از بودجه خود را که بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليارد تومان می‌شود از طريق درآمدهای خود کسب کند.»

درآمدهای سازمان صدا و سيما ايران همواره از موضوعات مورد بحث در اين کشور بوده و گروه‌ها و احزاب منتقد و مخالف بارها خواستار شفاف‌سازی اين سازمان دراين‌باره شده‌اند. اما تاکنون آمار و ارقام دقيقی از درآمدهای صدا و سيما ايران منتشر نشده است.

عزت‌الله ضرغامی همچنين گفت که صدا و سيما ايران به همان اندازه درآمدهای خود «تبليغات مجانی» پخش می‌کند.

او اظهار داشت: «تبليغات بسياری از نهادهای تبليغی و دينی هم در همان باکس تبليغات بازرگانی و در ساعات پربيننده به همان ميزان مجانی پخش می‌شود.»

به گفته آقای ضرغامی، سازمان صدا و سيما «چند صد ميليارد [تومان] تبليغ» را هم به خاطر ضوابط نظارتی‌ خود پخش نمی‌کند.

در قانون اساسی ايران آمده که انتصاب ریيس سازمان صدا و سيما وظيفه رهبر جمهوری اسلامی ايران است. عزت‌الله ضرغامی از سال ۱۳۸۳ اين سمت را برعهده دارد.
XS
SM
MD
LG