لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

نتایج مقدماتی انتخابات پارلمان اروپا: مشارکت گسترده و کاهش آراء احزاب سنتی


نتایج مقدماتی از کاهش کرسی‌های احزاب میانه‌رو و محافظه‌کار طرفدار اتحادیه اروپا و افزایش آراء احزاب دست‌راستی و سبزها حکایت دارد.
نتایج مقدماتی از کاهش کرسی‌های احزاب میانه‌رو و محافظه‌کار طرفدار اتحادیه اروپا و افزایش آراء احزاب دست‌راستی و سبزها حکایت دارد.

سخنگوی پارلمان اروپا روز یکشنبه پنجم خرداد اعلام کرد که بر اساس آمارهای اولیه، میزان مشارکت در انتخابات حساس پارلمانی این قاره در بیست‌وهفت کشور اتحادیه، ۵۱ درصد بوده است.

ژائومه دوخ گیلوت گفت این آمار، به جز بریتانیا، بالاترین رقم ظرف دستکم بیست سال گذشته و نشان‌دهنده معکوس شدن روند کاهش مشارکت است.

نتایج مقدماتی از کاهش کرسی‌های احزاب میانه‌رو و محافظه‌کار طرفدار اتحادیه اروپا و افزایش آراء احزاب دست‌راستی و سبزها حکایت دارد.

به‌رغم کاهش کرسی احزاب میانه‌رو و محافظه‌کار در پارلمان اروپا، این احزاب ۴۹۳ کرسی از ۷۵۱ کرسی را از آن خود خواهند کرد تا همچنان اکثریت آراء را در دست داشته باشند.

۴۲۶ میلیون شهروند اروپایی در این دور از انتخابات حق رای داشتند. انتخابات پارلمان اروپا از دوم تا پنجم خرداد در ۲۸ کشور برگزار شد. روز یکشنبه ۲۱ کشور عضو اتحادیه اروپا به طور همزمان انتخابات پارلمانی را برگزار کردند.

تحلیل مهرداد خوانساری از نتایج مقدماتی انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:16 0:00
لینک مستقیم

در انتخابات سال ۲۰۱۴ پارلمان این قاره ۴۲ درصد افراد واجد شرایط رای‌ شرکت کرده بودند.

انتظار می‌رود که آمار مربوط به بریتانیا اواخر روز یکشنبه منتشر شود. احزاب میانه و راستگرای بریتانیا از این انتخابات به عنوان همه‌پرسی برای حاکمیت و موجودیت اتحادیه اروپا یاد کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که نامزدهای راستگرا، پوپولیست‌، ملی‌گرا و کسانی که مخالف اتحادیه اروپا هستند، حضور پرقدرتی در انتخابات داشته‌اند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این نامزدها احتمالا یک سوم از ۷۵۱ کرسی پارلمان را تصاحب کنند.

به‌رغم کاهش کرسی احزاب میانه‌رو و محافظه‌کار در پارلمان اروپا، این احزاب ۴۹۳ کرسی از ۷۵۱ کرسی را از آن خود خواهند کرد.
به‌رغم کاهش کرسی احزاب میانه‌رو و محافظه‌کار در پارلمان اروپا، این احزاب ۴۹۳ کرسی از ۷۵۱ کرسی را از آن خود خواهند کرد.

در فرانسه، حزب راست افراطی «جبهه ملی» به رهبری ژان ماری لوپن اعلام پیروزی کرد. نامزدهای اجماع ملی ۲۴.۳ درصد و نامزدهای حزب حاکم فرانسه به رهبری امانوئل مکرون نیز ۲۲.۵ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

خانم لوپن گفته است نتایج انتخابات فرانسه تاییدی بر شکاف میان ملی‌گراها با طرفداران جهانی‌سازی در فرانسه و کشورهای دیگر بوده است. وی به شدت مخالف پدیده مهاجرت و جهانی‌سازی است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که حزب وی برنده انتخابات آتی ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۲ شود. وی از مکرون خواست تا پارلمان فرانسه را منحل کند.

در واکنش به اظهارات لوپن، آقای مکرون اعلام کرد پدیده ناسیونالیستی «جبهه ملی» مانند خوره‌ای است که اتحادیه اروپا را از درون می‌خورد.

دفتر آقای مکرون با انتشار اعلامیه‌ای گفت «پیشی گرفتن اندک» حزب راست افراطی خانم لوپن «نومید‌کننده» است، اما «فاجعه» نیست.

در همین حال، حزب ملی‌گرای حاکم ایتالیا، «لیگ شمال»، گفته که در صدد است یک اتئلاف قدرتمند با ۱۵۰ نماینده راست‌گرا از همه اتحادیه تشکیل دهد.

انتخابات در آلمان

نتایج ضعیف حزب دمکرات‌مسیحی آلمان به رهبری آنگلا مرکل در انتخابات پارلمانی اکتبر پارسال این کشور نیز به گمانه‌زنی‌ها در مورد بخت نامزدهای دست‌راستی و ملی‌گرا برای پیروزی در انتخابات پارلمانی اروپا دامن زده‌ است.

گزارش‌ها از آلمان حاکی است که آرای حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» و حزب سبزها نسبت به دوره گذشته افزایش یافت و آرای حزب حاکم کاهش یافت.

دو حزب متحد سوسیال مسیحی و دمکرات مسیحی ۲۸.۸ آرا را کسب کردند اما آرای آنان نسبت به دوره قبل ۶.۵ درصد کاهش یافته است.

آراء حزب سوسیال دمکرات آلمان در مقایسه با انتخابات گذشته ۱۱.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۵.۴ رسید و آندریا ناهلس، رهبر حزب، نتیجه انتخابات را «عمیقا نومیدکننده» خواند.

حزب افراطی «آلترناتیو برای آلمان» ۸/ ۱۰ درصد آرا را کسب کرد که نسبت به دوره قبل ۳.۷ درصد افزایش یافته است.

حزب سبزها نیز ۲۰.۹ درصد آرا را بدست آورده که نسبت به دوره قبل ۱۰.۲ درصد افزایش یافته است.

در حالی آرای دو حزب سبزها و «آلترناتیو برای آلمان» افزایش یافته که این دو حزب گرایش‌های کاملا متفاوتی دارند.

در حالی که خارجی ستیزی و سیاست‌های سختگیرانه درباره پناهندگان محور اصلی تبلیغات حزب «آلترناتیو برای آلمان» است، حزب سبزها محور فعالیت خود را بهبود وضعیت محیط زیست قرار داده است.

در همین حال توجه به موضوعات محیط زیستی و تغییرات آب و هوایی یکی از دلایل افزایش آرای حزب سبزها اعلام شده و بر اساس گزارش رسانه‌های آلمان این حزب بین جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال بیشترین رای را کسب کرده است.

منابع: آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG