لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

رییس اتحادیه اروپا: مهاجران اقتصادی به اروپا نیایند


یونان محل اصلی ورود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مهاجر و پناهجویی است که طی ۱۴ ماه گذشته وارد اروپا شده‌اند.
یونان محل اصلی ورود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مهاجر و پناهجویی است که طی ۱۴ ماه گذشته وارد اروپا شده‌اند.

دونالد توسک رییس اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۳ اسفند در هشداری شدید خطاب به مهاجران اقتصادی گفت به اروپا نیایید. او در عین حال از کشورهای عضو اتحادیه که در برخورد با معضل مهاجرت اقدامات یکجانبه انجام داده‌اند به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای توسک در جریان دیدارش از یونان، محل اصلی ورود مهاجرانی که تعداد آن‌ها از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است، خطاب به مهاجران اقتصادی گفت تقاضای پناهندگی آن‌ها در کشورهای اروپایی بی‌نتیجه خواهد بود.

او افزود: «از همه کسانی که به خاطر دلایل اقتصادی قصد دارند بیایند می‌خواهم که به اروپا نیایند. حرف قاچاقچیان را باور نکنید. جان و پول خود را به خطر نیاندازید. همه این کار‌ها بی‌فایده خواهد بود».

رییس اتحادیه اروپا با اشاره به اعمال محدودیت برای پذیرش و عبور پناهجویان از سوی کشورهای ناحیه بالکان، از جمله بسته شدن مرزهای مقدونیه با یونان، از اقدامات «یکجانبه» کشورهای عضو اتحادیه به شدت انتقاد کرد و گفت «این به روح همبستگی اروپایی لطمه می‌زند».

تحت تاثیر اعمال محدودیت‌های اخیر در مرزهای کشورهای ناحیه بالکان اکنون تعداد کثیری از مهاجران پشت مرزهای مقدونیه و یونان سرگردان مانده‌اند. اتحادیه اروپا تخمین می‌زند تعداد این افراد که در وضعیت اسفباری به سر می‌برند، به ۱۲ هزار نفر رسیده است.

نخست وزیر یونان نیز خواستار مجازات آن دسته از کشورهای اروپایی شد که تصمیمات مشترک اتحادیه اروپا را نقض می‌کنند. او گفت: «یونان خواستار آن خواهد شد تا کشورهایی که پیمان‌های همبستگی اروپایی را نقض می‌کنند تنبیه شوند».

دیدار دونالد توسک از یونان بخشی از سفر منطقه‌ای او در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا و ترکیه است که قرار است روز دوشنبه برگزار شود. ترکیه محل اصلی حرکت پناهجویان و مهاجران به سمت اروپاست. بسیاری از آن‌ها از کشورهایی نظیر سوریه و به هدف یافتن زندگی بهتری راهی اروپا می‌شوند.

دونالد توسک بعداز ظهر پنجشنبه برای ملاقات با احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه به آنکارا سفر کرد. رییس اتحادیه اروپا از دولت ترکیه خواهد خواست تا برای جلوگیری از سفر پناهجویان و مهاجران به سمت یونان اقدامات بیشتری انجام دهد.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که براساس تصویب یک طرح اضطراری برای حل مشکلات ناشی از مهاجرت گسترده، حدود ۷۰۰ میلیون یورو به یونان و سایر کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

این اولین بار است که اتحادیه اروپا مثل کمک به بحران‌های بشردوستانه‌ای که در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد، به کشورهای عضو این اتحادیه کمک مالی می‌دهد.

همزمان سازمان ملل متحد در مورد شرایط اسفبار مهاجرانی که در مرز یونان و مقدونیه سرگردان شده‌اند هشدار داده است. امدادگران مستقر در نوار مرزی می‌گویند به خاطر سرمای زمستان و کمبود مواد غذایی و سرپناه سلامت این افراد به خطر افتاده است.

در اردوگاه موقتی که در جوار مرز احداث شده، پناهجویان در هوای سرد و زمین‌های مرطوب مجبورند برای دریافت غذای روزانه ساعت‌ها صف بکشند.

طبق گزارش پلیس یونان، از روز سه‌شنبه تاکنون مرزبانی مقدونیه فقط به ۵۰۰ پناهجوی اهل سوریه و عراق اجازه ورود داده است.

وزیر امور خارجه اتریش روز سه‌شنبه از دولت یونان خواست جلوی حرکت پناهجویان و مهاجران به سمت شمال اروپا را بگیرد و افزود یونان باید مهاجران تازه وارد را در آن کشور ثبت نام کرده و نگه دارد.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که یونان محل اصلی ورود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مهاجر و پناهجویی است که طی ۱۴ ماه گذشته وارد اروپا شده‌اند. این کشور برای اسکان موقت بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو ۴۸۰ میلیون یورو تقاضای کمک مالی کرده است.

طرح کمک مالی اتحادیه اروپا به یونان و سایر کشورهای منطقه که باید از سوی دولت‌های عضو و پارلمان اروپا به تصویب برسد، چند روز پس از آن اعلام شد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت نباید اجازه داد کشوری مثل یونان با بدهی‌های خارجی سنگین تحت فشار بحران مهاجرت دچار هرج و مرج شود.

ادامه بحران مهاجرت و تصمیم برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مسدود کردن و کنترل رفت و آمد در مرزهای خود نگرانی‌ها در مورد مرگ تدریجی پیمان شنگن، آزادی رفت و آمد بین کشورهای عضو پیمان، را افزایش داده است. ولی دونالد توسک رییس اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت: «مقررات شنگن دوباره به اجرا گذاشته خواهد شد».

همزمان کار تخریب زاغه‌ها و سرپناه‌های موقت در اردوگاه پناهجویان در شهر کاله فرانسه که به «جنگل» معروف شده است برای چهارمین روز پیاپی ادامه یافت.

این اردوگاه که خود مهاجران و پناهجویان آن را ساخته‌اند، محل زندگی کسانی است که قصد دارند از بندر کاله خود را به بریتانیا برسانند و حاضر نشده‌اند این محل را ترک کرده و در جای دیگری اسکان یابند. دیروز و امروز برخلاف روز دوشنبه و شروع تخریب این اردوگاه برخورد خشونت آمیزی روی نداده است.

انتظار می‌رود این موضوع در مذاکرات روز پنجشنبه بین سران بریتانیا و فرانسه مطرح شود. قبل از شروع این دیدار دولت فرانسه اعلام کرد بریتانیا برای بهبود حفاظت امنیتی در مرزهای کاله ۲۰ میلیون یورو دیگر پرداخت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG