لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

نخستین حمله هوایی فرانسه به مواضع گروه «خلافت اسلامی» در عراق


عملیات هوایی فرانسه در روز جمعه با هواپیماهای رافال صورت گرفت.
عملیات هوایی فرانسه در روز جمعه با هواپیماهای رافال صورت گرفت.

یک روز پس از اینکه رییس جمهوری فرانسه از پیوستن این کشور به حملات هوایی علیه گروه «خلافت اسلامی» خبر داد، هواپیماهای فرانسوی برای نخستین بار برخی از مواضع این گروه افراطی را در نزدیکی موصل بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جنگنده‌های «رافال» فرانسوی روز جمعه ۲۸ شهریور ماه با پیوستن به کارزار جنگ علیه افراطیون خلافت اسلامی (داعش سابق) یک انبار مهمات این گروه را هدف حمله قرار داده و آن را نابود کردند.

قبلا اخباری پیرامون استفاده از هواپیماهای جنگی فرانسه برای عملیات تجسس در عراق منتشر شده بود، اما این برای نخستین بار است که جنگنده‌های فرانسوی مناطقی را در خاک عراق بمباران می‌کنند.

با این حال، فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه گفته است که نیروی زمینی به عراق نخواهد فرستاد و تنها در خاک عراق حملات هوایی و کمک‌های انساندوستانه انجام خواهد داد.

ستیزه جویان خلافت اسلامی هم اکنون یک سوم عراق و بخش بزرگی از خاک سوریه را در در کنترل دارند.

آقای اولاند با اشاره به انبار مهمات منهدم شده توسط جنگنده‌های فرانسوی گفت این انبار به مدت سه ماه در دست ستیزه‌جویان اسلامی قرار داشت. وی وعده داد که در روزهای آینده عملیات‌های بیشتری علیه داعش صورت خواهد گرفت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، به نظر می‌رسد که حملات هوایی آمریکا و فرانسه علیه مواضع داعش به گرفتن تایید از آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق نزدیک شده باشد، چرا که سخنگوی وی روز جمعه گفت که این مرجع تقلید می‌گوید عراق نیازمند کمک‌های خارجی است، اما کشور نباید تحت سلطه نیروهای خارجی در آید.

شیخ عبدالمهدی کربلایی اظهار داشت: حتی اگر عراق به کمک دوستان و برادران خود برای مبارزه با تروریسم نیاز داشته باشد، استقلال و حق حاکمیت ملی برای دولت عراق در اتخاذ تضمیم‌ها، اهمیت بسیار بالایی دارد.

XS
SM
MD
LG