لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

تلاش مشترک آلمان و فرانسه برای «کاهش تنش‌ و جلوگیری از وقوع جنگ با ایران»


نشست خبری مشترک هایکو ماس (راست) وزیر خارجه المان و ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی‌اش در کاخ الیزه.
نشست خبری مشترک هایکو ماس (راست) وزیر خارجه المان و ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی‌اش در کاخ الیزه.

وزیران خارجه فرانسه و آلمان اعلام کرده‌اند که دو کشور برای کاهش تنش‌ها با ایران و جلوگیری از وقوع جنگ، تلاش‌های مشترک خود را افزایش می‌دهند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، بعد از نشست کابینه این کشور به خبرنگاران گفت «زمان در حال سپری شدن است و خطر جنگ هنوز برطرف نشده است».

وی روز چهارشنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد ما (فرانسه و آلمان) می‌خواهیم تلاش‌های خود را یکپارچه کنیم و همین حالا نیز روند تنش‌زدایی آغاز شده است. «هنوز زمان هست و امیدواریم طرفین خویشتنداری بیشتری نشان دهند. زمان وجود دارد اما بسیار اندک است».

هایکو ماس، همتای آلمانی، وی نیز که در نشست کابینه فرانسه حضور داشت، با تکرار گفته‌های لودریان افزود که «ریسک جنگ در خاورمیانه هنوز برطرف نشده است».

وی گفت: «ما باید هرکاری انجام دهیم تا مانع بروز این وضعیت شویم. به همین دلیل است که با همه طرف‌ها در حال مذاکره هستیم. من هفته پیش در ایران بودم و همچنین با آمریکایی‌ها مذاکره کرده‌ام».

وزیر خارجه آلمان افزود: «نیازمند این هستیم که از طریق گفت‌وگو تنش‌ها را کاهش دهیم. الان وقت اولویت دادن به دیپلماسی است و این چیزی است که بدان متعهد هستیم».

آمریکا اردیبهشت‌ماه امسال ناو آبراهام لینکلن را همراه با بمب‌افکن‌های بی-۵۲ به خلیج فارس اعزام کرد تا «مانع تهدیدهای ایران شود». در همان زمان چهار کشتی در آب‌های امارات مورد حمله قرار گرفتند و پنج‌شنبه هفته گذشته نیز به دو نفتکش در دریای عمان حمله شد.

آمریکا، عربستان، امارات و بریتانیا انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌اند و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز اعلام کرده که «شواهد بسیاری» درباره دست داشتن ایران در این حملات وجود دارد.

آمریکا می‌گوید تمایلی به جنگ با ایران ندارد، اما احتمال جنگ «همیشه» هست.

در این میان یک دیپلمات اروپایی ۲۸ خرداد به رویترز گفته بود فرانسه، بریتانیا و آلمان تلاش‌های تازه‌ای را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام انجام می‌دهند، اما در صورت نقض این توافق توسط ایران نقش این سه کشور اروپایی خاتمه پیدا خواهد کرد.

ایران روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که تا ده روز دیگر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده که در برجام تعیین شده است، عبور خواهد کرد و به عبارت دیگر یکی از محدودیت‌های محوری این توافق را نقض می‌شود.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به این تصمیم ایران، آن را «بسیار نگران‌کننده» خوانده و گفته است این کار به سود تهران نخواهد بود.

وی همچنین گفت خروج آمریکا از برجام و سیاست «فشار حداکثری» بر ایران اقدام خوبی نبوده است.

آمریکا نیز اقدام ایران را «اخاذی هسته‌ای» خوانده است.

آمریکا صادرات نفت ایران را تحریم کرده و اخیرا تحریم‌هایی علیه شرکت پتروشیمی خلیج فارس که سهمی ۳۶ درصدی در تولید و ۳۰ درصدی در صادرات محصولات پتروشیمی دارد نیز به اجرا گذاشت. آمریکا همچنین تحریم‌هایی علیه بخش فلزات ایران وضع کرده است.

منابع: خبرگزاری‌ رویترز، سایت رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG