لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

هيگ: امکان توافق هسته‌ای با ايران ظرف چند هفته آينده وجود دارد


ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا
ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا
ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز يکشنبه گفت که به رغم بی‌نتيجه ماندن مذاکرات ژنو، گفت‌وگوها و امکان توافق هسته‌ای با ايران ظرف چند هفته آينده وجود دارد.

آقای هيگ در گفت‌و‌گو با شبکه تلويزيونی بی‌بی‌سی اظهار داشت: مذاکرات بی‌نتيجه (ژنو) «پيشرفت‌های زيادی داشته است» و با نزديک کردن طرف‌های درگير به يکديگر، زمينه برای توافق فراهم شده است.

وزير امور خارجه بريتانيا افزود: «در ارتباط با اينکه آيا چنين توافقی ظرف چند هفته آينده ميسر است، بايد گفت که بخت خوبی در اين زمينه وجود دارد».

وی تصريح کرد: «ما وقت خود را تلف نکرده‌ايم اما روند مذاکرات بسيار دشوار است. ضروری است که اين وضعيت حياتی را حفظ کنيم... توافق روی ميز است و می‌تواند به سرانجام برسد.»

ايران و اعضای گروه پنج به يک علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان مذاکرات فشرده سه روزه‌ای را از شانزدهم تا هیجدهم آبان انجام دادند ولی به دليل آنچه که مخالفت فرانسه با برخی از رئوس مذاکرات اعلام شده است، طرفين به توافقی دست نيافتند و ادامه گفت‌وگوها به روز ۲۹ آبان موکول شد.

وزير امور خارجه بريتانيا می‌گويد احساس او اين است که محمد جواد ظريف، همتای ايرانی‌اش، خواستار رسيدن به توافق است.

آقای هيگ گفت: «من بر اين باورم که وی (ظريف) خواهان حل و فصل اين مشکل و رسيدن به توافق است».

با اين حال او افزود که هر گونه توافقی لزوما مورد استقبال همه کشورها قرار نخواهد گرفت.

از وزير امور خارجه بريتانيا پرسيده شد، «آيا چنين توافقی اين تضمين را در بر می‌گيرد که اسرائيل را راضی کند که ايران در آينده نزديک به بمب هسته‌ای دست نخواهد يافت؟» وی در پاسخ گفت: «آيا چنين توافقی همگان را راضی خواهد کرد؟ نه چنين نخواهد بود چرا که بايد مصالحه‌هايی صورت گيرد.»

اسرائيل از مخالفان سرسخت هر گونه توافقی با ايران است چرا که مدعی است تهران در پوشش برنامه هسته‌ايش به دنبال ساخت سلاح اتمی است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در جريان مذاکرات هسته‌ای ايران در ژنو گفت که هر گونه معامله با ايران «بسيار بد» خواهد بود و «اگر اخبار رسيده از ژنو درست باشد، ايران به توافق قرن دست يافته است».
XS
SM
MD
LG