لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

هنگامه شهیدی پس از شش ماه «بازداشت انفرادی» از زندان آزاد شد


خانم شهيدی گفته که «يك ماه در بازداشتگاه ٢٠٩ نگهداری شده و پس از آن به حفاظت اطلاعات قوه قضاييه تحويل داده شد».
خانم شهيدی گفته که «يك ماه در بازداشتگاه ٢٠٩ نگهداری شده و پس از آن به حفاظت اطلاعات قوه قضاييه تحويل داده شد».

وکیل مدافع هنگامه شهیدی٬ روزنامه‌نگار که در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده بود٬ روز سه‌شنبه هفتم شهریور از آزادی وی از زندان اوین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا مصطفی ترک همدانی گفته که خانم شهیدی عصر امروز از زندان اوین آزاد شده است.

بر اساس این گزارش٬ وکیل مدافع شهیدی از توضیح درباره میزان وثیقه صادره برای آزادی موکلش امتناع کرده است.

در تصویری که از وی پس از آزادی از زندان در صفحه اینستاگرامش منتشر شده است، خانم شهیدی بسیار تکیده به نظر می‌رسد.

در این پست آمده است که خانم شهیدی «پس از شش ماه بازداشت موقت در انفرادی و ١٥ روز اعتصاب غذا (٨ روز اعتصاب خشك و ٧ روز اعتصاب تر) ساعت ٦ بعد از ظهر امروز از زندان اوين آزاد شد».

وی افزوده که «از ابتدای بازداشت خود توسط وزارت اطلاعات در مشهد اعتصاب غذاي خود را آغاز كرد» و «به مدت ١١٠ روز تا عيد فطر اين اعتصاب را ادامه داد كه منجر به صدمات جسمانی (قلب، عفونت‌های كليه-مثانه و روده) شده است».

خانم شهيدی گفته که «يك ماه در بازداشتگاه ٢٠٩ نگهداری شده و پس از آن به حفاظت اطلاعات قوه قضاييه تحويل داده شد».

هنگامه شهیدی٬ عضو حزب اعتماد ملی، مشاور مهدی کروبی در امور زنان در انتخابات سال ۸۸ و روزنامه‌نگاری است که از شش ماه پیش به اتهام نامعلوم در بازداشت بود.

وی با وجود سابقه بیماری قلبی و ناراحتی کلیه در این مدت در سلول انفرادی به سر می‌برد و خانواده‌اش نسبت به وضعیت او به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

دختر هنگامه شهیدی روز ۳۱ مردادماه در حساب توئیتری خود خبر داده بود که مادرش از یک هفته پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

پیشتر گزارش شده بود که اعتصاب غذای خانم شهیدی در اعتراض به «بلاتکلیفی و نیز عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان قضایی» صورت گرفته است. ‌

خانم شهیدی در حالی از زندان آزاد شده که پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اعتصاب غذای چند زندانی سیاسی در دو زندان اوین و رجایی‌شهر، دادستان تهران اعلام کرد که قوه قضائیه در برابر اعتصاب غذای زندانیان «تسلیم» نخواهند شد و «این اقدامات اموری شکست‌خورده است».

عباس جعفری دولت‌آبادی روز اول شهریور گفته بود: «دستگاه قضایی تسلیم این موارد نمی‌شود. مجازات زندانیان باید به طور کامل اجرا شود و قرار نیست ما تحت تاثیر برخی اقدامات زندانیان از جمله اعتصاب غذا قرار گیریم».

رضا معینی، مسئول میز ایران در گزارشگران بدون مرز،‌ در واکنش به بازداشت چند روزنامه‌نگار در ایران در ماه‌های اخیر گفته که این بازداشت‌ها نشان‌دهنده آغاز دور جدیدی از سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران است.

گزارش‌ها از تهران حاکی است که یغما فشخامی، روزنامه‌نگار، عصر روز ۳۰ مرداد بازداشت شده است. یک هفته پیش از وی نیز ساسان آقایی، معاون سردبیر روزنامه اعتماد، بازداشت شده بود.

خبرگزاری ایلنا نوشته هنوز هیچ یک از مقام‌های رسمی درباره علت بازداشت این دو روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب توضیحی نداده است.

XS
SM
MD
LG