لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

شبکه تروريستی هوگو چاوز در حياط خلوت آمريکا؟


دیدار هوگو چاوز (چپ) با محمود احمدی نژاد در اکتبر سال ۲۰۱۰ در تهران
دیدار هوگو چاوز (چپ) با محمود احمدی نژاد در اکتبر سال ۲۰۱۰ در تهران
«روزنامه واشنگتن پست» به بهانه سفر باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، به چند کشور آمریکای لاتین نگاهی دارد به مناسبات دولت هوگو چاوز با ايران و گروه های تروريستی وابسته به دولت اين کشور.

این روزنامه تاکيد می کند که مقابله با خطرات ناشی از اين جهت گيری های دولت ونزوئلا بايد درصدر اولويت های سياست آمريکا در منطقه آمريکای لاتين قرار بگيرد.

به نوشته «راجر نوريه گا» سفير سابق آمريکا در سازمان همکاری کشورهای قاره آمريکا، ۲۲ اوت سال گذشته هوگو چاوز به پيشنهاد حکومت ايران و به شکل پنهانی با رهبران ارشد گروه حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در يک مقر نظامی در جنوب شهر کاراکاس ديدار کرد.

تعدادی از افرادی که در اين نشست شرکت داشتند عبارت بودند از «رمضان عبدالله محمد صالح» دبير کل جهاد اسلامی که در فهرست افراد تحت تعقيب «اف بی آی» قرار دارد، «خالد مشعل» رهبر سیاسی گروه حماس و فرمانده کل عملياتی این گروه که هويت وی به شدت مخفی نگاه داشته می شود.

ظاهرا ايده برگزاری اين اجلاس پنهانی در مذاکرات ميان سفرای ايران و ونزوئلا در شهر دمشق مطرح شده است. دو طرف در مورد ملاقات روسای جمهور دو کشور با شيخ حسن نصرالله گفت و گو می کردند ولی سفير ايران پيشنهاد می کند که مقامات ارشد هر سه گروه برای ديدار با هوگو چاوز به کاراکاس بروند.

سفر اين افراد به خارج از منطقه امن خود نشان می دهد که آنها تا چه حد به حکومت ونزوئلا اعتماد داشته و در عين حال دال بر آن است که اين گروه های تروريستی برای شکل دادن و گسترش شبکه های تروريستی در حاشيه مرزهای آمريکا بسيار مصمم اند.

«راجر نوريه گا» در ادامه مطلب خود در روزنامه «واشنگتن پست» مدعی می شود که براساس مدارک دولتی ونزوئلا، مقدمات برگزاری اين اجلاس توسط «قاضی نصرالدين عاتف» نفر دوم هيئت ديپلماتيک ونزوئلا در دمشق ترتيب داده شده است. نصر الدين عاتف لبنانی الاصل است و گرداننده شبکه های حمايتی و تروريستی گروه حزب الله است که بخشی از آنها در کار قاچاق مواد مخدر فعال هستند.

براساس همين مدارکی که به دست «راجر نوريه گا» افتاده است، عاتف نصرالله با يکی از قاچاقچيان بزرگ کوکائين در منطقه به نام «وليد ماکلد» در ارتباط بوده است.

اين فرد توسط نيروهای امنيتی در کشور کلمبيا دستگير شده و هم اکنون در آمريکا زندانی است. وی در مصاحبه های مطبوعاتی که در زندان انجام داده به ارتباط خود با تعدادی از مقامات دولت ونزوئلا از جمله «نصر الدين عاتف» و «هنری رانگل سيلوا» فرمانده نيروهای مسلح ونزوئلا اعتراف کرده است.

نويسنده مطلب در روزنامه «واشنگتن پست» تاکيد می کند که خطر گسترش فعاليت شبکه های تروريستی در قاره آمريکا بسيار جدی است. سال گذشته يک فرد پاکستانی که برای درخواست ويزا به سفارت آمريکا در شهر سانتياگو پايتخت شيلی مراجعه کرده بود به خاطر ارتباط با گروه اسلام گرای افراطی «جماعت التبليغ» دستگير شد.

پليس شيلی به خاطر در دست نداشتن شواهد کافی وی را پس از مدتی آزاد کرد. ولی يکی از مقامات ارشد پليس به خبرنگار «واشنگتن پست» گفته است که اين فرد قبل از بازداشت با تعداد زيادی از شهروندان کشورهای مختلف عربی در تماس بوده که همه آنها پاسپورت های ونزوئلايی داشتند.

اين سياستمدار آمريکايی می افزايد که وزير کشور و يکی از افراد مورد اعتماد هوگو چاوز در دادن امکانات به افراد و شبکه های مظنون به فعاليت تروريستی نقش مهمی دارد. وی «طارق زيدان الايصامی» نام دارد و گفته می شود که برادر وی به نام «فيراز» نيز جزو افرادی بوده که با قاچاقچی بزرگ کوکايين «وليد ماکلد» ارتباطاتی داشته است.

راجر نوريه گا می نويسد که در اواسط ماه ژانويه يک مقام امنيتی آمريکا به وی گفته بود که دو عضو عملياتی و شناخته شده شبکه القاعده در کاراکاس هستند و هدف آنها انجام يک حمله شيميايی به سفارت آمريکا در اين شهر است. در همين رابطه سفارت آمريکا در پایتخت ونزوئلا روز ۳۱ ماه ژانويه تعطيل شد.

نويسنده اين گزارش می افزايد که يک منبع دولتی در ونزوئلا به او گفته است که دو ايرانی مسئول آموزش های تروريستی اکنون در جزيره «مارگاريتا» در حال آموزش دادن به مجموعه ای از افراد هستند که از کشورهای مختلف خاورميانه به ونزوئلا آمده اند.

علاوه بر اين، مسلمانان تندرو اهل کلمبيا و يا ونزوئلا نيز برای تحصيل علوم اسلامی به قم اعزام می شوند. برخی از گزارش ها حاکی از آن است که دولت ايران از ميان طلبه ها و دانشجويان خارجی علوم دينی افرادی را برای فراگيری آموزش های تروريستی جذب کرده و آنها را به عنوان عوامل خود به کشورهايشان باز می گرداند.

«راجر نوريه گا» در بخش پايانی اين گزارش در روزنامه «واشنگتن پست» می نويسد که دولت آمريکا با اقدام موثر می تواند مانع از حمايت حکومت چاوز از گروه های تروريستی و رژيم ايران شود.

فعاليت های گروه های تروريستی و مورد حمايت ايران عرصه های گوناگونی از جمله قاچاق مواد مخدر، پولشويی و آموزش تروريسم را شامل می شود. دولت آمريکا بايد با قاطعيت اين شبکه ها را مورد حمله قرار دهد تا به موقع از احتمال وقوع حملات تروريستی و مرگبار توسط اين گروه ها جلوگيری شود.
XS
SM
MD
LG