لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

ایران «سه سایت هسته‌ای اعلام نشده دارد»


آمریکا و اسرائیل به کرات ایران را به پنهان‌کاری هسته‌ای متهم کرده‌اند، موضوعی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.
آمریکا و اسرائیل به کرات ایران را به پنهان‌کاری هسته‌ای متهم کرده‌اند، موضوعی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این نهاد سه سایت اعلام نشده در ایران را مشخص کرده است که احتمالا محل ذخیره اورانیوم یا فعالیت‌های هسته‌ای است، اما تهران درخواست آژانس برای دسترسی به آنها را بی‌پاسخ گذاشته است.

آژانس روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند در گزارشی اعلام کرد طی سه نامه جداگانه از ایران خواسته است که دسترسی به این سایت‌ها را فراهم کند اما ایران به هیچ کدام از نامه‌ها پاسخ نداده است.

این نهاد افزوده است که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به پنج برابر سقف تعیین شده در برجام رسانده است.

آژانس پارسال از ایران خواسته بود که منشا اورانیوم کشف شده در سایتی نزدیک به تهران را اعلام کند ولی ایران هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای به این درخواست نداده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پارسال گفته بود که ایران در تورقوزآباد در نزدیکی تهران یک انبار مخفی هسته‌ای دارد.

ظاهرا به غیر از این سایت، دو سایت دیگر هم وجود دارد و آژانس می‌گوید که اواخر ژانویه امسال درخواست دسترسی به آنها را نیز به ایران ارائه داده، اما هیچ پاسخی از تهران دریافت نکرده است.

آمریکا و اسرائیل به کرات ایران را به پنهان‌کاری هسته‌ای متهم کرده‌اند، موضوعی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش روز سه‌شنبه خود از ایران خواسته است که «در رابطه با این سه سایت اعلام نشده فورا با آژانس همکاری کامل کند و اجازه بازرسی بدهد».

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ظاهرا سایت‌های جدید در رابطه با فعالیت‌های ایران قبل از سال ۲۰۱۵ بوده و جمهوری اسلامی به آژانس گفته است که در رابطه با مطالب ادعایی مربوط به قبل از سال ۲۰۱۵ که برجام امضا شد، هیچ تعهدی برای پاسخ‌گویی ندارد.

دونالد ترامپ که برجام را «بدترین توافقی که به عمرش دیده» عنوان کرده بود، اردیبهشت پارسال از این توافق خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران به اجرا گذاشت.

ایران نیز از اردیبهشت امسال طی پنج مرحله تعهدات هسته‌ایش را تعلیق کرده است.

آقای گروسی که روز سه‌شنبه به پاریس سفر و با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار کرد، به خبرگزاری فرانسه گفته که «ایران باید سریعا درباره همکاری با آژانس برای شفاف‌سازی لازم تصمیم بگیرد».

او گفت واقعیت این است که ما رد اورانیوم را در (سایت تورقوزآباد) پیدا کرده‌ایم و این بسیار مهم است: این نشان می‌دهد که ایران احتمالا فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای در این مکان داشته و ما منشا اورانیوم پیدا شده را نمی‌دانیم. این موضوع مرا نگران می‌کند.

در همین حال، خبرگزاری فارس از قول کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس، مدعی شده است: گزارش جدید آژانس «اذعان می‌دارد که ایران همچنان به اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و راستی آزمایی عدم انحراف مواد و فعالیت‌های اظهارشده در ایران، ادامه دارد».

آقای غریب‌آبادی هیچ اشاره‌ای به درخواست آژانس از ایران برای دسترسی به سه سایت هسته‌ای احتمالی نکرده است.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، فارس/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG