لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۲

واردات نفت هند از ایران در ماه آوریل ۴۲ درصد کاهش یافت


گزارش‌ها حاکی است که واردات نفت هند از ایران طی ماه آوریل بعد از چند ماه افزایش، به یکباره تا ۴۲ درصد افت کرده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با استناد به آمار منابع کشتیرانی و مرکز تحلیل موسسه «تامسون رویترز» گزارش داد که هند طی ماه آوریل روزانه به طور متوسط ۲۲۵ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به ماه مارس کاهشی ۴۲ درصدی نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، حجم واردات نفت هند از ایران در آوریل، کمترین میزان در چهار ماه گذشته بوده است.

هند بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای شش ماهه میان ایران و شش قدرت جهانی، خرید نفت از این کشور را به شدت افزایش داد، به طوری که واردات نفت هند از ایران طی سه ماه اول سال نسبت به دور مشابه سال گذشته تا دو برابر (۴۹ درصد) افزایش یافت، در حالی که آمریکا انتظار داشت هند خرید نفت از ایران را در سطح ۱۹۵ هزار بشکه در روز ثابت نگه دارد.

رویترز می‌نویسد که آمریکا در این زمینه هشدارهایی به هند داده بود.

بر اساس توافق هسته‌ای آذرماه میان ایران و شش قدرت جهانی، برخی تحریم‌های مرتبط با صادرات نفت ایران، مانند پوشش بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران لغو شد، اما خود تحریم صادرات نفت به قوت خود باقی است و آمریکا انتظار داشت که مشتریان ایران خرید نفت از این کشور را در سطح سال ۲۰۱۳ که روزانه کمی بیش از یک میلیون بشکه بود، ثابت نگه دارند.

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران بعد از چین است.

رویترز می‌نویسد که به رغم انتظار آمریکا، چهار مشتری عمده نفت ایران، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی واردات نفت ایران را از ماه ژانویه افزایش دادند، به طوری که در ماه مارس یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه و در ماه قبل آن، فوریه، یک میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند.

با این حال رویترز از قول مقامات آمریکایی نوشته است که این کشور انتظار دارد در مجموع، متوسط صادرات نفت ایران در شش ماهه اول سال جاری (بازه زمانی شش ماه توافق هسته‌ای ژانویه- ژوئیه) یک میلیون بشکه در روز باشد.

رویترز می‌نویسد که بر اساس اطلاعات زمان بندی بارگیری نفتکش‌ها، انتظار می‌رود که صادرات نفت ایران در ماه جاری دوباره کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، سهم ایران در نفت وارداتی هند طی ماه گذشته حدود پنج و چهار دهم درصد بوده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۶ و ۴ دهم درصد بود.

ایران در ماه آوریل و مارس به ترتیب هشتمین و چهارمین تامین کننده بزرگ نفت وارداتی هند بود، در حالی که طی سال گذشته ایران یازدهمین جایگاه را در میان صادرکننده‌های نفت به هند داشت.
XS
SM
MD
LG