لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

سخنگوی ستاد بودجه: رقم یک میلیون بشکه نفت در بودجه ۹۹ برای «امیدآفرینی» بوده است


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در حال ارائه لایحه بودجه به علی لاریجانی، رئیس مجلس.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در حال ارائه لایحه بودجه به علی لاریجانی، رئیس مجلس.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ایران می‌گوید رقم یک میلیون بشکه صادرات نفت در بودجه سال آینده خورشیدی برای «امیدآفرینی» بوده است.

مژگان خانلو اظهار داشت: «اینکه بخواهیم در بودجه بگوییم در مقابل تحریم‌­ها تسلیم شدیم و پذیرفتیم که بیشتر از ۳۰۰ هزار بشکه نمی­‌توانیم به صورت رسمی صادرات داشته باشیم، در راستای امیدآفرینی به مردم نیست».

لایحه بودجه سال ۹۹ ایران بر اساس صادرات روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت تنظیم شده است، موضوعی که بارها از طرف کارشناسان و نماینده‌های مجلس مورد تردید و اعتراض واقع شده است.

ایران امسال نیز صادرات نفت را ۱.۵ میلیون بشکه در نظر گرفت اما شورای هماهنگی سران قوا در اواسط سال بودجه را اصلاح کرد و رقم صادرات نفت را ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفت، موضوعی که برای ماه‌ها پنهان نگه داشته شد و نهایتا در گرماگرم انتقادات از دولت در رابطه با بودجه سال آینده مطرح و تایید شد.

در همین زمینه شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، روز سه‌شنبه آخرین به روزرسانی از وضعیت حمل محموله‌های نفتی ایران به بازارهای جهانی را در اختیار رادیو فردا قرار داد که نشان می‌دهد میزان بارگیری نفت ایران در ماه نوامبر به حدود ۳۰۳ هزار بشکه در روز رسیده که مقصد بیش از دو سوم این محموله‌ها معلوم نیست.

ایران در آب‌های آزاد می‌تواند به طرق مختلف میزان، مقصد و مشتریان نفتی را مخفی کند، اما میزان نفت بارگیری شده ایران و ارسال آن از خلیج فارس به بازارهای جهانی چیزی نیست که بتوان پنهان کرد.

خانم خانلو در مباحثه با کارشناسان در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفته است درج رقم کمتر از یک میلیون بشکه برای صادرات نفت «نشان تسلیم‌پذیری در مقابل تحریم‌ها» است.

سید احسان حسینی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد بودجه گفته است میزان واقعی صادرات نفت ایران حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و قرار دادن اعداد بزرگتر در لایحه بودجه تنها باعث ایجاد کسری هنگفت بودجه خواهد شد.

او گفت سال قبل هم شما این استدلال­‌ها را مطرح می­‌کردید که می‌­توان با تلاش این میزان نفت فروخت، اما دیدیم که در نهایت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه به وجود آمد.

حسینی گفته است گزارش هشت ماهه دولت از درآمدها در حوزه فروش نفت، نشان می­‌دهد رقم صادرات نفت ایران حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

«آمارهای اوپک هم موید این است که تولید نفت ایران ۲.۲ میلیون بشکه در روز بوده که ۱.۹ میلیون بشکه آنها به پالایشگاه­‌ها تحویل داده شده است، بنابراین همان رقم ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار بشکه در روز، عدد واقعی صادرات نفت ما را نشان می‌دهد».

محمدهادی سبحانیان دیگر کارشناس اقتصادی نیز در مباحثه با خانم خانلو گفته است لایحه بودجه سال آینده منجر به کسری بودجه و جبران آن با استقراض دولت و نهایتا اجبار بانک مرکزی به خلق هرچه بیشتر پول و افزایش نقدینگی خواهد شد که پی‌آمد آن هم «ابرتورم» خواهد شد.

وی گفت استدلال دولت در بودجه سال جاری این بود که اگر ما ۱.۵ میلیون بشکه را ۵۰۰ هزار بشکه بگذاریم، یعنی ما در مقابل آمریکا تسلیم شدیم: «با این استدلال بهتر است به جای ۱.۵ میلیون بشکه ۳ میلیون بشکه بگذاریم، حتی بیشتر از این عدد هم جا دارد. پس این استدلال‌ها قابل قبول نیست».

منابع: خبرگزاری فارس، کپلر/ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG