لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

۱۰ فروردین؛ پرحادثه و پرتلفات‌ترین روز سفرهای نوروزی در ایران


به گفته یک مقام پلیس ایران، سرعت بالا و سبقت غیر مجاز علت ۶۴ درصد از حوادث رانندگی در روز دهم فروردین بوده است.
به گفته یک مقام پلیس ایران، سرعت بالا و سبقت غیر مجاز علت ۶۴ درصد از حوادث رانندگی در روز دهم فروردین بوده است.

براساس آمار وزارت راه‌وشهرسازی ایران و نیروی انتظامی، در تصادفات سفرهای نوروزی امسال تاکنون ۳۲۸ نفر کشته شده‌اند که بیشترین تعداد کشته‌شدگان مربوط به روز جمعه دهم فروردین با ۳۷ نفر بوده است.

اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، گفت که روز دهم فروردین بیشترین تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای در سفرهای نوروزی ثبت شده و در این روز ۳۷ نفر کشته شده‌اند.

به گفته آقای مومنی، سرعت بالا و سبقت غیر مجاز علت ۴۰ درصد از تصادفات سفرهای نوروزی و در روز دهم فروردین این دو عامل دلیل ۶۴ درصد از حوادث رانندگی بوده است.

سفرهای نوروزی از ۲۴ اسفند سال ۹۶ آغاز شده است.

در همین حال، بر اساس آمار وزارت راه‌وشهرسازی ایران از روز ۲۴ اسفند تا ۱۱ فروردین ۳۲۸ نفر در سوانح جاده‌ای کشته شده‌اند.

آمارها می‌گوید که روز ۲۴ اسفند ۲۷ نفر، روز ۲۵ اسفند ۲۴ نفر، روز ۲۶ اسفند ۱۸ نفر، روز ۲۷ اسفند ۲۶ نفر، روز ۲۸ اسفند ۳۱ نفر و روز ۲۹ اسفند ۱۷ نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند.

در روز اول فروردین ۲۱ نفر، روز دوم فروردین ۱۴ نفر، روز سوم فروردین ۱۳ نفر، روز چهارم فروردین ۲۶ نفر و در روز پنجم فروردین ۱۸ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

براساس این آمار همچنین روز ششم فروردین ۱۲ نفر، روز هفتم فروردین ۱۷ نفر، روز هشتم فروردین ۱۳ نفر و روز نهم فروردین ۱۸ نفر درتصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند.

همه ساله و در ایام نوروز تعداد سفرها و همچنین حوادث رانندگی افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، طی ۱۰ سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۷۰ نفر در تصادفات نوروزی کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به سال ۸۷ با هزار و ۵۳۵ کشته و کمترین آن مربوط به سال ۹۶ با ۸۷۴ کشته بوده است.

جعفر سبحانی،مرجع تقلید شیعه، روز هشتم فروردین با اشاره به تلفات بالای ناشی از تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروزی از رسانه‌ها انتقاد کرده بود که چرا مردم را به سفر تشویق می‌کنند.

ایران یکی از نقاط حادثه‌خیز جهان از نظر رانندگی است. بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران منتشر کرده است، در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها دارد.

در همین حال به گفته جانشین فرمانده نیروی انتظامی، پارسال ۱۶ هزار نفر جان خود را در تصادف‌های جاده‌ای از دست داده‌اند.

تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ایران، نیز ۱۳ مهر پارسال در همایش یادبود قربانیان حوادث ترافیکی گفته بود که از سال ۷۷ تا پایان سال ۹۵ یعنی در مدت ۱۹ سال، بیش از ۴۵۹ هزار نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند.

به گفته آقای مهری، در این مدت بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در تصادفات رانندگی مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ ا.م /ک.ر
XS
SM
MD
LG