لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

نامزدهای احتمالی گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران


نمایی از محل نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل
نمایی از محل نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل
نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سويس همچنان ادامه دارد. روز سه شنبه در اين نشست، برخی از فعالان حقوق بشری ايران درباره آخرين وضعيت حقوق بشر در ايران و نيز موضوع درگذشت هاله سحابی گزارشی ارائه کردند.

حسن نايب هاشم، فعال حقوق بشر، که خود در اين جلسه حاضر بوده در گفت و گو با رادیو فردا از جزييات اين نشست می گويد:



حسن نايب هاشم: شورای حقوق بشر دارد به کار خود ادامه می‌دهد و هفدهمين اجلاس آن به مدت سه تا چهار هفته طول می‌کشد که امروز هفته دوم اين نشست آغاز شد. موضوعی که از طرف ما در آن جا مطرح شد در ارتباط با مرگ هاله سحابی و عزت الله سحابی و نحوه برخورد با اين عزيزان بود.

در اين جلسه تصميمی هم اتخاذ شد يا فقط ارائه گزارش بود؟

جلسات شورای حقوق بشر در دو روز پايانی است که تصميم گيری می‌شود. در هفته اول کميسر عالی و گزارشگران ويژه گزارش خود را ارائه می‌ کنند و اعضای شورا و همچنين کشورها و سازمان‌های غير دولتی ناظر برخورد خود را دارند. دو روز آخر که می ‌شود هفته آينده يعنی روزهای ۱۶ و ۱۷ ژوئن، تصميم‌گيری اين اجلاس شورای حقوق بشر خواهد بود.
گزارشگر ويژه برای ايران در روز آخر (نشست شورای حقوق بشر) تعيين خواهد شد که در ميان سه کانديدای نهايی، رئيس نوبتی شورای حقوق بشر يکی از آنها را انتخاب می کند.

حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر


آقای نايب هاشم! آيا موضوع ديگری در مورد حقوق بشر ايران در جلسه امروز مطرح شد؟

گزارش و موضع‌گيری ما عمده ترين مسئله روز يعنی مرگ هاله سحابی و عزت الله سحابی بود، ولی در عين حال به مسئله اعتصاب غذای زندانيان سياسی هم اشاره شد. اينها دو موضوعی بود که می‌شد در وقت ناچيز دو دقيقه ای مطرح کرد.

علاوه بر آن ما جلسه ای جانبی داشتيم با مهمانان ايرانی که در مورد مسايل مختلف حقوق بشری کشورمان از جمله وضعيت زندان‌ها، وضعيت روزنامه نگاران، دانشجويان، کارگران، خانواده های زندانيان سياسی و مسئله اعدام ها در ايران صحبت شد.

از تعيين گزارشگر ويژه برای ايران اطلاعی داريد؟

گزارشگر ويژه برای ايران در روز آخر تعيين خواهد شد که در ميان سه کانديدای نهايی، رئيس نوبتی شورای حقوق بشر يکی از آنها را انتخاب می کند.

البته اين موضوع با هم‌فکری اعضای شورای حقوق بشر و با مشورت تمام کشورها صورت می‌گيرد و گروه‌های مختلفی از جمله گروه آسيا، جنبش عدم تعهد، اتحاديه اروپا و مجموعه کشورها می توانند در اين تصميم‌گيری تاثيرگذار باشند. اما هنوز قطعی نشده کدام يک از کانديداها اين مسئوليت را خواهد پذيرفت.

سه نامزد گزارشگر ويژه ايران چه کسانی هستند؟

آقای احمد شهيد، وزير خارجه سابق مالديو که در کميسيون تعيين گزارشگر ويژه (در مورد او) توافق آراء وجود داشت.

آقای روبرتو توسکانو از ايتاليا که به مدت پنج سال سفير ايتاليا در ايران بوده و بعد از آن روی حوزه ايران تحقيقات مستمری داشته است.

آقای امين مدانی از سودان که حقوقدان برجسته ای است و سابقه کار درازمدت با سازمان ملل دارد و از وکلای خوشنام سودان است.
XS
SM
MD
LG