لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

ایران و عراق برای توسعه مشترک میادین مرزی به توافق نرسیدند


ثامر غضبان، وزیر نفت عراق (نفر اول از راست) همراه با بیژن نامدار زنگنه، همتای ایرانی‌اش.
ثامر غضبان، وزیر نفت عراق (نفر اول از راست) همراه با بیژن نامدار زنگنه، همتای ایرانی‌اش.

وزیر نفت عراق می‌گوید در جریان مذاکرات با همتای ایرانی خود، توافقی برای توسعه مشترک میادین مرزی حاصل نشده است، اما قرارداد اکتشاف دو میدان عراق با ایران کماکان در حال اجرا است و به رغم تحریم‌های آمریکا متوقف نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ثامر غضبان روز پنجشنبه ۲۰ دی در نشست مطبوعاتی با بیژن نامدار زنگنه گفت: «هنوز به توافقی برای توسعه این میادین نرسیده‌ایم».

وی گفت عراق به قرارداد اکتشاف نفت با ایران متعهد است و این پروژه‌ها ادامه خواهد یافت.

اکتشاف نفت، مجموعه‌ای از عملیات‌ها مانند لرزه‌نگاری و حفر چاه برای مطالعه خصوصیات و ذخایر میدان است و ربطی به توسعه میادین و تولید نفت ندارد.

وزیر نفت ایران روز پنجشنبه به بغداد سفر کرد. این سفر، یک روز بعد از دیدار مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده از عراق، انجام شد.

اهداف سفر وزیر نفت ایران به عراق در گفت‌وگو با احمد علوی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00
لینک مستقیم

وزیر خارجه آمریکا در این دیدار به مقام‌های عراقی گفته بود: «مقابله با ایران یک مسئله واقعی و مهم است».

آقای پومپئو دور جدیدی از سفرهای منطقه‌ای را آغاز کرده که یکی از اهداف آن بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، «مقابله و افزایش فشار بر ایران» عنوان شده است.

خبرگزاری ایرنا روز پنجشنبه گزارش داد که بحث سرمایه‌گذاری در میادین نفتی مشترک دو کشور، از محورهای مباحث زنگنه در عراق خواهد بود.

ایران و عراق شش میدان مشترک نفتی دارند و بغداد به کمک شرکت‌های خارجی، خصوصا روسیه به سرعت در حال توسعه و افزایش تولید از این میادین است.

ایران نیز چند سالی است که در تلاش است میادین مرزی با عراق مانند بلوک غرب زاگرس را توسعه دهد، اما توفیق چندانی نداشته و تحریم‌های آمریکا نیز چشم‌انداز این پروژه‌ها را تاریک کرده است.

آقای زنگنه در نشست مطبوعاتی با همتای عراقی‌اش گفت که ایران به تحریم‌های آمریکا تمکین نخواهد کرد و صادرات نفت را ادامه خواهد داد.

صادرات نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه، از ۲.۵ میلیون بشکه به حدود یک میلیون بشکه در روز سقوط کرده است.

زنگنه گفت این تحریم‌ها «کاملا غیرقانونی» است.

ایران و عراق همچنین ماه‌ها پیش توافق کردند که بخشی از نفت منطقه کرکوک به ایران تحویل داده شود و معادل آن، ایران در خلیج فارس نفت تحویل عراق دهد، اما تحریم‌های آمریکا این موضوع را منتفی کرده است.

ایران همچنین گاز به عراق صادر می‌کند و آمریکا تنها تا بهار سال آینده به عراق اجازه داده است که از ایران گاز بخرد.

آقای غضبان در نشست خبری روز پنجشنبه گفت ایران برای صادرات گاز به عراق دچار مشکل شده که به تحریم‌ها مرتبط است.

انتظار ایران برای توسعه مشترک میادین مرزی در حالی است که سایت رسمی وزارت نفت عراق، خرداد امسال اعلام کرد که بغداد برای اکتشاف و توسعه سه بلوک نفتی كلابات-كمر، خشم‌الاحمر‌انجانه (هر دو در استال دیاله) و خضر المای (در استان بصره) با شرکت الهلال امارات متحده عربی قراردادی امضا کرده است.

همان ماه عراق قرارداد توسعه میادین هویزه، نفت‌خانه و طرح توسعه میدان سندباد را نیز با شرکت‌های چینی امضا کرد.

دولت بغداد هم اکنون توسعه اکثر ميادين مشترک نفتی با ايران همچون نفت‌خانه، بدره، مجنون، سندباد، فکه، اوقيراب، هويزه و بحر عمر را آغاز کرده است.

شرکت لوک اویل روسیه که تفاهمنامه‌های نفتی خود را با ایران لغو کرده است، روز پنجشنبه در سایت رسمی خود از پیشرفت در پروژه نفتی «اریدو» عراق خبر داد.

عراق با جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی، خصوصاً روسیه، چین، اروپا و آمریکا طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ ظرفیت تولید روزانه نفت خود را از حدود ۱.۷ میلیون بشکه به ۴.۷ میلیون بشکه رسانده است، البته تولید واقعی این کشور به خاطر ادامه مناقشات درباره میادین تحت کنترل اقلیم کردستان کمتر از ظرفیت تولید است.

آمارهای رسمی شرکت ملی نفت عراق که همزمان با سفر زنگنه به بغداد منتشر شد، حاکی است که تولید این کشور در ماه دسامبر به ۴ میلیون و ۴۶۵ هزار بشکه رسیده که رشدی ۱۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به نوامبر داشته است.

تولید نفت ایران نیز با یک میلیون بشکه کاهش نسبت به اردیبهشت ماه به حدود ۲.۸۵ میلیون بشکه سقوط کرده است.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس، شرکت ملی نفت عراق، ایرنا/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG