لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

تهدید ایران به افزایش غنی‌سازی اورانیوم در صورت خروج آمریکا از توافق اتمی


بهروز کمالوندی گفته که اگر تمدید تعلیق تحریم‌ها در موعد مقرر امضاء نشود بلافاصله نخستین اقدام متقابل را انجام می‌دهیم.
بهروز کمالوندی گفته که اگر تمدید تعلیق تحریم‌ها در موعد مقرر امضاء نشود بلافاصله نخستین اقدام متقابل را انجام می‌دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید وضع دوباره تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا نقض توافق ایران و قدرت‌های جهانی است و تهران در این زمینه دست به اقدامات متقابل خواهد زد که یکی از آنها می‌تواند افزایش غنی‌سازی اورانیوم باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، باید تا روز ۲۳ دی نظر خود را درباره تعلیق تحریم‌های ایران اعلام کند. بر اساس توافق هسته‌ای، در صورت پایبندی ایران به مفاد برجام، آمریکا هر ۱۲۰ روز یک‌بار باید تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند.

روز ۲۲ دی نیز مهلت ۹۰ روزه برای تایید پایبندی ایران به مفاد برجام به پایان می‌رسد.

بهروز کمالوندی روز چهارشنبه ۲۰ دی، به خبرگزاری صداو‌سیمای جمهوری اسلامی گفته است: «اگر تمدید تعلیق تحریم‌ها در موعد مقرر امضاء نشود بلافاصله در‌‌ همان روز یا روزهای نخست پس از آن، نخستین اقدام متقابل را انجام می‌دهیم».

وی، «کاهش همکاری‌ها با آژانس» را یکی از این اقدامات دانست و از سوی دیگر گفت که «ایران ظرفیت دارد سرعت فعالیت‌های هسته‌ای بویژه در حوزه غنی‌سازی اورانیوم را بیش از دوره قبل از برجام افزایش دهد».

ایران تا پیش از توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در تیرماه ۱۳۹۴، غنی‌سازی بیست درصدی را به طور جدی دنبال می‌کرد که به دنبال توافق یاد شده، این فعالیت را به حال تعلیق در آورد.

سقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف به نظارت و رصد آن است در حال حاضر سه و نیم درصد است.

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تماس تلفنی علی اکبر صالحی، رئیس این سازمان، و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس گفته است که نقض برجام از طرف آمریکا می‌تواند در کاهش همکاری‌های ایران و آژانس تاثیر بگذارد.

بهروز کمالوندی در مصاحبه با تلویزیون ایران گفته که «مذاکرات ما با اروپایی‌ها در روزهای آینده تا اندازه زیادی مشخص می‌کند که سیاست‌های ما در قبال اقدام آمریکایی‌ها چیست و چگونه باید باشد. به هر حال باید در روزهای آینده صبر کنیم و ببینیم مسئولان نظام چه تصمیماتی می‌گیرند».

به گفته وی، آقای صالحی به یوکیو آمانو گفته است: «ما توافق پادمانی خود را اجرا می‌کنیم اما این را در نظر داشته باشند که اگر آمریکایی‌ها تعهدات‌شان را انجام ندهند نباید انتظار داشته باشند که ایران به همکاری‌هایی که در دو سال اخیر پس از برجام با آژانس داشته است ادامه بدهد».

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ روز جمعه تصمیم خود را درباره توافق هسته‌ای با ایران اعلام خواهد کرد.

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه نشست‌هایی را با فدریکا موگرینی، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در بروکسل برگزار خواهد کرد تا پیش از اعلام نظر آمریکا آخرین رایزنی‌ها را درباره برجام انجام دهند.

آقای کمالوندی در مصاحبه خود با تلویزیون ایران گفته که «مذاکرات ما با اروپایی‌ها در روزهای آینده تا اندازه زیادی مشخص می‌کند که سیاست‌های ما در قبال اقدام آمریکایی‌ها چیست و چگونه باید باشد. به هر حال باید در روزهای آینده صبر کنیم و ببینیم مسئولان نظام چه تصمیماتی می‌گیرند».

وی از آمریکا خواسته است تا به گفته او، «عاقلانه فکر کند گرچه تا به حال نشان داده‌اند که متأسفانه عاقلانه فکر و عمل نمی‌کنند».

دونالد ترامپ همواره برجام را «بد‌ترین توافقی که در عمرش دیده» توصیف کرده است و همچنین تاکید دارد که تهران «روح برجام» را نقض کرده و پول‌هایی که بعد از برجام به دست حکومت ایران رسیده، برای «ماجراجویی‌های رژیم در منطقه» و «تروریسم در جهان» هزینه شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه در دیدار با سفیران کشورهای عضو پیمان ناتو در اسرائیل گفت که «رهبران اروپا باید هشدار رییس‌جمهوری ترامپ را در مورد ابطال برجام جدی بگیرند».

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، رویترز و رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG