لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

قیمت نفت ایران در ماه مارس «کاهش ۵.۵ درصدی» را تجربه کرد


قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه مارس (اسفند- فروردین) نسبت به ماه فوریه ۵.۴ درصد افت کرد و به ۵۰ دلار و ۲۷ سنت رسید. عمده نفت تولیدی و صادراتی ایران از نوع نفت سنگین است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه ۲۳ فروردین در سایت رسمی‌اش منتشر کرد، می‌گوید که با این حال، متوسط قیمت نفت صادراتی ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ نسبت به دور مشابه سال قبل از آن نزدیک به دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

قیمت نفت ایران در سه ماهه سال گذشته میلادی به ۲۸ دلار و ۴۱ سنت سقوط کرده بود، اما این رقم در سه ماهه اول امسال به ۵۱ دلار و ۷۱ سنت اوج گرفته است.

قیمت‌های جهانی نفت به خاطر تولید حجم عظیمی از نفت مازاد، از ۱۰۵ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به زیر ۳۰ دلار در اوایل سال گذشته سقوط کرد. اما با کاهش حجم تولید نفت مازاد، همچنین تحت تاثیر توافق اوپک برای کاهش تولید نفت، قیمت‌ها از نیمه دوم سال گذشته دوباره مقداری افزایش یافت و قیمت نفت اوپک بنا به آخرین آمارهای این سازمان، روز سه‌شنبه به ۵۳ دلار و ۳۶ سنت رسید.

اعضای اوپک ۳۰ نوامبر پارسال توافق کردند که تولید خود را در نیمه اول سال جاری مجموعا روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.

اوپک در گزارش خود می‌نویسد که ۱۳ عضو این سازمان در ماه مارس تولید روزانه خود را نسبت به ماه فوریه دوباره حدود ۱۵۳ هزار بشکه کاهش داده و به رقم ۳۱ میلیون و ۹۲۸ هزار بشکه رساندند. این رقم در سه ماهه آخر سال گذشته به طور متوسط ۳۳ میلیون و ۱۴۲ هزار بشکه بود.

اوپک در گزارش ماهانه خود می‌افزاید که تولید روزانه نفت ایران نیز طی ماه مارس نزدیک به ۲۹ هزار بشکه کاهش یافته است.

ایران اگرچه از کاهش تولید نفت معاف شده است، اما بر اساس توافق اوپک متعهد شده بود که تولید نفت خود را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ نسبت به اکتبر سال گذشته تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و زیر سه میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه در روز نگه دارد.

تولید ایران در ماه ژانویه زیر این رقم بود، اما در ماه فوریه تولید خود را به سه میلیون و ۸۱۹ هزار بشکه رسانده بود که در ماه گذشته دوباره تولید خود را کاهش داده و به رقم سه میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه رساند.

این گزارش می‌افزاید که نیاز جهانی به نفت اوپک برای سال جاری نسبت به سال گذشته روزانه ۶۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت و به ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهد رسید. با این حال، اعضای اوپک تصمیم دارند ماه آینده، ۲۵ مه، درباره تمدید کاهش تولید نفت برای نیمه دوم سال ۲۰۱۷ مذاکره کنند.

XS
SM
MD
LG