لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

بودجه ۹۷۸ هزار میلیارد تومانی سال ۹۵ ایران از تصویب مجلس گذشت


مجلس ایران در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین و پس از ۱۱ جلسه، بررسی بودجه سال ۹۵ را به پایان برد و این بودجه را با سقف ۹۷۸ هزار میلیارد تومان تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در مصوبه مجلس منابع عمومی بودجه دولت ۳۳۵ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی ۶۶۲ هزار میلیارد تومان تصویب شده است.

در لایحه دولت حسن روحانی بودجه سال جاری ۹۵۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که ۲۶ هزار میلیارد تومان از سوی مجلس افزایش داده شد.

بر اساس این بودجه، قیمت هر بشکه نفت ۴۰ دلار و صادرات روزانه ایران دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه تعیین شده است.

کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ باید قبل از شروع سال نو تصویب می‌شد، اما به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه و برگزاری انتخابات مجلس تصویب آن به تاخیر افتاد.

مجلس شورای اسلامی پیش از این، بودجه دو دوازدهمی را برای دو ماهه نخست امسال تصویب کرده بود.

بودجه‌های چند دوازدهمی به طور معمول در شرایط اضطراری از جمله زمانی که دولت‌ها، مطمئن به کسب درآمدهای انتظاری در موعد مقرر نیستند تصویب می‌شوند.

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس دلیل تأخیر در ارائه این لایحه را مشخص نبودن تکلیف اجرای توافق هسته‌ای و منابع بودجه از جمله درآمدهای نفتی که مورد تحریم بودند اعلام کرده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این اعلام کرده بود که سه چهارم بودجه امسال تکرار لایحه پارسال است اما نسبت به قبل اشکالات کمتری دارد.

بر اساس بودجه سال ۹۵ دولت موظف شده که یارانه «سه دهک پردرآمد جامعه» یعنی ۲۴ میلیون نفر را حذف کند.

نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه همچنین تصویب کردند که عرضه سوخت در سال ۹۵ همچنان با کارت سوخت انجام و بنزین نیز به صورت دو نرخی عرضه شود.

دراین مصوبه قیمت بنزین تعیین نشده و اعلام شده که «قیمت انواع سوخت برابر قیمت آن‌ها در پایان سال ۹۴ با رعایت» مصوبه روز سه‌شنبه مجلس خواهد بود.

بر اساس مصوبه مجلس، بنزینِ مازاد بر سهمیه تعیین شده از سوی دولت بر اساس «قیمت تمام شده» عرضه خواهد شد که قیمت تحویل بنزین وارداتی در بندر به اضافه «هزینه‌های جانبی» است.

بودجه امسال ایران باید از تصویب شورای نگهبان بگذرد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

XS
SM
MD
LG