لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

تشکیل «کمیته حقیقت یاب» برای بررسی حواشی سفر اشتون به تهران


گزارش‌ها حاکی است که کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ساعت شش و نیم بامداد امروز جلسه‌ای با وزیر اطلاعات و معاون وزیر امور خارجه درباره «حواشی سفر کا‌ترین اشتون» برگزار کرده که به نتیجه نرسیده و قرار است «کمیته حقیقت یاب» برای این موضوع تشکیل شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، محمود علوی، وزیر اطلاعات و مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه در نشست بامداد روز یکشنبه، ۲۵ اسفند، کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافته و درباره دیدار مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا با گروهی از ناراضیان حکومت جمهوری اسلامی در سفارت اتریش توضیحاتی دادند.

خبرگزاری ایسنا از قول سیدحسن نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، نوشته است که به دلیل قانع نشدن نمایندگان از توضیحات ارائه شده مقرر شد کمیته حقیقت یاب برای بررسی دیدارهای انجام شده در سفر اشتون به تهران تشکیل شود.

وی می‌گوید، «کوتاهی صورت گرفته و افرادی مقصر هستند» که کمیته یاد شده قرار است به این موضوع رسیدگی و نتیجه را به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کند.

علاوه بر آقای نقوی حسینی، محمد حسن آصفری و محمد صالح جوکار دیگر اعضای کمیته حقیقت یاب خواهند بود.

کا‌ترین اشتون، مسئول امور خارجی و سیاست دفاعی اتحادیه اروپا، که هفته گذشته برای گفت‌وگو در مورد پرونده هسته‌ای ایران، همکاری‌های ایران و اروپا و دیگر مسائل منطقه و بین‌المللی به تهران سفر کرده بود، روز شنبه ۱۷ اسفند و همزمان با روز جهانی زن، با گوهر عشقی، مادر ستار یهشتی، نرگس محمدی و تعدادی از فعالان زن ایرانی دیدار کرد.

این دیدار خشم مقام‌های قضایی و پارلمانی جمهوری اسلامی و رسانه‌های اصولگرا را برانگیخت و از جمله، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی حرکت خانم اشتون را «دزدانه» و «زشت» خواند و صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز در این زمینه شدیدا به وزارت امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی هشدار داد.

بیلبوردهایی نیز در سطح شهر تهران نصب شد که روی آن عکس کاترین اشتون و صدام حسین کنار هم آمده بود.

در همین رابطه دو روز پیش برخی از نمایندگان مجلس از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی این سفر و توضیح خواستن از دولت حسن روحانی توسط علی لاریجانی خبر داده بودند.

خبرگزاری مهر از قول منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی، خبر داده که محمود علوی، وزیر اطلاعات، در جلسه روز یکشنبه گفته است که «وزارت اطلاعات نسبت به قصد اشتون برای دیدار با محکومان فتنه به وزارت خارجه هشدار داده بود».

آقای حقیقت‌پور می‌گوید: «وزیر اطلاعات در جلسه این کمیسیون اعلام کرد که وزارت خارجه اطلاعات دقیقی از زمان و ملاقات‌های اشتون به این وزارتخانه نداده اما وزارت اطلاعات به موقع در خصوص قصد دیدار اشتون با محکومان فتنه ۸۸ به وزارت خارجه هشدار داده بود».

آن گونه که نایب رییس کمیسیون امنیت ملی گفته است، معاون وزیر امور خارجه نیز اعلام کرده که دیدارهای خانم اشتون با «محکومان فتنه ۸۸» با وزارت خارجه هماهنگ نبوده است.

آقای حقیقت‌پور و حسین نقوی حسینی روز یکشنبه تاکید کرده‌اند که اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از اظهارات مقام‌های دولت روحانی قانع نشده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، عمده‌ترین محور‌ها و اظهارات نمایندگان این بوده که دیدار خانم اشتون، «عزت و غرور ملی را لکه دار کرده و چرا باید این ملاقات‌ها انجام می‌شد؟» و آیا ملاقات خانم اشتون با «فتنه گران» پیش شرط سفر وی به تهران بوده است؟

اینکه «آیا وزارت امور خارجه در جریان ملاقات‌های مسوول امور سیاست خارجی» با ناراضیان بوده است و اینکه «چرا وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات از انجام این ملاقات‌ها جلوگیری نکردند»، از دیگر پرسش‌های اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از علوی و تخت روانچی بوده است.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید که قرار بود محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، در این جلسه حاضر باشد ولی وی به دلیل ماموریت کاری نتوانست در نشست صبح امروز حاضر شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از یکی از مسوولان وزارت اطلاعات در نشست روز یکشنبه نقل و قول کرده که گفته است، «با یکی از مسئولان وزارت خارجه تماسی داشته و این موضوع را مطرح کرده است و حتی آن مسئول هشدار داده که ممکن است چنین دیداری انجام شود اما آن مسئول وزارت خارجه موضوع را جدی نگرفته و گفته که اقتدار جمهوری اسلامی بیشتر از این است که با این گونه ملاقات‌ها خدشه‌دار شود. در واقع نگاه تسامح و تساهلی وجود داشته است».

شدت حملات شخصیت ها و رسانه های تندرو به افراد حاضر در دیدار با خانم اشتون به گونه‌ای بوده است که شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در نامه‌ای به مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این مسئله ابراز نگرانی کرده است.

اصولگرایان که بر بسیاری از نهادهای جمهوری اسلامی تسلط دارند از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی حملات تندی را علیه سیاست وی برای تعامل با دنیای خارج و همچنین برخی گشایش‌های سیاسی و فرهنگی صورت داده‌اند.
XS
SM
MD
LG