لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

دسترسی به ای ميل های ياهو و گوگل بار دیگر در ايران محدود شد


رسانه های ايران اعلام کردند که دسترسی کاربران به ای ميل های ياهو و گوگل از روز دوشنبه، اول اسفندماه، بار ديگر کاملا کند يا قطع شده است و در حال حاضر استفاده از اينترنت در ايران با مشکلات متعددی روبرو است.

سايت «خبرآنلاين» در خبری کوتاه نوشته است: خدمات پست الکترونيک که تازه از وضع نامطلوب هفته گذشته کمی فاصله گرفته بود دوباره بدون اطلاع و در نظر گرفتن ارزشی برای کاربران محدود شد.

بر اساس اين خبر، «پورت‌های VPN و همچنين پروتکل HTTPS بسته شده و استفاده از اينترنت با مشکلات متعددی روبرو شده است.»

سايت «الف» وابسته به احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش های مجلس، نيز از کند شدن يا قطع سرويس های جی ميل و ياهو برای کاربران ايرانی خبر داده و گفته است: «ظاهرا کسانی که در قطع سرويس پست الکترونيک دست دارند از ابعاد وسيع ضد امنيتی و ناراضی سازی کارشان اطلاعی ندارند و هيچ ارزشی هم برای افکار عمومی و مردم ايران قايل نيستند.»

خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داده است: «قطعی ‌های مكرر سرويس دهنده ‌های ای ‌ميل كه مدتی است به شكل روال درآمده و تقريبا كاربران دارند به تناوب آن عادت می ‌كنند، به مرحله ‌ای رسيده كه فعاليت كاربران اينترنت در داخل كشور، مخصوصا كاربرانی را كه بخش عظيمی از فعاليت‌هايشان توسط ای ‌ميل انجام می ‌شود، هر چند وقت يك ‌بار مختل می ‌كند.»

این خبرگزاری، قطع سرویس های اینترنتی در روز دوشنبه را «يك روز پس از راه‌ اندازی فاز نخست شبكه علمی كشور» عنوان کرده و نوشته است: «اين رويداد قطعی دوم دقيقا در شب گذشته همزمان با افتتاح فاز تهران شبكه علمی كشور اتفاق افتاد.»

برخی از کاربران سايت راديو فردا نيز اعلام کرده اند که «دسترسی به گوگل و ياهو بسيار دشوار است» و «وی پی ان کار نمی کند، ياهو ميل و جی ميل هم باز نمی شوند.»

يکی از کاربران نوشته است: «وقتی با وی پی ان وصل می شوم و می خواهم سايت فيلتر شده ای را باز کنم و منتظر لود شدن سايت می مانم، زمان لود شدن طولانی و طاقت فرسا است و دسترسی به اون تارنما نيز غير ممکن می باشد و محبورم با گوشی به صورت آفلاين جی ميل و فيس بوک خود را چک کنم.»

ده روز گذشته نيز در آستانه روز ۲۵ بهمن که گروه های مخالف دولت جمهوری اسلامی برای برپايی تظاهرات سکوت فراخوان داده بودند، دسترسی به سرويس های ای ميل در ايران به شدت محدود شد.

با اين حال، مديران سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زيرساخت که به گفته خبرگزاری مهر، سازمان های متولی اينترنت در کشور هستند، حاضر نشدند تا در اين زمينه پاسخ روشنی ارائه کنند.

سعيد مهديون، مديرعامل سازمان فناوری اطلاعات ايران در اين زمينه گفته بود: «من از ای ميل های خارجی استفاده نمی کنم و مشکلی در استفاده از ای ميل های داخلی خود مشاهده نکرده ام.»

قطع سرويس های اينترنتی در ايران طی هفته گذشته با واکنش های زيادی روبرو شد و در اين زمينه، احمد توکلی، نماينده تهران چنين اقدامی را «مردم ‌‌آزاری» خواند که به گفته او برای نظام هزينه‌ دارد.

رييس کميته مخابرات نيز گفت که «موضوع قطع ای ميل ها» را پيگيری کرده و «تذکرات لازم را به مسوولان اين وزارتخانه می دهيم.»

مسئولان مخابرات ايران بارها قطعی کابل در خليج فارس را دليل قطعی يا سرعت پايين اينترنت عنوان کرده ‌اند. ولی در ماه های اخير برخی از رسانه‌ها، راه ‌اندازی آزمايشی اينترنت ملی را دليل اصلی اختلال در دسترسی به شبکه جهانی در ايران دانسته ‌اند.

مقام های جمهوری اسلامی همواره از دسترسی کاربران ايرانی به اينترنت ابراز نگرانی کرده و گفته اند که بايد زمينه راه اندازی اينترنت ملی به سرعت فراهم شود.

روز شنبه، معاون فنی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در «نخستين همايش ملی دفاع سايبری» گفت که «شبکه اينترنت عامل تهديد يا ابزار جاسوسی نيست، بلکه خود تهديد و جاسوس است.»

رضا تقی ‌پور، وزير ارتباطات و فناوری نيز در اين زمينه ابراز عقيده کرد که «اينترنت دارای فرصت‌های علمی، سياسی، حاکميتی ‌و بين‌المللی است، و می‌تواند در مباحث مختلف عليه ما مورد استفاده قرار گيرد اما فرصت‌های بسياری را نيز برايمان فراهم کند.»
XS
SM
MD
LG