لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

«اطلاعات سپاه پاسداران» دو فعال دانشجویی را دستگیر کرده است


منابع خبری در ایران گزارش داده‌اند که چند فعال دانشجویی از سوی واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شده و از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در این زمینه خبر داده است که زهرا خندان، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ظهر روز دوشنبه، ۲۹ دی، توسط «یک نهاد نظامی» در منزل خود بازداشت شده است.

برخی سایت‌های حقوق بشری گفته‌اند که این نهاد نظامی، سپاه پاسداران بوده که از طریق واحد اطلاعات خود اقدام به بازداشت خانم خندان کرده است.

خبرگزاری ایلنا می‌گوید که از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

بر اساس این گزارش، این فعال دانشجویی که سابقه کار در خبرگزاری کار ایران، ایلنا، را دارد در دولت محمود احمدی‌نژاد «به دلیل فعالیت دانشجویی» به صورت موقت از تحصیل محروم شده بود.

وی همچنین ۱۹ آبان ۹۲ در نامه‌ای به وزارت علوم اعلام کرده بود که مامورین حراست دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ورود او به دانشگاه جلوگیری و او را ضرب و شتم کرده‌اند.

سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، ضمن انتشار نامه خانم خندان، دلیل ممنوع الورود شدن او و تعدادی دیگر از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر به این دانشگاه را «شرکت در جشن مرخصی» مجید توکلی، دانشجوی زندانی دانشگاه صنعتی امیر کبیر، اعلام کرده بود.

همزمان با انتشار خبر بازداشت خانم خندان، برخی از وب‌سایت‌های خبری نیز از بازداشت سها مرتضایی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر، در روز دوشنبه خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، سها مرتضایی، پیش از این به مدت یک ترم از تحصیل محروم شده بود.

بازداشت این دو فعال دانشجویی در حالی است که مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و عضو کانون شهروندی زنان، از حدود سه ماه پیش همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

وی چهارم آبان ماه و در پی تجمع فعالان زن در برابر مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اسیدپاشی‌های اصفهان بازداشت شد.

ادامه بازداشت خانم گلرو در حالی است که پس از گذشت بیش از سه ماه از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان هنوز عامل یا عوامل این اقدام دستگیر نشده‌اند.

سازمان عفو بین الملل روز ۲۹ دی با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرده است که بازداشت مهدیه گلرو تلاشی برای ضربه زدن به تجمعات مسالمت آمیز و همچنین خاموش کردن صدای زنانی باشد که در مورد حقوق زنان سخن می‌گویند.

در‌‌ همان روز شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری ایران، از او خواست تا با استفاده از تمامی امکانات قانونی‌اش برای «رفع مزاحمت» از نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر تلاش کند.

به گزارش وب سایت کانون مدافعان حقوق بشر، هفته گذشته و پس از مراجعه خانم محمدی به شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب «آخرین دفاع» از او اخذ و پرونده جهت تعیین وقت به دادگاه انقلاب ارسال شده است.

به گفته خانم عبادی، نرگس محمدی همچنین پس از اهدای جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، ساعت‌ها «بازخواست» شده است.

نرگس محمدی، به عنوان نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، جایزه امسال این کانون را به مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، اهداء کرده بود.

خانم محمدی در سال‌های گذشته چندین بار احضار و بازجویی شده است.

وی سال ۹۰ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» ابتدا به ۱۱ سال حبس متهم شده بود که این حکم اسفندماه‌‌ همان سال به شش سال حبس کاهش یافت.

خانم محمدی سال ۱۳۹۱ برای اجرای حکم زندانش به زندان اوین و سپس به زندان زنجان منتقل شد، اما به دلیل بیماری در مردادماه ۱۳۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

XS
SM
MD
LG