لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

ایران توسعه دو میدان نفتی خود را به یک شرکت روسی واگذار کرد


شرکت ملی نفت ایران روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه یک قرارداد ۷۴۱ میلیون دلاری با شرکت دولتی «زاروبژنفت» روسیه برای توسعه میادین آبان و پایدار غرب امضا کرد.

بر اساس گزارش سایت رسمی شرکت ملی نفت ایران، زاروبژنفت همراه با شرکت «دانا انرژی» این دو میدان را توسعه خواهند داد. البته این میادین طی چند دهه گذشته فعال بوده‌اند و تولید فعلی آنها نیز روی هم رفته ۳۶ هزار بشکه در روز است.

شرکت روسی با ۸۰ درصد و شرکت دانا انرژی با ۲۰ درصد سهم، این میادین را برای تولید بیشتر نفت توسعه خواهند داد.

قرارداد یاد شده، پس از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال فرانسه، دومین قرارداد توسعه میدان‌های ایران در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به «آی‌پی‌سی» است.

زاروبژنفت ۲۲ تیرماه سال ۱۳۹۵ با شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه امضا کرده بود تا این میادین را مطالعه کند.

هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸ هزار بشکه در روز و تولید حدود ۶۷ میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده است. میدان آبان از حدود هشت سال پیش و میدان پایدار غرب از ۲۳ سال پیش در حال تولید نفت هستند.

کل ذخایر درجای این دو میدان نیز حدود یک میلیارد بشکه است.

شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که در عین حال این قرارداد برای مدت حداکثر ۱۰ سال دیگر و با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

بر اساس این گزارش، برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب معادل ۶۷۴ میلیون دلار آمریکا (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی‌ پمپ‌های درون‌چاهی) است و هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۶۸ میلیون دلار تخمین زده شده است.

بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، بایستی شرکت‌های خارجی در مناقصه‌ها شرکت کرده و پس از برنده شدن، پروژه را دست بگیرند، اما در دو قراردادی که با شرکت توتال و زاروبژنفت امضاء شده است، به خاطر عدم تمایل شرکت‌های دیگر در توسعه این پروژه‌ها، قراردادها با ترک تشریفات مناقصه امضاء شد، چرا که عملا رقابتی میان شرکت‌ها برای تصاحب پروژه‌ها وجود ندارد.

به غیر از زاروبژنفت، شرکت‌های دیگر روسی مانند گازپروم، لوک اویل و تات نفت برای مطالعه چند میدان نفتی با ایران تفاهمنامه امضا کرده‌اند، اما هنوز قراردادی میان طرفین به امضاء نرسیده است.

بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ایران و سایت رادیو فردا/ د.خ / ک.ر
XS
SM
MD
LG