لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

استیضاح وزیران کار و راه‌وشهرسازی ایران در مجلس به جریان افتاد


علی ربیعی (نفر وسط) و عباس آخوندی (نفر اول از چپ)، وزیران کار و راه‌وشهرسازی ایران
علی ربیعی (نفر وسط) و عباس آخوندی (نفر اول از چپ)، وزیران کار و راه‌وشهرسازی ایران

طرح استیضاح وزیران تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی و همچنین راه‌وشهرسازی روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند در مجلس ایران اعلام وصول شد و دو وزیر باید هفته آینده به موارد استیضاح پاسخ دهند.

اکبر رنجبرزاده٬ عضو هیات رئیسه٬ که طرح استیضاح عباس آخوندی و علی ربیعی را قرائت کرده است، گفته که نمایندگان کمیسیون اجتماعی روز ۱۳ اسفند نامه‌ای با ۲۴ امضاء برای طرح استیضاح وزیر کار و نمایندگان کمیسیون عمران هم یک روز پس از آن٬ نامه‌ای با همان تعداد امضاء را برای استیضاح وزیر کار به هیات رئیسه مجلس ارائه کردند.

بر اساس ماده ۲۲۵ آیین‌نامه داخلی مجلس٬ هر دو وزير حداکثر ۱۰ روز برای پاسخ به استيضاح نمايندگان و حضور در مجلس٬ فرصت دارند.

رنجبرزاده همچنین گفته که جلسه استیضاح وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه‌وشهرسازی «هفته آینده برگزار می‌شود و به وزرا ابلاغ شده تا روز مورد نظر خود را به هیأت رئیسه برای برگزاری جلسه استیضاح اعلام کنند».

درخواست استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی ایران روز ۲۹ بهمن٬ یک روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری آسمان که از تهران راهی یاسوج بود٬ به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

در متن درخواست نمایندگان مجلس برای استیضاح آقای آخوندی٬ او به «عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و زمینی»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی» و «بی‌انگیزه‌گی در اداره امور وزارتخانه ذیربط» متهم شده است.

اوایل اسفندماه٬ محمدرضا ملکشاهی‌راد٬ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر٬ علت تمایل به استیضاح وزیر راه را سقوط هواپیمای مسیر تهران‌- یاسوج عنوان کرده بود.

او با انتقاد از وارد نشدن کمیسیون عمران به این حوادث و نیز بسته‌شدن راه‌ها پس از بارش شدید برف در تهران٬ گفته که در حوادث و سوانح قبلی نیز «باید وزیر استیضاح می‌شد و چهار مسئول استعفا می‌دادند و یا عذرخواهی می‌کردند».

علی‌ یارمحمدی٬ دیگر عضو کمیسیون مجلس نیز با بیان اینکه این کمیسیون بر استیضاح آخوندی اصرار دارد٬ گفته بود که «وقوع سوانح هوایی در همه کشورها رخ می‌دهد٬ اما عدم هماهنگی زیرمجموعه‌های وزارت راه این بار دیگر به اوج خود رسیده است».

محمدرضا رضایی‌کوچی٬ رئیس کمیسیون عمران مجلس هم گفته بود که «به راحتی هواپیما سقوط می‌کند و فرهنگ استعفا و عذرخواهی از مردم وجود ندارد. در قضیه برف گفتم با توجه به اینکه مردم ۱۰ ساعت در اتوبان‌ها ماندند از مردم عذرخواهی کنید٬ اما نکردند، در حال حاضر نیز هیچ‌کس از مردم عذرخواهی نکرده است».

این در حالی است که عباس آخوندی پس از انتشار خبرها مبنی بر در آستانه استیضاح قرار گرفتن او در مجلس٬ از پدیده‌ای به نام «زوال اجتماعی» در ایران سخن به میان آورد و گفت که «هر حادثه‌ای رخ می‌دهد، به جای اصلاح فرآیندها سریعاً دنبال یک نفر می‌رویم که با او درگیر شویم».

در مخالفت با استیضاح آخوندی٬ جواد کولیوند٬ رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفته که این استیضاح٬ «به صلاح نیست و بی‌نتیجه است».

به گفته آقای کولیوند٬ «درست است که هواپیما متعلق به شرکت‌های طرف این وزارتخانه است ولی به دلیل اینکه این هواپیما متعلق به شرکت‌های طرف این وزارتخانه است بخواهیم وزیر را استیضاح کنیم درست نیست».

اسحاق جهانگیری٬ معاون اول حسن روحانی نیز در واکنش به برنامه مجلس برای استیضاح دو وزیر کابینه دوازدهم گفته که «استیضاح و سوال حق مجلس است، ولی بهترین دستاورد کشور را عده‌ای به عنوان منفی‎ترین موضوع جلوه می‎دهند».

وزیر راه و شهرسازی ایران، اسفند سال ۹۵ هم در پی دو حادثه ریلی در این سال با استیضاح رو به‌ رو شد اما این استیضاح رأی نیاورد.

درباره استیضاح علی ربیعی نیز محمدرضا ملک‌شاهی٬ عضو کمیسیون عمران با اشاره به ارائه‌ نشدن گزارش حادثه کشتی نفتکش سانچی از سوی وزیر کار٬ تعاون و رفاه اجتماعی به مجلس٬ از قرار گرفتن استیضاح وی در دستور کار نمایندگان خبر داده بود.

نفتکش سانچی پس از برخورد با یک فله‌بر چینی در دریای شرق چین در روز ۱۶ دی، دچار آتش‌سوزی شد. پس از این سانحه ۳۲ خدمه نفتکش ناپدید شدند. ۳۰ تن از ناپدیدشدگان، ایرانی و دو تن دیگر اهل بنگلادش بودند. اندکی بعد مشخص شد که تمامی سرنشینان سانچی جان خود را از دست داده‌اند. این نفتکش روز ۲۵ دی غرق شد.

علت دیگر استیضاح علی ربیعی به گفته شماری از نمایندگان مجلس٬ این است که «صاحب شرکت هواپیمایی آسمان نیز وزیر کار است و هر تخلف و کاستی که صورت گرفته متولی آن وزیر کار است».

این در حالی است که خبرگزاری دولتی ایرنا در حمایت از اقدامات ربیعی در دوران وزارت خود نوشته که در دوره وی٬ «سهم تعاونی‌ها در دولت یازدهم به شش درصد افزایش یافته است. همچنین دستمزد کارگران که همواره پایین‌تر از نرخ تورم تعیین می‌شد در چهار سال گذشته با رشد ۹۵ درصدی همراه بوده است».

این گزارش افزوده که «تصویب لایحه مساعدت‌های اجتماعی از جمله طرح تحول سلامت که بر اساس آن ۱۱ میلیون نفر از ضعیف‌ترین اقشار جامعه تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، از دیگر اقدامات مهم ربیعی در این مدت بوده است».

این مطلب حمایتی در حالی در این خبرگزاری منتشر شده که مخالفان نه تنها آمارهای دولت روحانی مبنی بر ایجاد دو میلیون «اشتغال خالص» را رد می‌کنند٬ بلکه تظاهرات کارگری به علت پرداخت نشدن دستمزدهای خود افزایش چشمگیری یافته است.

بر اساس گزارش‌های خانه ملت٬ خبرگزاری صداوسیما٬ فارس٬ ایرنا٬ خبرآنلاین و رادیو فردا/ ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG