لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

توضیحات آخوندی طراحان استیضاح او را قانع نکرد


عباس آخوندی (وسط) که در دولت اول حسن روحانی نیز وزیر راه و شهرسازی بود، پیشتر دو بار در دو مجلس نهم و دهم استیضاح شده است.
عباس آخوندی (وسط) که در دولت اول حسن روحانی نیز وزیر راه و شهرسازی بود، پیشتر دو بار در دو مجلس نهم و دهم استیضاح شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد که ۱۱ تن از طراحان استیضاح وزیر راه و شهرسازی، از توضیحات عباس آخوندی در نشست روز یکشنبه این کمیسیون قانع نشده‌اند و این طرح به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده است.

بر اساس گفته‌های صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران، این کمیسیون روز یکشنبه ۱۳ اسفند میزبان وزیر راه و شهرسازی و معاونانش بود اما توضیحات آنها نتوانست شماری از طراحان استیضاح را قانع کند.

پس از سانحه اخیر سقوط هواپیما در یاسوج که به کشته شدن تمام سرنشینان هواپیمای ای تی آر از شرکت هواپیمایی آسمان انجامید، چندین نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مطرح کردند.

این طرح با ۲۱ امضا آماده شد و روز یکشنبه قرار بود کمیسیون عمران مجلس توضیحات مقام‌های ارشد وزارت راه را درباره محورهای استیضاح بشنوند.

در متن درخواست نمایندگان مجلس برای استیضاح آقای آخوندی٬ او به «عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و زمینی»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» و «بی‌انگیزه‌گی در اداره امور وزارتخانه ذیربط» متهم شده است.

اکنون با قانع نشدن بخشی از طراحان استیضاح از توضیحات وزیر راه، این طرح به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده و طبق آیین‌نامه مجلس، هیئت رئیسه در فرصتی ۱۰ روزه این طرح را بررسی و به صحن مجلس ارائه خواهد کرد.

عباس آخوندی که در دولت نخست حسن روحانی هم عهده‌دار وزارت راه و شهرسازی بود، اسفند ماه سال ۹۵ نیز در پی دو حادثه ریلی در آن سال، در مجلس استیضاح شد، اما در آن زمان استیضاح او رأی نیاورد.

در جلسه استیضاح پیشین وزیر راه ۱۷۶ نماینده مجلس حضور داشتند، اما تنها ۷۴ نماینده به این استیضاح رأی موافق دادند و پنج نماینده مجلس هم در این زمینه رأی ممتنع ارائه کردند.

او یک بار هم در مهرماه ۹۴، در مجلس نهم استیضاح شد اما در آن زمان هم تنها ۷۲ تن به استیضاح او رأی موافق دادند و این استیضاح ناکام ماند.

در ۲۹ مرداد امسال، زمانی حسن روحانی وزیران پیشنهادی خود را برای دولت دوازدهم به مجلس معرفی کرد، نمایندگان با ۱۸۸ رأی موافق، به آقای آخوندی رأی اعتماد دادند.

عباس آخوندی پیشتر در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی، پیش از آنکه دو وزارتخانه راه و ترابری، و مسکن و شهرسازی با یکدیگر ادغام شوند، تصدی وزارت مسکن و شهرسازی را به عهده داشت.

این دو وزارتخانه بعدتر در خرداد ۹۱ در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد با یکدیگر ادغام شد، اما از چندی پیش زمزمه‌هایی در مورد تفکیک دوباره آنها به گوش می‌رسد.

آقای آخوندی که با علی‌اکبر ناطق نوری نسبت فامیلی دارد، در انتخابات سال ۷۶ از حامیان او بود و پس از پیروزی محمد خاتمی با وزارت مسکن و شهرسازی خداحافظی کرد.

پس از چندی در انتخابات سال ۸۸ آقای آخوندی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی بود، و در جلسه‌ای در روزهای پس از آغاز اعتراض‌ها با حضور نمایندگان نامزدها در دفتر رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد، به نمایندگی از میرحسین موسوی حضور داشت.

با استفاده از گزارش‌های خانه ملت و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG