لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۶

تغيير نام انتخاباتی اصولگرايان برای «سرپوش گذاشتن بر شکست»


محسن نريمان نماينده اصلاح طلب مجلس ششم به روزنامه اعتماد گفته است که « تغيير نام » ائتلاف انتخاباتی اصولگرايان « سرپوشی بر شکست » جناح حاکم در اداره کشور است.

روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای منتشر می شود در شماره چهارشنبه، اصغر فرهادی فيلمساز ايرانی را به خاطر دريافت جايزه اسکار آماج توهين و حمله قرار داده است.

روزنامه ابتکار تيتر يک شماره چهارشنبه را به اعلام موجوديت « حاميان محمود احمدی نژاد و اسفنديار رحيم مشايی » اختصاص داده است.

روزنامه های تهران امروز و جام جم نتايج دو « نظرسنجی » و « برآورد » نهادهای حکومتی در باره انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده اند، و روزنامه کيهان از « تشکيل واحدهای احتياط » نيروی انتظامی برای جلوگيری از « تنش » در انتخابات مجلس خبر داده است.

روزنامه رسالت اظهارات وزير ارتباطات درباره اينترنت را منتشر کرده و از قول وی نوشته که « بی اعتمادی به اينترنت» ، دليل راه‌اندازی شبکه‌ای موازی در ايران است.

روزنامه خراسان از آغاز کوچ تجار ايرانی مستقر در دبی به مسکو پس از اعلام تحريم های جديد، خبر داده است.

روزنامه ابتکار هم گزارش داده که « بيمه شدگان بيش از ۷۰ درصد از هزينه دارو را آزاد پرداخت می‌کنند. »

تغيير نام انتخاباتی اصولگرايان برای « سرپوش گذاشتن بر شکست »

محسن نريمان نماينده اصلاح طلب مجلس ششم به روزنامه اعتماد گفته که « تغيير نام » ائتلاف انتخاباتی اصولگرايان «سرپوشی بر شکست» جناح حاکم در اداره کشور است.

محسن نريمان نماينده اصلاح طلب چهار دوره مردم بابل در مجلس شورای اسلامی که پس از تصميم اصلاح طلبان مبنی بر « شرکت نکردن در انتخابات مجلس » از ثبت نام و ورود به انتخابات خودداری کرد در گفت و گو با روزنامه اعتماد گفته است: « اصولگرايان خودشان هم قبول دارند که نتوانستند کارنامه خوبی را ارائه کنند » و « اين حرف را هم ما به عنوان يک اصلاح‌طلب رقيب نمی‌زنيم، خودشان می‌گويند. خودشان اين روزها مدام اذعان می‌کنند که مردم زياد هم از کار ما راضی نيستند. »

اين نماينده عضو فراکسيون اصلاح طلب مجلس هشتم با اشاره به اينکه « اصولگرايان حداقل از سال ۸۳ تاکنون وقت داشتند تا خودشان را به مردم اثبات کنند، بگويند چه در چنته دارند برای بهبود وضع مردم » گفته است: اصولگرايان حالا و با گذشت هفت سال « وقتی ديدند کارنامه اصولگرايی‌شان پربار نيست، تغيير چهره دادند، سعی کردند با اسم‌های جديد بيايند که باز بتوانند مردم را جذب کنند » و « تغيير نام دادند تا بار ديگر بتوانند با اسم‌های جديد رای جذب کنند و در قدرت بمانند. »

به نوشته روزنامه اعتماد، محسن نريمان با طرح اين پرسش که « وقتی می‌آيند می‌گويند ما اصولگرای منتقد احمدی‌نژاد هستيم. ما اصولگرای منهای احمدی‌نژاد هستيم، يعنی چه؟ » گفته است: همه اصولگرايان « پايه‌گذار سه مرحله تاريخی مهم در تاريخ ايران هستند؛ مجلس هفتم، مجلس هشتم و دولت احمدی‌نژاد » و « هيچ‌کدام‌شان نمی‌توانند بگويند که در اين سه رويداد سياسی، نقشی نداشتند. همه دست به دست هم دادند و اين سه دوره سياسی را رقم زدند » اما وقتی « خودشان به عملکرد سياسی‌شان نگاه می کنند » به « اصولگرای تند و کند و منتقد » تقسيم شدند که « معنی‌اش اين است که می‌خواهند به شکست‌هايی که در قبل داشتند سرپوش بگذارند و به مديريت سياسی خود ادامه دهند. »

محسن نريمان به روزنامه اعتماد گفته است: اکنون « مردم می‌فهمند اين کارها نمايشی است و برای اينکه گروهی در قدرت بماند مجبور شده اين طور پوست اندازی کند. »

حمله کيهان به اصغر فرهادی و فيلم اسکاری «جدايی نادر از سیمین»

روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای منتشر می شود در شماره روز چهارشنبه خود، طی يادداشت اهانت آميزی اصغر فرهادی فيلمساز ايرانی را به خاطر دريافت جايزه اسکار آماج توهين و حمله قرار داده است.

اين روزنامه وابسته به جناح حاکم با تاکيد بر اينکه « نمی دانم بايد تبريک گفت يا تسليت، وقتی ذائقه مسئولين سينمايی جمهوری اسلامی ايران با ذائقه سينمايی نظام سرمايه داری هماهنگ شده است » نوشته است: «جدايی نادر از سيمين فيلمی که جوايز متعددی از جشنواره بيست و نهمين فيلم فجر را به خود اختصاص داد، امروز از جانب سينماگران نظام سلطه بر صدر می نشيند و تقدير می شود » و « اين يعنی ماحصل تلاش مسئولين فرهنگی و سينمايی ما در سی و دومين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی همان می شود که آمريکا و متحدانش می پسندند. »

کيهان در شماره روز سه شنبه خود که بسياری از روزنامه های ايران عکس و تيتر يک خود را به تقدير از اصغر فرهادی به خاطر دريافت « نخستين اسکار سينمای ايران » اختصاص داده بودند، در صفحه نخست هيچ اشاره ای به اين خبر نکرده بود اما با يک روز تاخير از فيلم جدايی نادر از سيمين در رديف «سياه ترين فيلم ها» نام برده و به صراحت اصغر فرهادی را مورد توهين قرار داده و نوشته است: « تکنيک خوب در خدمت ذهن بيمار، همچون شمشيری است در کف زنگی مست؛ اتفاقی که برای اصغر فرهادی افتاد تا قوت و قدرت فيلمنامه نويسی و کارگردانی او در اختيار ذهن بيمارش قرار گيرد. »

اين روزنامه که تحت نظر نماينده آيت الله خامنه ای منتشر می شود در سه سطر پياپی سه بار ديگر اصغر فرهادی را مورد اهانت قرار داده و نوشته که «اينها نتيجه ذهن بيماری است که در تحجر غرب زدگی پوسيده است و البته ذهن بيمار اصغر فرهادی تا زمانی مورد حمايت غرب است و جوايز آنان را دريافت می کند که زبان نظام سرمايه داری در ايران باشد، يعنی داخل ايران و برای ايرانيان فيلم بسازد در غير اين صورت مانند دستمال کهنه ای به سطل زباله فرستاده خواهد شد. »

يادداشت روزنامه کيهان اهدای اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی زبان به فيلم « جدايی نادر از سيمين » اثر اصغر فرهادی را « تقدير آمريکا از تحقيرکننده مردم ايران » توصيف کرده و نوشته است: « چيزی که دل مردم مؤمن و انقلابی را می سوزاند لبخندهای کش دار و نامه های تبريک برخی از مسئولين به مناسبت اين جوايز است درست همان اتفاقی که پس از دريافت جايزه صلح نوبل توسط شيرين عبادی افتاد. »

روزنامه شرق اما همزمان واکنش وزير ارشاد اسلامی به دريافت جايزه اسکار از سوی اصغر فرهادی را مورد توجه قرار داده و نوشته « اسکار فرهادی ارزشمند است. »

به نوشته اين روزنامه، محمد حسينی روز سه شنبه در حاشيه امضای تفاهم‌نامه بيمه‌ای بين وزارت ارشاد و بيمه ايران، درباره اسکار اصغر فرهادی گفت: « اين حرکتی بود که ابتدا با صدور مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد» و « ‌جدايی نادر از سيمين در جشنواره فيلم فجر به عنوان يکی از فيلم‌های برتر پنج سيمرغ را به خود اختصاص داد و خود اين جوايز در معرفی اين فيلم به مردم و جامعه موثر بود؛ پس از آن نيز اين فيلم در مجامع جهانی مورد توجه قرار گرفت و در نهايت هم ديديم که در طول تاريخ سينمای ايران برای اولين بار شاهد اين هستيم که فيلمی از کشورمان جايزه اسکار را به خود اختصاص داده است. »

روزنامه اعتماد اما در يادداشتی با تيتر « اصغر فرهادی رييس ديپلماسی خط دو ايران » به تقدير از اصغر فرهادی پرداخته و نوشته است: « چقدر بايد هزينه می‌شد تا جهانيان در پيامی چندثانيه‌يی بشنوند که مردم ايران از اعطای جايزه اسکار به فيلم جدايی نادر از سيمين، خوشحالند چون در روزهايی که ميان سياستمداران حرف از جنگ، تهديد و خشونت تبادل می‌شود، نام کشورشان، ايران از دريچه باشکوه فرهنگ به زبان می‌آيد. فرهنگی غنی و کهن که زير غبار سياست پنهان مانده است.»

اين روزنامه می نویسد: « امروز سياستمداران و گروه‌های سياسی در جهان پی هنرمندان افتاده‌اند تا با تکيه بر شهرت آنها و محبوبيت‌شان، مشروعيتی برای خود دست و پا کنند، لااقل مخالفتی نبينند و حداقل از قدرت آنها برای اجرای برخی برنامه‌ها استفاده کنند » و پرسيده که « چرا مسوولان ايرانی اين‌گونه نگاه نمی‌کنند؟چرا از ظرفيت بزرگ "جدايی" برای وصل افکار عمومی کشور‌ها با مردم ايران خرسند نشدند؟ »

روزنامه اعتماد با تاکيد بر اينکه « فرهادی به حق رييس ديپلماسی خط دو ايران است » افزوده است: « مگر نه اينکه در هياهوی ايران‌هراسی در امريکا که آمار اخير اعلام شده از سوی مرکز نظرسنجی گالوپ در ايالات متحده هم مهر تاييدی بر آن زده، به‌جای انگشت تهديد تکاندن، دست‌های تشويق برای فرهنگ ايرانی تکانده می‌شوند » و « گو تا ببينند اين پيروزی بزرگی بود که با "جدايی" حاصل شد. »

اين روزنامه همچنين ضمن اشاره به اينکه در ديپلماسی عمومی جديد يا همان ديپلماسی خط دو « اين شهروندان کشور‌ها و درست‌تر بگوييم، نخبگان جوامع هستند که با يکديگر گفت‌وگو می‌کنند » به مقام های جناح حاکم توصيه کرده تا « به‌جای تفحص در هزارتوی لابی‌های سياسی- صهيونيستی اسکار » بهتر است « می‌توان ديپلماسی خط دو، گفت‌وگوی افراد غيررسمی برای دست يافتن به نوعی ادبيات تنش‌زدا ميان دو طرف،را نظاره‌گر بود و از ثمراتش بهره گرفت. »

وزير ارتباطات: به اينترنت اعتمادی نيست

روزنامه رسالت اظهارات وزير ارتباطات درباره اينترنت را منتشر کرده و از قول وی نوشته که « بی اعتمادی به اينترنت» ، دليل راه‌اندازی شبکه‌ای موازی در ايران است.

به نوشته اين روزنامه، رضا تقی پور وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکيد بر اينکه « اعتمادی به شبکه اينترنت نيست » گفته است: « بسياری از کشورها شبکه ای موازی اينترنت را در کشور خود راه اندازی کرده اند، از اين رو ما نيز اينترنت پاک را به تعبيری شبکه ای موازی با شبکه اينترنت در کشور راه اندازی می کنيم. »

وزير ارتباطات همنچنين « وجود آسيب های امنيتی در کنار آسيب های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در شبکه اينترنت » را دليل ديگر تصميم مقام های جمهوری اسلامی برای راه اندازی « شبکه ای موازی در کنار اينترنت‌« ذکر کرده و گفته است « مشابه ايده شبکه ملی اطلاعات که ما امروز آن را به عنوان برنامه درحال پياده سازی داريم امروز در بسياری از کشورها شکل گرفته است. »

روزنامه رسالت از قول رضا تقی پور نوشته است که « يکی از راههای شکل گرفتن اينترنت پاک به صورت منطقه ای و بين المللی، ارتباط همين شبکه های امن و پاک است که می تواند شبکه ای را فراتر و با محتوای سودمندتر برای انسان ها شکل دهد. »

کوچ تجار ايرانی از دبی به مسکو

روزنامه خراسان از آغاز کوچ تجار ايرانی از دبی به مسکو پس از اعلام تحريم های جديد خبر داده است.

اين روزنامه نوشته که « طی هفته های اخير تقاضای فعالان اقتصادی ايرانيان مقيم امارات عربی متحده برای انتقال فعاليت خود به روسيه افزايش يافته است » و يادآوری کرده کرده که اين روند پس از «اعمال برخی محدوديت های در گشايش اعتبار بانکی » و « چند برخورد نادرست با تجار بزرگ در اين منطقه » شتاب گرفته است.

روزنامه خراسان همچنين نوشته که طی روزهای اخير « درخواست برای دريافت بروشورهای آشنايی با مسايل بانکی و تجاری روسيه » هم « از نمايندگان تجاری ايران در روسيه رشد چشمگيری داشته است.»

«بيمه شدگان بيش از ۷۰ درصد از هزينه دارو را آزاد پرداخت می‌کنند»

روزنامه ابتکار از قول رهبر مژده ای آذر، ریيس انجمن داروسازان ايران، نوشته است: با وجود پرداخت هزينه های بيمه از سوی بيمه شدگان « دارندگان بيمه بيش از ۷۰ درصد از هزينه های دارويی را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند.»

اين روزنامه از قول ریيس انجمن داروسازان نوشته که « متاسفانه تعدادی از داورها مشمول بيمه نيست » و « به عبارتی در سياست خاصی از پوشش بيمه خارج می‌شود و اگر توسط دکتر تجويز شود، با نرخ آزاد برای بيمار محاسبه می‌شود » و اين در حالی است که « بارها از سازمان تامين اجتماعی خواسته شده است تا در زمان از رده خارج کردن دارويی از فهرست بيمه نظر انجمن داروسازان را جويا شود و براساس تفاهم نامه ای مشترک در اين زمينه اقدام شود، اما تاکنون سازمان تامين اجتماعی نظرات خود را بر ما تحميل کرده است. »

مژده ای آذر همچنين گفته که «از رده خارج کردن داروهای عادی توسط سازمان های ذی ربط نوعی بی عدالتی اجتماعی است » و تاکيد کرده که در حال حاضر شرکت های بيمه‌ ضعيف و ناتوانی داريم که « يا به علت ضعف مديريت يا نداشتن اعتبار، توان پوشش مناسب داروها را ندارند و به اين واسطه موجبات نارضايتی مردم، داروخانه ها و تامين کنندگان داروفراهم می‌شود. »

«نرخ مشارکت احتمالی مردم تهران در انتخابات مجلس ۳۷ درصد»

روزنامه های تهران امروز و جام جم نتايج دو « نظرسنجی » و « برآورد » نهادهای حکومتی در باره انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده اند.

روزنامه تهران امروز نوشته « نتايج يک نظرسنجی که تا ابتدای هفته جاری در تهران انجام شده، ميزان مشارکت شهروندان تهرانی در نهمين دوره انتخابات مجلس به بيش از ۳۷ درصد رسيده است. »

روزنامه جام جم وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی هم نوشته است: « برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ميزان مشارکت در کل کشور نسبت به دوره گذشته انتخابات مجلس افزايش خواهد داشت. »

اين روزنامه البته اين تاکيد کرده که « ميزان مشارکت در کل کشور بيش از ۵۷ درصد برآورد شده است » اما « با توجه به آمار حدود ۱۵ درصد از افراد که گفته‌اند هنوز تصميمی برای حضور يا عدم حضور در انتخابات نگرفته‌اند و پيش‌بينی می‌شود بخشی از آنها در انتخابات شرکت کنند، ميزان مشارکت در کل کشور به نسبت دوره گذشته انتخابات مجلس افزايش خواهد داشت. »

« تشکيل واحدهای احتياط » برای مقابله با « تنش » در انتخابات

روزنامه کيهان اظهارات فرمانده نيروی انتظامی درباره « تشکيل واحدهای احتياط » برای جلوگيری از « تنش » در جريان انتخابات مجلس را منتشر کرده است.

به نوشته اين روزنامه، اسماعيل احمدی مقدم با تاکيد بر اينکه « نيروی انتظامی آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات امن را دارد » اعلام کرده که « واحدهای احتياط نيز برای تامين امنيت تشکيل شده است. »

احمدی مقدم گفته است: « در گذشته در برخی از شهرهای کوچک تنش هايی به وجود می آمد که تا زمان رسيدن نيروهای پليس خسارت هايی بر جای می گذاشت » اما امسال و در روز انتخابات « علاوه بر حفاظت از صندوق ها و تجميع آرا » قرار است « واحدهای احتياط در مناطقی که سابقه تنش وجود دارد اعزام شده و مستقر شوند. »

به نوشته اين روزنامه، فرمانده نيروی انتظامی همچنين گفته است: « در اين دوره روند تبليغات به خوبی و آرامی پيش می رود و تنها در برخی از شهرهای کوچک تنش هايی از جمله حمله به خودروی نامزدها و مواردی نزاع وجود داشت که با مذاکره و حضور به موقع ماموران و کنترل اوضاع آسيب جدی به وجود نيامد. »


اعلام موجوديت «حاميان انتخاباتی احمدی نژاد و رحيم مشايی»

روزنامه ابتکار تيتر يک شماره روز چهارشنبه خود را به اعلام موجوديت « حاميان محمود احمدی نژاد و اسفنديار رحيم مشايی » اختصاص داده و نوشته است: « حاميان احمدی نژاد و مشايی با عنوان "جبهه توحيد و عدالت" به انتخابات وارد شدند. »

اين روزنامه با اشاره به اينکه « انتشار يک ليست انتخاباتی جديد در روز سه شنبه جنجال‌ساز شد، به‌ گونه‌ای که بسياری از افراد حاضر در اين ليست، انتساب خود به اين فهرست را تکذيب کردند »، گزارش داده که «حجت‌الاسلام شريف‌زاده سخنگوی جبهه نوظهور" توحيد و عدالت" با اعلام اينکه حامی عملکرد محمود احمدی نژاد در دو دوره‌ نهم و دهم هستيم، ليست ۳۰ نفره اين تشکل برای انتخابات مجلس نهم را اعلام کرد » و « البته بر نزديکی خود و جبهه متبوع اش با مواضع اسفندياررحيم مشايی نيز تاکيد کرد. »

روزنامه ابتکار در عين حال از « تکذيب گسترده نامزدهای اين فهرست » خبر داده و نوشته است: « ساعتی پس از اعلام اين فهرست، بسياری از افرادی که نام آنها در فهرست جبهه توحيد و عدالت منتشر شده بود و برخی از تشکل‌های معروف که اسم نامزدهای خود را در ليست مشاهده کردند » هر گونه « انتساب خود به اين فهرست تازه منتشرشده » را تکذيب کردند.

روزنامه اعتماد نيز در گزارشی با تيتر « جبهه توحيد و عدالت به بازار انتخابات آمد » نوشته که « چراغ خاموش مشايی روشن شد. »

روزنامه همشهری ضمن انتشار خبر اعلام موجوديت ائتلاف انتخاباتی «حاميان احمدی نژاد و مشايی » نوشته که از فهرست ۳۰ نفره کانديداهايی که اين ائتلاف برای تهران منتشر کرده، شش نفر با فهرست جبهه پايداری و چهار نفر با جبهه متحد اصولگرايان مشترک است و اسامی ۲۰ کانديدای ديگر تنها در فهرست « حاميان احمدی نژاد و مشايی » ديده می شود.
XS
SM
MD
LG